direct naar inhoud van 5.2 Autoverkeer
Plan: Amstelstation e.o.
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.M1006BPSTD-OH01

5.2 Autoverkeer

De Gooiseweg-Wibautas vormt de 'ruggengraat' tussen Centrum en Zuidoost met het Prins Bernhardplein als stadsentree. Het Prins Bernhardplein is een 'black spot'. De oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers is matig. Het tunneltje naar het Eenhoorngebied vormt een schamel alternatief.

Het Prins Bernhardplein verbindt de Wibautas en Gooiseweg met Treublaan en Julianaplein. De Treublaan gaat naar Amsterdam Zuid, Het Julianaplein gaat naar de Hugo de Vrieslaan (Watergraafsmeer) en de Overzichtweg (Overamstel).

Het Julianaplein is nu nog een brede verkeerscorridor. Het stedenbouwkundig plan bundelt auto en bus op een 'laan' met bomen, een brede middenbermen voor een veilige oversteek.

Het Prins Bernhardplein blijft in zijn huidige vorm gehandhaafd. Het Prins Bernhardplein zal, wat betreft het aantal rijstroken, opstelvakken en stopstrepen, verder worden geoptimaliseerd. Het totale aantal rijstroken, opstelvakken zal hierbij niet worden uitgebreid.

Vanwege de raadsopdracht bij vaststelling van het stedenbouwkundig plan is in een wijzigingsbevoegdheid de mogelijkheid opgenomen voor een nieuwe ontsluiting tussen het bestaande kantoorgebouw en het Prins Bernardplein en de afslag van de Gooiseweg naar de Kamerlingh Onneslaan.