direct naar inhoud van 5.2 Parkeren
Plan: Bestemmingsplan Stadhaven Minerva
Plannummer: B0802BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.B0802BPGST-OH01

5.2 Parkeren

5.2.1 Beleid en regelgeving

Het Locatiebeleid Amsterdam (november 2007 vastgesteld door burgemeester en wethouders) heeft tot doel de bereikbaarheid van (werk)locaties te garanderen en daarmee een gezond woon-, leef- en vestigingsklimaat te behouden en de economische positie van Amsterdam te versterken. Het beleid hanteert de volgende uitgangspunten:

  • Verbetering bereikbaarheid werklocaties. Het Amsterdamse locatiebeleid moet zodanig worden vormgegeven dat werkgebieden bereikbaar blijven en daarmee een gezond vestigingsklimaat wordt gegarandeerd.
  • Verbetering concurrentiepositie. Het Amsterdamse beleid moet passen binnen de in het Regionaal Verkeer- en - Vervoerplan (RVVP) gestelde kaders om rechtsongelijkheid en concurrentievervalsing binnen de Stadsregio te voorkomen. Daarom worden de in het RVVP opgenomen richtsnoeren voor parkeernormen overgenomen in het Amsterdamse beleid.
  • Hantering parkeernormen. Parkeernormen zijn een effectief en essentieel instrument om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad te waarborgen. Het locatiebeleid bevat naast parkeernormen voor kantoren ook parkeernormen voor andere functies.
  • De juiste functie op de juiste plek. Ondernemingen (bedrijven, kantoren en voorzieningen) worden beoordeeld op hun arbeidsintensiteit, publieksaantrekkende karakter en afhankelijkheid van vrachtvervoer. Arbeidsintensieve en publieksaantrekkende activiteiten worden gesitueerd op goed per openbaar vervoer ontsloten locaties. Bedrijven met relatief weinig arbeidsplaatsen en die afhankelijk zijn van vrachtvervoer dienen zich te vestigen op goed per (vracht)auto bereikbare locaties.

Parkeernormen voor werken

Voor A-locaties geldt een norm van maximaal 1 parkeerplaats per 250 m² bruto vloeroppervlak (bvo) en voor B-locaties 1 parkeerplaats per 125 m² bvo. Bij vestiging van kantoren in andere delen van de stad moet in principe ook 1:125 m² aangehouden worden. Alleen voor bedrijfsterreinen op C- en R-locaties gelden geen maximumnormen. Genoemde normen zijn in beginsel inclusief parkeergelegenheid voor zakelijke bezoekers, maar eventueel kan een beperkte aanvulling op de openbare weg met betaald parkeren worden geboden.

5.2.2 Parkeren in Stadhaven Minerva

Voor Stadhaven Minerva is in de openbare ruimte per 1 januari 2007 betaald parkeren ingevoerd. Het parkeren van werknemers van de bedrijven wordt opgelost op de eigen achterterreinen of in gebouwde constructies. Parkeerterreinen worden steeds vanaf de lussenstructuur ontsloten.

Parkeren in de openbare ruimte is toegespitst op bezoekersparkeren. De waterzijde van de kade wordt zoveel mogelijk vrij gehouden van parkeren. Het water is daardoor vanaf de ontsluitingsroute steeds zichtbaar en beleefbaar.

Binnen het plangebied wordt gewerkt met een parkeernorm van 1 parkeerplaats per 125 m² brutovloeroppervlak.

Naast parkeren op het eigen terrein wordt ook de mogelijkheid voor de bouw van een of meerdere (deels)openbare parkeergarage onderzocht.