direct naar inhoud van 3.2 Planologisch kader
Plan: BP_Isolatorweg
Plannummer: B1003BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.B1003BPGST-OH01

3.2 Planologisch kader

De gronden van het plangebied zijn gelegen in het bestemmingsplan "Overbrakerpolder", vastgesteld 1 juli 1981 en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten op 12 oktober 1982 en onherroepelijk geworden bij Koninklijk besluit d.d. 18 juni 1986. De Kroon heeft echter goedkeuring onthouden aan het plangedeelte met de bestemming 'Spoorwegen en spoorinrichtingen I' Het onderhavige gebied ligt op betreffende gronden. Voor deze gronden is het Algemeen Uitbreidingsplan vigerend, de gronden zijn aangewezen als 'haven- en opslagterreinen' en 'water'.

Voor de gronden in de noord-oosthoek van het gebied is het Tracébesluit Transformatorweg onherroepelijk geworden. Het tracébesluit geldt als 'projectbesluit' en werkt rechtstreeks door in het ruimtelijk beleid van de gemeente. Voor zover het tracébesluit niet met het bestemmingsplan in overeenstemming is dient het tracébesluit nadat het onherroepelijk is geworden, in een bestemmingsplan worden vastgesteld. Volgens het tracébesluit zijn de betreffende gronden aangewezen als spoorzone. Binnen de zone zijn noodzakelijke bouwwerken en voorzieningen ten behoeve van de spoorlijn en open terreinen zoals wegen, voet- en fietspaden, watergangen en waterkeringen, bermen en groenvoorzieningen en overige verhardingen, alsmede de spoorlijn kruisende wegen en waterlopen toegestaan.

Het bestaande opstel- en rangeerterrein van vier sporen zal uitgebreid worden tot een opstal- en rangeerterrein met 11 sporen. Ook zal een gebouwencomplex worden opgericht bestaande uit verschillende voorzieningen ten behoeve van de exploitatie van de metro, zoals een personeelsverblijf, een wasstraat voor het reinigen van de voertuigen en een werkplaats ten behoeve van klein onderhoud en graffitiverwijdering. Het emplacement met bijbehorende gebouwen is in strijd met het bestemmingsplan. Om de strijdigheid op te heffen wordt voor het gebied een nieuw bestemmingsplan opgesteld. De gronden in de noordoosthoek zullen bestemd worden overeenkomstig het tracébesluit.

In het nieuwe bestemmingsplan zal rekening gehouden worden met toekomstige ontwikkelingen. In de structuurvisie 'Kiezen voor Stedelijkheid' is het voltooien van de metrolijn van de Isolatorweg naar Amsterdam Centraal Station opgenomen. Bij het doortrekken van de ringlijn zal de mogelijk de wasstraat en het servicegebouw naar een andere locatie binnen het plangebied moeten worden verplaatst. Het nieuwe bestemmingsplan dient voldoende flexibel te zijn om deze verplaatsingen mogelijk te maken.

De Wet ruimtelijke ordening biedt verschillende mogelijkheden tot flexibiliteit in het bestemmingsplan door het opnemen van ontheffingen, tijdelijke bestemmingen, een wijzigingsbevoegdheid of een uitwerkingsplicht.

Met het oog op de gewenste flexibiliteit van het nieuwe bestemmingplan is gekozen voor een globaal eindplan met aan de oostzijde een wijzigingsbevoegdheid. De gronden aan de noordoostzijde zullen overeenkomstig het Tracébesluit Transformatorweg bestemd worden.