direct naar inhoud van 5.2 Functioneel gebruik
Plan: Amstelveen Noord-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0362.10-VG01

5.2 Functioneel gebruik

Per subparagraaf de hoofdlijnen van de betreffende functies aangeven. Als een bepaalde functie niet voorkomt of niet relevant is hoeft deze ook niet opgenomen te worden.

5.2.1 Wonen

Zoals hiervoor al beschreven wordt Bankras, Kostverloren en Uilenstede gekenmerkt door een scheiding van woon- en werkvoorzieningen. Dit betekent dat in de besloten woonbuurten slechts in beperkte mate bedrijven, kantoren of praktijkruimten voorkomen. Het wonen gebeurt zowel in eengezinswoningen als in appartementen In Uilenstede komt hoogbouw voor, die door studenten wordt gebruikt. Binnnen het plangebied zijn vier plekken voor Woonzorg, te weten Klaasje Zevenster, twee complexen aan de Maccabiadelaan een complex aan de Laan van Kronenburg.

5.2.2 Kantoren

Het kantorenmilieu is in principe hoogwaardig en pluriform. De kantoorgebouwen, parkeeraccomodaties en buitenruimten zijn veelal zorgvuldig vormgegeven c.q. ingericht en hebben alle een eigen nadrukkelijk van elkaar te onderscheiden karakteristieke verschijningsvorm. Het gaat hier zowel om zogenoemde verzamelkantoren als om individuele kantoren. Er zijn in hoofdzaak grote (multi-)nationale ondernemingen/stichtingen gevestigd.

5.2.3 Detailhandel

Bankras

Het verzorgingsgebied van dit winkelcentrum is beperkt. De gemeente acht het wenselijk om het winkelcentrum voor de buurt te behouden. Dit neemt niet weg dat de gemeente de vinger aan de pols wil houden wat betreft het functioneren van dit centrum. Dit wil zij doen door jaarlijks een gesprek met de eigenaren/ondernemers te voeren over het functioneren. Verandering van functie of vernieuwende initiatieven op deze locatie kunnen worden ondersteund, indien de betrokkenen de gemeente hiertoe een verzoek indienen.

De kleine winkels in dit centrum zijn op een enkeling na opgedoekt. Dit is niet vreemd gezien de omvang van de wijk (nog geen 5.000 inwoners) en de nabijheid van het Stadshart en Kostverlorenhof. Het winkelcentrum moet het dan ook voor een niet onbelangrijk deel hebben van mensen van buiten de wijk die speciaal voor de Lidl komen.

Kostverlorenhof

Gelet op de slechte ruimtelijke structuur van dit winkelcentrum, de omvang van de supermarkten en de parkeerproblematiek, is een verbetering wenselijk. Een vergroting van de omvang van de Dirk van den Broek tot 1.800 m² bvo betekent daarbij een keuze voor kwaliteit en is de beste manier om dit winkelcentrum toekomstbestendig te maken. Voorwaarde daarbij is het oplossen van de parkeerproblematiek en het werkelijk verbeteren van de ruimtelijke structuur, middels het creëren van logische looproutes van het overdekte gedeelte van het winkelcentrum naar de supermarkt en omgekeerd. Dit goed functionerende winkelcentrum heeft een slechte structuur, oftewel routing. Deze wordt veroorzaakt door de ligging van de Dirk van den Broek met de achterkant naar het winkelcentrum toe. De opening van Albert Heijn in 2006 heeft ook geen positieve bijdrage aan de structuur geleverd, gezien de doorgaande weg (Straat van Messina) tussen deze winkel en de rest van het centrum in. Er is een te kort aan parkeerplaatsen in het gebied als geheel. De supermarkten zijn voor Amstelveense begrippen redelijk, maar niet al te groot in het perspectief van de landelijke schaalvergroting.

Uilenstede

Omdat het verzorgingsgebied van Uilenstede te klein is, is grootschalige uitbreiding van winkels op Uilenstede niet wenselijk. De door kantoorlocatie Kronenburg afgezonderde buurt Uilenstede heeft haar eigen voorziening in de vorm van een kleine supermarkt van ongeveer 250 m². Deze voldoet aan een locale vraag.

Er zijn vijf standplaatsen binnen dit plangebied: vier bij Kostverlorenhof en één bij Uilenstede.

