direct naar inhoud van 3.4 Regionaal beleid
Plan: Bestemmingsplan Kenniskwartier Noord West
Plannummer: K1007BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.K1007BPGST-OH01

3.4 Regionaal beleid

3.4.1 Platform Bedrijventerreinen en Kantoorlocaties

De Stadsregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van zestien gemeenten. De stadsregio werkt onder meer aan verbetering van de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de economische ontwikkeling en heeft in dat kader een aantal beleidsnota's opgesteld waarvan in dit kader o.a. het Platform Bedrijventerreinen en Kantoorlocaties (Plabeka) relevant is.

In het Plabeka werken gemeenten als Almere, Amsterdam, Haarlem, Haarlemmermeer en Zaanstad (en andere) samen met Flevoland, Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam (voorheen ROA) om als Noordvleugel beter op de wensen van het internationale bedrijfsleven in te kunnen spelen. Plabeka werkt een regionaal programma uit waaruit blijkt welke investeringen, afspraken en eventuele beleidswijzigingen, waar en wanneer op het gebied van kantoorlocaties, bedrijventerreinen en haventerreinen noodzakelijk zijn om de internationale kracht van de Noordvleugel te behouden dan wel te versterken.

Tijdens de 6e Noordvleugelconferentie is besloten dat de Noordvleugel 3,5 miljoen vierkante meter (waarvan 1,5 miljoen m2 in Amsterdam) geplande kantoorruimte gaat schrappen in Amsterdam, Almere, Haarlemmermeer en omstreken. Dit is nodig omdat er in de regio op dit moment teveel kantoren gepland staan. De bestuurlijke afspraken worden door alle deelnemers omgezet in lokale besluitvorming.

Voor de ontwikkeling van nieuwe kantoorplannen geldt (in afwachting van de nieuwe kantorenstrategie en een nieuwe Plabekaronde) het kader van de regionale Plabeka afspraken zoals vastgelegd in de Uitvoeringsstrategie (februari 2007) als plafond. Voor de Amsterdamse situatie is dit in het rapport 'Minder kantoorplannen in uitvoering' (februari 2007) per project vastgelegd, met een maximummetrage aan nieuw te ontwikkelen kantoren. Deze rapportage geldt voor het kantorenaanbod in het midden- en basissegment en niet voor het specifieke topsegment van kantoren in Zuidas.

In paragraaf 4.1.2 is verder aangegeven op welke wijze dit plan invulling geeft aan de bovengenoemde afspraken.

3.4.2 Het Regionaal Verkeer & Vervoerplan (december 2004)

De Stadsregio Amsterdam heeft ook een beleidskader opgesteld op het gebied van verkeer en vervoer in de stadsregio Amsterdam: 'Regionaal Verkeer & Vervoerplan december 2007 (RVVP). Het is richtinggevend voor de beleidsontwikkeling voor 10 jaar, voor de uitvoering van de exploitatie van het openbaar vervoer en de subsidieverlening op het gebied van infrastructuur en verkeersveiligheid. Dit RVVP is opgesteld binnen de ambities die de stadsregio-gemeenten gezamenlijk hebben geformuleerd. Deze ambities zijn: het creƫren van een gezonde, gedifferentieerde economie met internationale concurrentiekracht, het bieden van een goed sociaal klimaat aan de inwoners en het zorgen voor een duurzame leefomgeving. De hoofdlijnen van beleid zijn samen te vatten in een aantal strategieƫn: een samenhangend netwerk, gebiedsgerichte aanpak, prijsbeleid, duidelijke keuzes voor leefbaarheid en veiligheid en een slagvaardige samenwerking en financiering. In hoofdstuk 6 wordt verder aangegeven op welke wijze dit plan invulling geeft aan het bovengenoemde beleid.

3.4.3 Regionale OV-Visie 2010-2030 van de Stadsregio Amsterdam

De OV-Visie 2010-230 is samen met gemeenten van de Stadsregio Amsterdam, aangrenzende overheden, maatschappelijke organisaties (reizigersverenigingen) en vervoerbedrijven ontwikkeld en op 24 juni 2008 vastgesteld door de Regioraad. Het aanleggen van grootschalige infrastructuur vraagt een lange voorbereidingstijd. Daarom is een visie nodig voor de langere termijn. Op basis van de visie wordt ook een investeringsstrategie gemaakt. Met de visie kunnen juiste en toekomstvaste keuzes worden gemaakt in de aanleg of aanpassingen van het OV-netwerk in de regio.