Plan: | Amsteleiland |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0362.09B-VG03 |
Het Amsteleiland is alleen bereikbaar via de brug die aansluiting geeft op de Ronde Hoep West (grondgebied van de gemeente Ouder-Amstel). De Ronde Hoep West is een smalle dijkweg die om de polder de Ronde Hoep loopt. Deze polderdijkweg loopt in noordelijke richting naar Ouderkerk aan de Amstel. In zuidelijke richting is langs deze polderdijkweg een verbindingsweg naar Mijdrecht aanwezig.
Dat betekent dat veel verkeer van en naar het Amsteleiland via het dorp Ouderkerk aan de Amstel zal gaan. Om te voorkomen dat de verkeersdruk op deze smalle polderdijkweg niet onevenredig toeneemt als gevolg van de beoogde ontwikkelingen, is in de Nota van Uitgangspunten (Bijlage 1) bepaald dat het aantal verkeersbewegingen niet mag toenemen ten opzichte van de bestaande situatie. Daartoe zijn afgeleide berekeningen gemaakt van de huidige minimum capaciteit op basis van de huidige (bedrijfsmatige)bestemming.
Om te voorkomen dat er groei t.o.v. de huidige mogelijkheid ontstaat, is de huidige mogelijke minimum capaciteit als verkeersnorm voor het Amsteleiland gehanteerd. Dat betekent dat het autoverkeer van en naar het Amsteleiland niet meer dan 200 autobewegingen per etmaal mag omvatten. Uitgaande van 6,5 autobeweging per woning per etmaal, bedraagt het aantal woningen daardoor maximaal 30 woningen (195 voertuigbewegingen per etmaal). Per ligplaats wordt uitgegaan van 1 voertuigbeweging per etmaal; bij 30 woningen is derhalve nog ruimte voor 5 losse ligplaatsen
Zoals aangegeven is de Ronde Hoep West een polderdijkweg. Langs de Ronde Hoep West is geen parkeermogelijkheid. Aangezien langs de Ronde Hoep West geen parkeergelegenheid aanwezig is, is in de Nota van Uitgangspunten voorgeschreven dat alle parkeerplaatsen op het eiland zelf moeten worden gerealiseerd. Om het aantal benodigde parkeerplaatsen te bepalen, is gebruik gemaakt van het Parkeerbeleid van de gemeente Amstelveen:
Soorten woningen1 | aantal parkeerplaatsen per woning | openbaar voor bezoekers |
duur | min. 1,7 - max 2,0 | 0,3 |
middelduur | min. 1,6 - max 1,8 | 0,3 |
goedkoop | min. 1,5 - max 1,6 | 0,3 |
Bron tabel: Nota van Uitgangspunten Amsteleiland p. 19, Gemeente Amstelveen
Deze normen wijken af van de norm van CROW. Daar komt bij dat aangezien het eiland niet per openbaar vervoer bereikbaar is, extra openbare parkeergelegenheid boven de standaard norm voor bezoekers op het eiland vereist is. Tegemoetkomend aan deze normen en de randvoorwaarden uit de Nota van Uitgangspunten zullen per woning 2,5 parkeerplaatsen op het Amsteleiland worden aangelegd.