direct naar inhoud van 4.5 Luchthavenindelingsbesluit
Plan: Weesperzijde 150
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.M1211BPSTD-VG01

4.5 Luchthavenindelingsbesluit

Op 1 november 2002 heeft het kabinet zijn definitieve goedkeuring verleend aan nieuwe milieu- en veiligheidsregels voor Schiphol. De regels zijn vastgelegd in twee uitvoeringsbesluiten, behorend bij de in 2001 goedgekeurde Schipholwet: het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol en Luchthavenverkeersbesluit Schiphol.

Het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol is gericht op de beheersing van de milieubelasting door het luchthavenluchtverkeer rondom Schiphol. In het besluit zijn voorschriften opgenomen ten aanzien van luchtverkeerswegen, vlieghoogtes rondom de luchthaven, regels ten aanzien uitstoot van stoffen, maximale risicogewicht van vliegtuigen, maximale geluidbelasting gedurende de nacht en etmaal.

Het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol bevat (ruimtelijke) regels voor de omgeving ten behoeve van het functioneren van Schiphol. Voor ruimtelijke plannen is dus hoofdzakelijk het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol van belang. Dit besluit zal kort worden toegelicht. Voor bepaalde gebieden rondom Schiphol is een 'beperkingengebied' aangewezen. Binnen dat gebied gelden beperkingen ten aanzien van:

  • a. maximale bouwhoogten;
  • b. vogelaantrekkende functies;
  • c. toegestane functies (zoals woningen).

Het plangebied van het bestemmingsplan is gelegen binnen het beperkingengebied ten aanzien van maximale bouwhoogten. Ter plaatse van het plangebied geldt op grond van het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol een maximum bouwhoogte van 150 m, gemeten vanaf het peil van Schiphol (-4 m NAP). De bouwhoogten in het plangebied blijven ruim onder de 150 m.

Conclusie

Het Luchthavenindelingsbesluit heeft geen belemmeringen ten aanzien van het bouwinitiatief.