5.2.4 Bedrijven

Binnen het plangebied zijn een aantal bedrijven. Op de Beneluxbaan zijn twee tankstations, die ook als zodanig zijn aangeduid. Op de kruising van de Straat van Messina en Westelijk Halfrond is ook een tankstation gevestigd. Bij de Oranjebaan (Bankrashof) zijn twee garagebedrijven gevestigd. In het plangebied zitten nog diverse mogelijkheden voor kleinere bedrijven. Alleen het tankstation aan de Beneluxbaan met een LGP installatie heeft een milieucategorie van 3.1. De overige bedrijven vallen binnen de milieucategorie 2.

5.2.5 Horeca

In het plangebied is de horeca voornamelijk geconcentreerd in de winkelcentra. In winkelcentrum Kostverloren is een grote verscheidenheid aan restaurants. In Kronenburg zit een restaurant dat zich richt op de zakelijke markt van de omliggende kantoren. Cafe restaurant Uilenstede trekt voornamelijk studenten. In de nabijheid van winkelcentrum Bankrashof zit een eetcafe/snackbar.

5.2.6 Maatschappelijke functies

De openbare en/of bijzondere gebouwen zoals scholen, kerek en culturele, maatschappelijke en recreatieve instellingen zijn geconcentreerd in de tussen de woonbuurten liggende voorzieningenzones. Voorts zijn er werkplaatsen van de gemeente en is er een schoolwerktuinencomplex aan de Jeanne d'Arclaan.

5.2.7 Verkeer en vervoer

Ontsluiting

Het ontsluitingssysteem is als principe eenvoudig. De woonbuurten in Bankras en Kostverloren hebben buurtontsluitingen, die onderling via de gebieden met de voorzieningen met één of twee wegen zijn verbonden. Vanaf deze interne ringwegen dringen de woonstraten de binnenste kern van de verkaveling in zonder doorgaande oost-westverbinding. Dit onstluitingssysteem wisselt (regelmatig) met de, in de beide wijken in noord-zuidrichrichting aanwezige, dominante groen- en waterstructuur. Hierin zijn uitsluitend langzaam verkeersverbindingen aanwezig. Vanaf de interne ringwegen worden aan de buitenzijde veelal direct de aanliggende meergezinshuizen en voorzieningen ontsloten. Het woongebied is via de Saskia van Uylenburgweg en de Straat van Messina verbonden met de Beneluxbaan. Het woongebied van Bankras is vooral aangesloten op de Oranjebaan. Het sportcomplex en de Middelpolder zijn vanuit Bankras respectievelijk Kostverloren bereikbaar via Escapade en de Machineweg.

De ontsluiting van Kronenburg en Uilenstede is éénzijdig vanaf de Beneluxbaan: een volledige kruising met de Saskia van Uylenburgweg. De Saskia van Uylenburgweg en Uilenstede zijn onderling verbonden door de Prof. J.H. Bavincklaan en de Laan van Kronenburg. Deze twee wegen zijn weer onderling verbonden door de Prof. E.M. Meijerslaan.

De Beneluxbaan is de belangrijkste verbinding van het gehele plangebied met de overige delen van Amstelveen, maar geeft ook verbinding met Amsterdam en het regionale en landeijke wegennet. De Oranjebaan geeft in oostelijke richting verbinding met de autosnelweg A9.

In het midden van de Beneluxbaan ligt de railbaan van de sneltram 51 en tram 5. Hiermee wordt het plangebied geflankeerd door een behoorlijk hoogwaardige openbaar-vervoerslijn. Over de Saskia van Uylenburgweg gaat buslijn 165 en over de Beneluxbaan buslijnen 65 en 165.

Parkeren

De parkeercapaciteit ten behoeve van de woonfunctie in Uilenstede is beperkt, mede door de veronderstellng dat het autobezit van studerende jongeren geringer is. Tussen het woongebied en Uilenstede en de Benelubaan ligt een relatief groot parkeerterrein, dat voldoende ruimte biedt om het 'tekort' in het woongebied op te vangen.

De parkeercapaciteit van het in de jaren zestig gerealiseerde kantorengebieden is in het algemeen voldoende. Desalniettemin wordt er veel gebruik gemaakt van de beperkte parkeeraccomodatie op de openbare weg. Ook wordt geconstateerd dat werkenden parkeren langs de weg in verband met een kortere loopafstand tot de toegang van hun bedrijf.

In Bankras en Kostverloren wordt het parkeren zoveel mogelijk in de eigen omgeving opgelost.