Plan: | Bestemmingsplan Westrandweg-2e Coentunnel |
---|---|
Plannummer: | B0902BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.B0902BPGST-OH01 |
De ruimtelijke ontwikkelingen in het noordelijke deel van de Randstad in het algemeen en ontwikkelingen binnen Amsterdam in het bijzonder genereren grote hoeveelheden verkeer. Om de Noordelijke Randstad en Amsterdam bereikbaar te houden heeft de (toenmalige) Minister van Verkeer en Waterstaat besloten trajectstudies op grond van de Tracéwet uit te voeren om de noodzakelijke aanpassingen van het hoofdwegennet rondom Amsterdam te onderzoeken en daarover besluitvorming te laten plaatsvinden. Deze trajectstudies hebben geresulteerd in twee tracébesluiten, één voor de capaciteitsuitbreiding van de Coentunnel en één voor de aanleg van de Westrandweg.
De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft bij besluit van 21 februari 2007 het Tracébesluit Capaciteitsuitbreiding Coentunnel vastgesteld. Dit tracébesluit is bij besluit van 13 maart 2008 gewijzigd (het Tracébesluit Capaciteitsuitbreiding Coentunnel 2008). De wijziging heeft uitsluitend betrekking op het onderdeel luchtkwaliteit. Er is op dit onderdeel een nieuwe motivering toegevoegd. De juridische grondslag voor de toetsing van de luchtkwaliteit is gewijzigd van die ingevolge het Besluit luchtkwaliteit in die ingevolge de Wet luchtkwaliteit. Tevens is een nieuwe tabel met locaties en hoogtes van luchtschermen opgenomen. Het Tracébesluit Capaciteitsuitbreiding Coentunnel (2008) is bij de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State van 3 december 2008 onherroepelijk geworden. Er wordt voor deze tracébesluiten verwezen naar de bijlagen 1 en 2 bij deze toelichting.
De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft bij besluit van 28 maart 2008 het Tracébesluit Westrandweg vastgesteld (zie bijlage 3 bij deze toelichting). Dit tracébesluit is bij uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State van 29 juli 2009 onherroepelijk geworden.
De bovengenoemde tracébesluiten worden geacht deel uit te maken van deze toelichting.
De gemeenteraad dient ingevolge artikel 15, lid 8, van de Tracéwet binnen een jaar nadat een tracébesluit onherroepelijk is geworden, een bestemmingsplan overeenkomstig het tracébesluit vast te stellen. Gelet op de samenhang tussen beide tracébesluiten is ervoor gekozen één bestemmingsplan "Westrandweg-2e Coentunnel" overeenkomstig beide tracébesluiten vast te stellen.