direct naar inhoud van 3.8 Detailhandel en consumentverzorgende dienstverlening
Plan: Rokin Plaza (Rokin 12-16)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.A1101BPSTD-OH01

3.8 Detailhandel en consumentverzorgende dienstverlening

Het plangebied maakt onderdeel uit van het zogenaamde kernwinkelgebied. In de huidige situatie bevinden zich winkels op de begane grond, zowel aan het Rokin als aan de Kalverstraat. Het bouwvoornemen gaat uit van het realiseren van een winkelareaal van ongeveer 4.000 m2 over drie bouwlagen met op 4e bouwlaag kantoren ten behoeve van deze winkels. De winkels worden aan meerdere zijden ontsloten.

Dit bouwvoornemen past in het beleid voor het postcodegebied 1012 om ruimte te bieden aan grootschaligere winkels en het Rokin een kwalitatief hoogwaardiger karakter te geven.

Het pand Rokin Plaza maakt onderdeel uit van belangrijke doorlopende publieksplinten aan de Kalverstraat en het Rokin. Om dit te behouden zijn op de begane grond alleen publieksfuncties in de vorm van winkels en consumentverzorgende dienstverlening toegestaan. Daarnaast zijn op de begane grond kantoren, bedrijven en voorzieningen met baliefuncties toegestaan. Vestiging van woningen, kantoren zonder baliefunctie, bedrijven en voorzieningen zonder baliefunctie en inpandig parkeren is hier niet toegestaan.

Om wonen-boven-winkels te bevorderen is het realiseren van toegangen en entreehallen toegestaan in de eerste bouwlaag aan het Rokin of in de Papenbroeksteeg.

Er gelden geen beperkingen ten aanzien van het bruto vloeroppervlak.

Voor detailhandel en consumentverzorgende diensten geldt dat het construeren of veranderen van de voorgevel ten behoeve van open gevelverkoop niet is toegestaan, omdat daarmee de kans op verstoring van de gevelwand wordt vergroot. Bovendien veroorzaakt open gevelverkoop een minder gewenst gebruik van de openbare ruimte. Open puien zijn evenmin toegestaan.

Smartshops

Een aparte detailhandelsfunctie is de smartshop. Hier worden zogenaamde psychotrope stoffen verkocht. Dit zijn stoffen die wijzigingen teweegbrengen in de zielstoestand en geestelijke gesteldheid. De ruimtelijke uitstraling van dit soort zaken verschilt van die van de reguliere winkels. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de producten die worden verkocht en anderzijds door het publiek dat wordt aangetrokken. In een aantal delen van de binnenstad is de tendens gesignaleerd dat zich concentraties van smartshops ontwikkelden, zoals in het Burgwallengebied. Vestiging van dergelijke ondernemingen tast het vestigingsklimaat voor andere, hoogwaardiger functies aan en daarmee de leefbaarheid. De veiligheid en leefbaarheid worden voorts aangetast door het agressieve gedrag van een deel van het publiek, mede voortvloeiend uit een combinatie van drank en (smart)drugs, en het feit dat dealers de directe omgeving van drugstoeristen opzoeken. Vestiging van deze functie is niet toegestaan.

Mengformules

Van een mengformule is sprake wanneer in detailhandel of in consumentverzorgende dienstverlening tegen betaling etenswaren en/of dranken worden verstrekt voor gebruik ter plaatse, in een zaak die geen horeca als hoofdbestemming heeft.

In het algemeen geldt dat bij een initiatief voor een mengformule moet worden gedacht aan winkels met een assortiment waarvoor de klant langere tijd in de winkel verblijft (bijvoorbeeld boeken, cd's) of winkels waarbij een mengformule in het verlengde ligt van de hoofdactiviteit (bijvoorbeeld een bakkerswinkel).

Mengformules kunnen een bijdrage leveren aan het vestigingsklimaat voor ondernemers. Het bieden van de mogelijkheid om in een bedrijf bijvoorbeeld een koffiecorner te beginnen, bevordert de slagings- en overlevingskansen van bijzondere en (zeer) specialistische winkels. Dit heeft tot direct gevolg dat daarmee de gevarieerdheid van het winkelaanbod in stand blijft en wordt bevorderd.
In de 'Beleidsregels voor mengformules stadsdeel Centrum 2006' staan de criteria voor mengformules omschreven. De beleidsregels voor mengformules maken uitsluitend aanvullende horeca in detailhandel en consumentverzorgende dienstverlening mogelijk en gaan niet over foyers in voorzieningen zoals theaters of over ontbijtzalen in hotels; dit betreft additionele horeca. Van een mengformule is sprake indien wordt voldaan aan de onderstaande voorwaarden. Als aan één of meer van deze voorwaarden niet wordt voldaan, dan is geen sprake van een mengformule maar van zelfstandige horeca als hoofdactiviteit. De voorwaarden zijn:

  • de openingstijden van de mengformule dienen overeen te komen met de openingstijden van de hoofdactiviteit;
  • het deel van het netto verkoop vloeroppervlak dat in gebruik is bij de mengformule mag ten hoogste 20% van dat netto verkoopvloeroppervlak zijn, met een absoluut maximum van 20 m2 netto vloeroppervlak. Dit absolute maximum brengt met zich mee dat in mengformules het schenken van alcohol is uitgesloten;
  • de mengformule mag niet worden geplaatst aan de gevel waar de ingang van de hoofdactiviteit zit;
  • de mengformule dient te passen binnen de categorie koffie- en theeschenkerij, lunchroom, ijssalon en dergelijke (in overeenstemming met horecacategorie 4 zoals opgenomen in dit bestemmingsplan, zie verder paragraaf 3.9 Horeca en hotel);
  • de mengformule mag geen eigen ingang aan de straat hebben en mag geen terras exploiteren;
  • voor de mengformule mag geen reclame worden gemaakt (bijvoorbeeld via uithangborden, menukaarten voor het raam, 'sandwichborden' op straat, in de media en dergelijke).

Voor de afweging of een initiatief op een bepaalde locatie gewenst is, geldt het volgende:

Het initiatief dient bij te dragen aan een verbetering van de kwaliteit, het karakter en de gevarieërdheid van het winkelaanbod in de straat en omgeving; het initiatief mag géén afbreuk doen aan de functiemenging en het woon- en leefklimaat in de straat en omgeving.