Plan: | 1e Herziening Amsterdamse Bos A9 - Fokkerweg |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0362.04A-VO01 |
De effecten op de luchtkwaliteit van het wegverkeer over dit deel van het tracé, zijn in 2005 uitvoerig berekend door TNO. Dit onderzoek (kenmerk B&O-A R 2005/219 van 10 augustus 2005; zie bijlage 6) maakt deel uit van het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 23 augustus 2005 en bevat de integrale salderingsberekening van het hele tracé van de nieuwe N201, zoals beschreven in het Masterplan N201, waaronder dus ook het onderhavige weggedeelte. In 2006 is het integrale onderzoek nogmaals uitgevoerd (zie bijlage 7). Dit heeft geen ander beeld opgeleverd.
De salderingsberekening en methodiek, alsmede de motivering van het besluit van Gedeputeerde Staten, worden onderschreven in de uitspraak van de Raad van State van 11 oktober 2006, bij de behandeling van voornoemd besluit van Gedeputeerde Staten en vormt daarmee de basis voor de verdere uitvoering van het Masterplan N201.
Ook in de nieuwe Wet luchtkwaliteit (gewijzigde Wet milieubeheer) is de projectsaldering, zoals uitgevoerd, nog steeds mogelijk.
In april 2009 is een herberekening gemaakt van de ontwerpwijziging op de luchtkwaliteit (Grontmij Nederland bv; kenmerk 271695 d.d. 14 september 2009; bijlage 8 ).
De ontwerpwijziging betreft de verlegde busroute via de Nieuwe Meerlaan. Deze verlegde busroute maakt geen onderdeel uit van het ontwerp in de eerder genoemde TNO-rapporten.
Uit de herberekening blijkt dat de busbewegingen over de Nieuwe Meerlaan niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtkwaliteit.