direct naar inhoud van Hoofdstuk 14 Luchthavenindelingbesluit Schiphol
Plan: Bestemmingsplan Westrandweg-2e Coentunnel
Plannummer: B0902BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.B0902BPGST-OH01

Hoofdstuk 14 Luchthavenindelingbesluit Schiphol

Het Luchthavenindelingbesluit Schiphol kent een beperkingengebied. Het onderhavige plangebied is deels in dit beperkingengebied gelegen.

Het bestemmingsplan is niet in strijd met de hoogtebeperkingen ingevolge het Luchthavenindelingbesluit. Het plan is evenmin in strijd met de beperkingen ingevolge het Luchthavenindelingbesluit waar het gaat om geluidhinder en externe veiligheid.

Er zijn verder in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol gronden aangewezen waar beperkingen zijn gesteld aan functies die vogels aantrekken. Het gaat daarbij onder meer om de realisering van moerasgebieden groter dan 3 hectare. Deze dienen als locaties met voedselaanbod en/of als rust- of slaapplaats en kunnen dientengevolge grote vogelconcentraties aantrekken met alle risico's vandien voor de luchtvaart. Er is in artikel 2.2.3 van het Luchthavenindelingbesluit bepaald dat dergelijke nieuwe functies niet zijn toegestaan binnen het in het besluit nader aangegeven gebied. De realisering van een moerasgebied groter dan 3 ha is daar slechts toegestaan na een verklaring van geen bezwaar van de (voormalige) Minister van Verkeer en Waterstaat, in overeenstemming met de (voormalige) Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, ingevolge artikel 8.9 van de Wet luchtvaart.

Het bestemmingsplan voorziet in de realisering van een nieuw moerasgebied met een oppervlakte van circa 12 ha in verband met de aantasting van het moeras-/natuurgebied "De Kluut". Het bestemmingsplan voorziet in de uitvoering van deze compenserende en mitigerende maatregel in het westelijke deel van de Osdorper Binnenpolder (westelijk van de Westrandweg). Deze lokatie is gelegen binnen het desbetreffende beperkingengebied ingevolge het Luchthavenindelingbesluit.

Ten behoeve van de vereiste verklaring van geen bezwaar op grond van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol is een fauna-effectstudie opgesteld (zie Bijlage 61 Fauna-effectstudie De Kluut II). De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft bij besluit van 29 november 2010 op basis van de fauna-effectstudie de verklaring van geen bezwaar verleend (zie Bijlage 62 Verklaring van geen bezwaar Luchthavenindelingbesluit Schiphol).

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.B0902BPGST-OH01_0006.jpg"

Fig 6: Impressie tweede Coentunnel