| Plan: | 1e Herziening Amstelveen Midden West - Sportlaan 37 |
|---|---|
| Status: | vastgesteld |
| Plantype: | bestemmingsplan |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.0362.07A-VG01 |
Er zijn geen Bevi gerelateerde bedrijven in de omgeving van het perceel gevestigd en er is geen Rijksweg in de directe omgeving of routes voor gevaarlijke stoffen.
Toekomstige ontwikkeling “Algemene Maatregel van Bestuur Buisleidingen”
Er komt een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) Buisleidingen. Deze AMvB zal regels gaan stellen aan risiconormering en -zonering langs buisleidingen, het opnemen van voorschriften in bestemmingsplannen, technische eisen, het aanwijzen van een toezichthouder, melding van incidenten en beschikbaarheid van noodplannen. Het kabinet heeft op 9 februari 2007 ingestemd met een nieuwe aanpak van het buisleidingen. Inmiddels is het ontwerp besluit “Buisleidingen” in procedure gebracht.
Het externe veiligheidsbeleid gaat hiermee ook voor buisleidingen gelden. Dit houdt in dat er een wettelijk basisveiligheidsniveau gaat gelden voor het plaatsgebonden risico voor zowel bestaande situaties als bij nieuwe ruimtelijke plannen (nieuwbouw) en bij aanleg van nieuwe leidingen. Verder wordt verantwoording van het groepsrisico verplicht gesteld.
Plaatsgebonden risico en groepsrisico
Het plaatsgebonden risico (PR) biedt burgers in hun woonomgeving een minimum beschermingsniveau tegen gevaarlijke stoffen. Deze basisnorm bepaalt dat het risico om te overlijden aan een ongeluk met een gevaarlijke stof voor omwonenden niet hoger mag zijn dan één op de miljoen (10-6). Dat betekent dat de kans voor een omwonende van bijvoorbeeld een gevaarlijke fabriek om te overlijden als gevolg van een ongeluk in die fabriek maximaal maar ééns in de 1 miljoen jaar mag zijn.
Het groepsrisico legt een relatie tussen de kans op een ramp en het aantal mogelijke slachtoffers. Het risico geeft aan hoe groot de kans is dat bij een ongeval bij een risicolocatie 10, 100 of 1000 slachtoffers tegelijk vallen. Dit risico is daardoor een maatstaf voor de verwachte omvang van een ramp. Het risico wordt bepaald op grond van een vrij technische systematiek (het zogenoemde beoordelingskader). Bij de berekening van het groepsrisico speelt mee:
Voor het groepsrisico geldt een oriëntatiewaarde. Dit is geen norm, maar een ijkpunt. Overheden moeten bij besluiten (bijvoorbeeld over nieuw ruimtelijk plan) iedere verandering boven of onder deze waarde verantwoorden. Deze verantwoordingsplicht moet overheden aanzetten tot discussie over de omvang van het groepsrisico en de verhouding tot de oriëntatiewaarde. Maar ook over de veiligheid van de risicovolle situatie, de gevolgen voor de omgeving, mogelijke alternatieven, de hulpverlening en de zelfredzaamheid van omwonenden.
Huidige situatie van de gastransportleidingen
Er is geen gastransportleiding in het plangebied aanwezig.
Langs de Sportlaan loopt een gastransportleiding van de N.V. Nederlandse Gasunie (voorheen Gastransport Services). Het betreft een gastransportleiding van 12” met een druk van 40 Bar. Het betreft:
Toekomst
Vooruitlopend op eventuele toekomstige ontwikkelingen is in het kader van de externe veiligheid het plaatsgebonden risico van de leiding berekend.
De risicoberekening is conform CPR-18E (Committee for the Prevention of Disasters, Guidelines for Quantative Risk Assessment) uitgevoerd met PIPESAFE, een door de overheid goedgekeurd softwarepakket voor het uitvoeren van risicoberekeningen aan aardgastransport.
De risicoberekening is uitgevoerd op basis van de in tabel 1 opgenomen leidingparameters.
Tabel 1 Parameterwaarden van de leidingen
| Parameter | W-540-01 |
| Diameter (mm) | 323.9 |
| Wanddikte (mm) | 7.14 |
| Staalsoort (-) | Grade B |
| Ontwerpdruk (barg) | 40 |
| Dekking (m) | 1.1 |
De volgende uitgangspunten zijn gehanteerd:
De 10-6 per jaar plaatsgebonden risicoafstanden zijn opgenomen in tabel 2 en 3.
Tabel 4 Resultaten PR-berekening W-540-01
| PR | 10-6 jaar-1 |
| Afstand (m) | 0 |
Uit bovenstaande tabellen blijkt dat er geen belemmeringen aanwezig zijn binnen het plangebied.
Vooruitlopend op de toekomstige ontwikkeling zal in het kader van de externe veiligheid naast het plaatsgebonden risico, ook de groepsrisico van beide leidingen berekend worden door de beheerder van de transportleidingen. Bij het van kracht worden van de AmvB Buisleidingen zal de Groepsgebondenrisico berekend worden.
De risicoberekening wordt conform CPR-18E (Committee for the Prevention of Disasters, Guidelines for Quantative Risk Assessment) uitgevoerd met PIPESAFE, een door de overheid goedgekeurd softwarepakket voor het uitvoeren van risicoberekeningen aan aardgastransport.
Conclusie
De externe veiligheid speelt dan ook geen rol voor het gevraagde bouwplan.