Plan: | Weesperzijde 150 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.M1211BPSTD-OH01 |
De formule van B-apart wordt op verschillende locaties in Brussel gevoerd. Op deze locaties, die in omvang (aantal kamers) vergelijkbaar zijn met de Weesperzijde 150, blijkt een beperkt gebruik van de garagefaciliteiten. Meer dan driekwart van de bezoekers komt met het vliegtuig en het openbaar vervoer en gebruikt ook tijdens het verblijf alleen het openbaar vervoer en de taxi. Verwacht wordt dat dat in Amsterdam niet anders zal zijn, en dat wellicht het fietsgebruik tijdens het verblijf zelfs groter zal zijn.
B-apart zet voor het verblijf in Amsterdam in op dezelfde doelgroep als de hotels in Brussel. Het mobiliteitsprofiel van de bezoekers van de vestiging in Amsterdam zal dan ook gelijk zijn aan het mobiliteitsprofiel van de bezoekers in Brussel. Bij het bepalen van de parkeerbehoefte van de vestiging in Amsterdam wordt dan ook uitgegaan van de bestaande parkeerbehoefte van B-apart in Brussel.
Over het eerste kwartaal van 2012 heeft B-apart het gebruik van de aangeboden parkeerplaatsen in Brussel geanalyseerd. B-apart heeft in Brussel 159 appartementen en 56 parkeerplaatsen. Uit het onderzoek blijkt dat per kamer 0,18 parkeerplaats daadwerkelijk wordt benut (1 pp/5,5 kamer). Het gebruik is zowel gedurende de dag als gedurende de week vrij constant. Alleen het laatste weekeinde van februari was 50% van de parkeerplaatsen gebruikt. In de gemeten periode waren 6 dagen waarin het gemiddelde van 33% met meer dan een kwart werd overschreden, doch er is nimmer meer dan 50% van de parkeerplaatsen bezet geweest.
Voor personeel van de hotels worden 3 parkeerplaatsen gebruikt.
Gelet op de specifieke formule van B-apart en het feit dat dezelfde categorie internationale gasten wordt verwacht, kan de situatie in Amsterdam goed worden vergeleken met de Brusselse situatie en volstaat ook in Amsterdam een parkeerbehoefte voor het hotel van 0,18 pp/kamer. Op een kameraantal van 68 betekent dit dat er voor de gasten bij een volle bezetting van het hotel 12 parkeerplaatsen benodigd zijn. Voor personeel is een extra aantal van 3 parkeerplaatsen gewenst.
In deze planontwikkeling wordt op basis van het hiervoor gestelde uitgegaan van 15 plaatsen ten behoeve van de hotelfunctie.
Naast het hotelgebruik bevat het gebouw ook een restaurantfunctie op de begane grond. De indicatieve parkeernorm voor horeca in de nota Locatiebeleid is 6 plaatsen per 100 m². Deze norm gaat uit van zelfstandige horeca. Naar verwachting is ten minste de helft van het aantal bezoekers van de horeca tevens gast van het hotel. De horeca die in de plannen is opgenomen heeft ook niet de intentie om parkeerplaatsen aan te bieden, het is meer een dagrestaurant met koffie en snackmogelijkheden. Het doelpubliek is dan ook, naast hotelbezoekers, louter vanuit de buurt. Passanten die het restaurant bezoeken, zullen vanwege de aard en bereikbaarheid van de locatie, in belangrijke mate fietsers zijn. Voor de restaurantfunctie wordt in deze planontwikkeling daarom uitgegaan van 5 plaatsen.
De sportvoorziening in het gebouw is uitsluitend voor de gasten van het hotel.
Het plangebied ligt in het telgebied voor parkeerdrukmetingen U55a. In 2009 zijn metingen gedaan die in de loop van 2012 worden herhaald. In het telgebied zijn 235 parkeerplaatsen aanwezig. Op de drukste momenten van de tellingen in 2009 was daarvan 65% bezet.
De parkeerdruk op de Weesperzijde was in 2009 het hoogst in de middag, waarschijnlijk vanwege de er toen nog gevestigde kantoren.
Gezien de gemeten parkeerdruk in de omgeving zal het mogelijk zijn de eventueel, vanwege het B-aparthotel en zijn restaurant optredende, extra parkeerdruk in de openbare ruimte op te vangen. Door het aanbieden van parkeerplaatsen op eigen terrein ten behoeve van de hotelgasten en het personeel, bestaat die extra parkeerdruk hooguit uit parkeren voor de daghoreca. Gezien het beoogde profiel van die horeca en de geringe omvang ervan wordt de mogelijke toename van de parkeerdruk minimaal geacht.
Voor gasten van het appartementenhotel en voor personeel van het hotel en het restaurant wordt in de kelder een parkeergelegenheid opgenomen met een maximale capaciteit (afhankelijk van de technische beperkingen) van 21 plaatsen (dat wil zeggen 5 plaatsen meer dan nu). Direct aangrenzend aan het gebouw zijn thans 9 en in de directe omgeving nog eens 25 openbare betaalde parkeerplaatsen in de openbare ruimte aanwezig welke incidenteel kunnen worden gebruikt voor de horecafunctie. Zoals in paragraaf 5.4 al beschreven, bestaat er plannen om de naast het gebouw gelegen bebouwing te herontwikkelen, waarbij tevens een nieuwe parkeergarage is voorzien.
Als gevolg van het veranderen van de functie van kantoor naar hotel zal de parkeerbehoefte veranderen. Berekend is dat de parkeerbehoefte 20 plaatsen bedraagt. Op dit moment zijn er 16 parkeerplaatsen aanwezig. Er worden 5 parkeerplaatsen inpandig toegevoegd. De toename in de parkeerbehoefte zal dan ook op eigen terrein opgelost worden. Daarmee behoeft wat betreft het onderwerp parkeren niet gevreesd te worden voor onaanvaardbare gevolgen. De verwachting is gerechtvaardigd dat de capaciteit van de parkeergarage voldoende is, zelfs als deze door technische beperkingen maximaal 20 parkeerplaatsen blijkt te kunnen bevatten.
Vanwege het (voor Amsterdam) bijzondere concept en teneinde zeker te stellen dat adequaat is voorzien in het parkeren voor bezoekers, is opdracht gegeven aan Goudappel Coffeng om de parkeerbalans te onderzoeken en om specifiek in te zoomen op de parkeerbehoefte voor de restaurantfunctie en op de piekbelasting. Uit het onderzoeksrapport (zie Bijlage 5) blijkt dat parkeervraag en -aanbod met elkaar in overeenstemming zijn.
In het gebouw wordt ruimte gecreëerd voor een stalling voor fietsen van gasten en personeelsleden. De fietsen zullen dan geen eigendom zijn van de gasten, maar van het hotel. Vooralsnog wordt rekening gehouden met een stallingscapaciteit van circa 30 fietsen, berekend op basis van de kencijfers van het oude Bouwbesluit voor kantoren; het gebouw bevat in de kelder voldoende ruimte voor een eventueel groter aantal.