direct naar inhoud van 6.1 Geluid
Plan: Amsteleiland
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0362.09B-VG03

6.1 Geluid

In beginsel bevindt zich langs elke weg waar men harder mag rijden dan 30 km/uur een geluidzone. Binnen deze zone zijn de regels van de Wet Geluidhinder van toepassing en moet onderzoek worden verricht naar de geluidbelasting door het wegverkeer op de gevels van geluidgevoelige bestemmingen, zoals woningen.

Voor het plangebied zijn in dit kader de Amsteldijk Zuid, Ronde Hoep West en wellicht ook de A9 relevant. In het kader van dit bestemmingsplan is voor deze wegen een akoestisch onderzoek opgesteld naar de geluidbelasting vanwege het wegverkeerslawaai op de gevels van de te ontwikkelen woningen. Voor de wegen in het plangebied zal een maximaal toegestane snelheid gelden van 30km/uur zodat binnen het plangebied geen geluidzones zijn.

Het plangebied ligt buiten de contouren van luchthaven Schiphol, zodat deze geen belemmering vormt voor de voorgenomen ontwikkelingen (zie afbeelding 23). Het plangebied ligt eveneens buiten de zone van Rijksweg A9, waardoor ook deze niet in het onderzoek is betrokken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0362.09B-VG03_0026.jpg"

Afbeelding 23: Geluidcontourenkaart Schiphol, bron: Nota Ruimte

In mei 2010 is door Aveco de Bondt een geluidberekening gemaakt op basis van de bouwgrenzen zoals die in dit bestemmingsplan zijn aangegeven (zie Bijlage 9). Uit de berekeningen blijkt dat de maximale geluidbelasting ten gevolge van het verkeer op de Amsteldijk Zuid (inclusief aftrek 5dB ex artikel 110g Wgh) 53 dB bedraagt. Daarmee wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden. De maximale ontheffingswaarde van 53 dB wordt echter niet overschreden. Voor deze overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is een besluit hogere grenswaarde verleend door B&W op 15 november 2011 (zie Bijlage 10).

Voor de Ronde Hoep West en de Langs de Akker wordt de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden en hoeft derhalve geen ontheffing te worden verleend.

Uit de berekeningen blijkt bovendien dat de maximale gecumuleerde geluidbelasting exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh 58dB en 59 dB bedraagt voor respectievelijk het bouwvlak 'Wonen - 1' en 'Wonen - 4'. Voor de gevels waar de geluidbelasting groter of gelijk is aan 53 dB dienen geluidwerende voorzieningen bepaald te worden ten behoeve van de bouwaanvraag. Ter plaatse van de overige bouwvlakken is de gecumuleerde geluidbelasting lager en zijn geen aanvullende maatregelen noodzakelijk.

Op basis van de rekenresultaten en de bebouwingsmogelijkheden binnen het bestemmingsplan kan gesteld worden dat tevens voldaan wordt aan de voorschriften van het gemeentelijk geluidbeleid. De geluidbelasting op de gevel vanwege het wegverkeer vormt daarmee geen belemmering voor realisatie van de plannen.