direct naar inhoud van 3.4 Openbare ruimte - arcade
Plan: Vijzelstraat 66-80 (Duintjer)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.A1301BPSTD-OH01

3.4 Openbare ruimte - arcade

In het plangebied bevindt zich openbare ruimte in de vorm van een arcade aan de zijde van de Vijzelstraat en een onderdoorgang van de Vijzelstraat naar de Kerkstraat. De ruimtelijke kwaliteit van de arcade verdient verbetering. Een herinrichting zal de kwaliteit van de Vijzelstraat als toegangsas naar de stad versterken. De potentie is aanwezig om de arcade te veranderen in een aantrekkelijk (voet)verkeersgebied. Ingrepen in de arcade hangen nauw samen met de functies in de plint en de openbare ruimte aansluitend op de arcade. De gemiddelde breedte van de arcade is 4,70 meter, gemeten tot aan de binnenzijde van de kolom (loopgebied). De arcade moet beleefd worden als een openbare ruimte en niet als een (door)gang. In de planregels is een minimale maat van 4,40 meter tussen de gevel en de binnenkant van de kolom vastgelegd. Alleen ter hoogte van de hoofdentree mag de arcade over een lengte van 21,0 meter worden versmald tot 3,70 meter vrije doorgang. Deze maat is gebaseerd op het advies uit het verkeersonderzoek voetgangers Vijzelstraat van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer uit 2007, waarbij overigens de conclusie was dat de gehele arcade tot 3,60 meter kon worden versmald. Het thans voorliggende bestemmingsplan biedt hiervoor geen basis. De rooilijn in het arcadegebied dient te worden recht getrokken om de sociale veiligheid te vergroten. Het voornemen van de ontwikkelaar is om dit te doen bij een breedte van 4,40 meter, welke maat als minimale maat in het onderhavige bestemmingsplan is vastgelegd. Om het gebruik van de arcade te optimaliseren en de zichtrelatie tussen de straat en de arcade te vergroten, dienen de bestaande vitrines te worden verwijderd. Andere obstakels in de arcade, zoals fietsenrekken, dienen te worden vermeden om de openheid van de arcade te versterken. De overgang van de arcade naar de rijbaan verdient extra aandacht, omdat er op een logische wijze met het hoogteverschil moet worden omgegaan.

Het verdient de voorkeur om de onderdoorgang naar de Kerkstraat en de arcade plaatselijk te verhogen om hiermee het verblijfsklimaat en de relatie tussen Vijzelstraat en Kerkstraat te verbeteren. Dit is in het plan zonder meer toegestaan.