Paraplubestemmingsplan Schipholparkeren en Parkeernormen
Status: | vastgesteld |
Identificatie: | NL.IMRO.0362.PP03ANA-VG01 |
Plantype: | gemeentelijke overheid/bestemmingsplan |
PLANTEKST
Inhoudsopgave
Artikel 3 Algemene gebruiksregels
Hoofdstuk 3 OVERGANGS- EN SLOTREGELS
Hoofdstuk 1 INLEIDENDE REGELS
Artikel 1 Begrippen
In dit plan wordt verstaan onder:
1.1 plan:
het bestemmingsplan "Paraplubestemmingsplan Schipholparkeren en Parkeernormen" van de gemeente Amstelveen;
1.2 bestemmingsplan:
de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0362.PP03ANA-VG01 met de bijbehorende regels (en eventuele bijlagen);
In de regels van de in het plangebied (zie bijlage voor kaarten plangebiedgrens en paragraaf 1.3 van de Toelichting) geldende bestemmingsplannen worden de onderstaande begripsbepalingen toegevoegd:
1.3 parkeerservicebedrijven
een bedrijf dat een voertuig van derden laat parkeren op zijn terrein en als service personen naar een afgesproken locatie brengt en weer ophaalt en/of dat een bedrijf een voertuig ophaalt van, en terugbrengt naar, een afgesproken locatie en het betreffende voertuig in de tussentijd laat stallen op zijn terrein;
1.4 schipholparkeren
het bedrijfsmatig laten parkeren van auto's voor passagiers van en naar luchthaven Schiphol.
Artikel 2 Reikwijdte
2.1 Herziening bestemmingsplannen
Dit bestemmingsplan herziet de bestemmingsplannen zoals opgesomd in paragraaf 1.3 van de toelichting op de wijze zoals is aangegeven in artikel 2.2 en 2.3
2.2 Aanvulling begrippen
De begrippen van de bestemmingsplannen zoals opgenomen in artikel 1.3 van de toelichting worden aangevuld met de begrippen parkeerservicebedrijven en schipholparkeren
2.3 Herziening regels
De regels van de bestemmingsplannen zoals opgenomen in artikel 1.3 van de toelichting worden gewijzigd in die zin dat alle regels die betrekking hebben op parkeernormen worden verwijderd en vervangen door de regels zoals opgenomen in artikel 4 van dit bestemmingsplan.
Hoofdstuk 2 ALGEMENE REGELS
Artikel 3 Algemene gebruiksregels
Onder strijdig gebruik wordt in ieder geval verstaan het gebruiken of laten gebruiken van gronden en/of bouwwerken als schipholparkeren en/of als parkeerservicebedrijven.
Artikel 4 Overige regels
4.1 Parkeernormen
Een omgevingsvergunning voor het bouwen, verbouwen, uitbreiden en/of functiewijziging van een gebouw of perceel wordt slechts verleend, wanneer wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid conform het thans geldend beleid 'Nota Parkeernormen Amstelveen'.
4.2 Afwijken parkeernormen
Indien uit een door de aanvrager van een omgevingsvergunning te overleggen parkeerbalans blijkt dat niet (geheel) kan worden voldaan aan voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein waarbij rekening gehouden wordt met dubbelgebruik en de benodigde parkeerplaatsen niet in de openbare ruimte kunnen worden gerealiseerd, kunnen Burgemeester en Wethouders in afwijking van het bepaalde in 4.1 omgevingsvergunning verlenen indien:
de (resterende) parkeerbehoefte meer dan 2 parkeerplaatsen betreft;
dit niet op stedenbouwkundige of verkeerskundige bezwaren stuit;
de parkeerplaatsen voldoen aan de maatvoering- en bereikbaarheidseisen;
strikte toepassing van de nota leidt tot een bijzondere hardheid die niet door dringende redenen/noodzaak wordt gerechtvaardigd.
4.3 Nadere eisen parkeernormen
Burgemeester en wethouders kunnen bij de omgevingsvergunning nadere eisen stellen ten aanzien van:
de aard, plaats en inrichting van de parkeer- of stallingsgelegenheid;
de aanwezigheid en aanduiding van parkeer- en/of stallingsgelegenheid uitsluitend ten behoeve van invaliden.
Hoofdstuk 3 OVERGANGS- EN SLOTREGELS
Artikel 5 overgangsrecht
5.1 Overgangsrecht bouwwerken
Een bouwwerk dat op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan aanwezig of in uitvoering is, dan wel gebouwd kan worden krachtens een bouwvergunning of een omgevingsvergunning, en afwijkt van het plan, mag, mits deze afwijking naar aard en omvang niet wordt vergroot,
gedeeltelijk worden vernieuwd of veranderd;
na het teniet gaan ten gevolge van een calamiteit geheel worden vernieuwd of veranderd, mits de aanvraag van de omgevingsvergunning wordt gedaan binnen twee jaar na de dag waarop het bouwwerk is teniet gegaan.
5.2 Afwijken
Met een omgevingsvergunning kan eenmalig afgeweken worden van lid 5.1 voor het vergroten van de inhoud van een bouwwerk als bedoeld in lid 5.1 met maximaal 10%.
5.3 Uitzondering op het overgangsrecht bouwwerken
Lid 5.1 is niet van toepassing op bouwwerken die weliswaar bestaan op het tijdstip van inwerkingtreding van het plan, maar zijn gebouwd zonder vergunning en in strijd met het daarvoor geldende plan, daaronder begrepen de overgangsbepaling van dat plan.
5.4 Overgangsrecht gebruik
Het gebruik van grond en bouwwerken dat bestond op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan en hiermee in strijd is, mag worden voortgezet.
5.5 Strijdig gebruik
Het is verboden het met het bestemmingsplan strijdig gebruik, bedoeld in lid 5.4, te veranderen of te laten veranderen in een ander met dat plan strijdig gebruik, tenzij door deze verandering de afwijking naar aard en omvang wordt verkleind.
5.6 Verboden gebruik
Indien het gebruik, bedoeld in lid 5.4, na het tijdstip van inwerkingtreding van het plan voor een periode langer dan een jaar wordt onderbroken, is het verboden dit gebruik daarna te hervatten of te laten hervatten.
5.7 Uitzondering op het overgangsrecht gebruik
Lid 5.4 is niet van toepassing op het gebruik dat reeds in strijd was met het voorheen geldende bestemmingsplan, daaronder begrepen de overgangsregels van dat plan.
Artikel 6 slotregel
Deze regels kunnen worden aangehaald als:
Regels van het bestemmingsplan Paraplubestemmingsplan Schipholparkeren en Parkeernormen.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van
De griffier, de voorzitter,