Plan: | Weesperzijde 150 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.M1211BPSTD-OH01 |
Het parkeerbeleid van het stadsdeel is vastgelegd in de Nota parkeerbeleid. Dit is een nieuwe nota die het parkeerbeleid van de voormalige stadsdelen Oost-Watergraafsmeer en Zeeburg samenvoegt. De Nota parkeerbeleid is op 8 mei 2012 vastgesteld.
De concept Nota parkeernormen is een uitwerking van de Nota Parkeerbeleid. Input voor de Nota parkeernormen zijn de Nota Locatiebeleid Amsterdam 2008 en de bouwverordening. Met de Nota Parkeernormen wil het Dagelijkse Bestuur van stadsdeel Oost duidelijk maken op welke manier zij de bouwverordening uitleggen en toepassen.
In de Nota Locatiebeleid zijn parkeernormen per functie opgenomen. De normen zijn dwingend voor de functies wonen en kantoren/bedrijven, maar indicatief voor niet-woonfuncties. De indicatieve norm voor hotels is gebaseerd op de landelijke kencijfers van de stichting CROW: 0,5-1,5 parkeerplaats per kamer, afhankelijk van de ligging in de stad. Voor de Amsterdamse situatie zijn in de nota de minimale kencijfers met 75% vermenigvuldigd. Voor de locatie Weesperzijde 150 zou derhalve de indicatieve minimale norm gelden van 0,375 plaats/kamer.
In de nota wordt ook gesteld dat de verlaagde indicatieve norm vanwege de fijnmazigheid van het openbaar vervoernetwerk in Amsterdam nog steeds hoog is en dat afwijkingen naar beneden mogelijk zijn. Ook de locatie Weesperzijde 150 is per openbaar vervoer uitstekend bereikbaar. Door de nabijheid van spoor, metro en tram is een snelle verbinding met alle bestemmingen in de stad en met Schiphol mogelijk. Bovendien blijkt uit onderzoek door het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau dat slechts 14% van de gasten die Amsterdam bezoeken, met eigen vervoer komt en 86% met het openbaar vervoer.
Mede op grond van deze bevindingen wordt het acceptabel geacht om van de in de nota genoemde kencijfers af te wijken.
Parkeren op straat is betaald en er is een vergunningenregime voor bewoners. Verder is direct naast het plangebied thans verouderde bebouwing gelegen, waarvan de eigenaar in gesprek is met het stadsdeel om onder meer een nieuwe parkeergarage te realiseren.
Voor nieuwe initiatieven geldt dat het parkeren geheel op eigen terrein gerealiseerd dient te worden.
In de voormalige situatie (het gebouw staat nu leeg) bevat het gebouw een kantoorvestiging met een bruto vloeroppervlak van 6.456 m². Hiervoor zijn in de kelder 16 parkeerplaatsen beschikbaar (ofwel 1 parkeerplaats per 400 m² bvo). In het gebouw was ruimte voor maximaal 175 arbeidsplaatsen (ofwel 1 parkeerplaats per 11 arbeidsplaatsen). Er zijn geen gegevens van het vervoersgebruik van de voormalige gebruiker.