direct naar inhoud van 5.2 Ruimtelijk-functionele en stedenbouwkundige aspecten
Plan: BP_Isolatorweg
Plannummer: B1003BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.B1003BPGST-OH01

5.2 Ruimtelijk-functionele en stedenbouwkundige aspecten

De gemeente Amsterdam heeft in 2010 nieuwe metrostellen (M5) besteld ter vervanging van de meer dan 30 jaar oude M2/M3 metrovoertuigen die op de Ringlijn en de Oostlijn dienst doen. Die nieuwe voertuigen zijn langer dan de oude voertuigen. Door de instroom van het nieuwere langere materieel ontstaat er vanaf midden 2012 een tekort aan opstelcapaciteit op het Amsterdamse metronet. In 2008 is een onderzoek verricht naar de omvang van dit opsteltekort en naar de oplossingsmogelijkheden.

Uit het onderzoek (Bijlage 6) komen twee scenario's naar voren gekomen. In het eerste scenario wordt een opstelterrein gezocht in het centrum van het netwerk en in het tweede scenario wordt opstelruimte gezocht in de periferie, op de eindpunten van de verschillende lijnen.

De eerste mogelijkheid, een opstelruimte in het centrum van het netwerk, betekent een opstelterrein bij station Zuid, midden op de Zuidas. Het realiseren van een opstelterrein op de Zuidas past niet in de ruimtelijke ontwikkeling van de Zuidas. Bovendien zal de exploitatie niet haalbaar zijn omdat de gronden in de Zuidas zeer kostbaar zijn.

De tweede mogelijkheid voorziet in een opstelterrein op de eindpunten van de lijnen. Voor de Ringlijn betekent dit een opstelterrein voorbij metrostation Gein, of aan de westkant voorbij metrostation Isolatorweg. De locatie Gein ligt in een woonwijk en staat onder druk vanwege milieu- en geluidsnormen. Ook zijn omwonenden en locaal bestuur ter plaatse bekende tegenstanders van een uitbreiding van de bestaande opstelvoorzieningen. Station Isolatorweg ligt in Westpoort, een industriegebied. Overlast voor omwonenden op deze locatie is klein. Voorts is bij Station Isolatorweg is fysieke ruimte beschikbaar om de uitbreiding te realiseren.

Uitbreiding van de opstelsporen op het terrein Isolatorweg biedt voordelen boven andere onderzochte alternatieven. Zo is de locatie Isolatorweg gelegen op het industriegebied terwijl de eindpunten Gein en Westwijk nabij woongebieden liggen en zijn de gronden bij het eindpunt van de NoordZuidlijn, Station Zuid (Zuidas), zeer kostbaar. Om deze redenen is gekozen het opstel- en rangeerterrein ter plaatse van de Isolatorweg uit te breiden. De aanbesteding wordt inmiddels voorbereid.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.B1003BPGST-OH01_0003.jpg"

Isolatorweg