direct naar inhoud van 5.2 Verkeer en parkeren
Plan: Jaagpad Midden
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0361.BP00005-0401

5.2 Verkeer en parkeren

5.2.1 Verkeer

Volgens de woningbouwplannen voor het totale Jaagpadgebied zullen de komende jaren langs het Noordhollands kanaal tussen het kanaal en de Schermerweg ongeveer 600 woningen worden gebouwd. In het plangebied worden circa 180 woningen gerealiseerd. Het plangebied wordt ontsloten op de Schermerweg. Voor deze woningontwikkeling wordt buiten het plangebied geen nieuwe infrastructuur aangelegd. De ontsluiting loopt via de Schermerweg en de wegenstructuur op het bedrijventerrein Oudorp. De Edisonweg is de centrale verzamelweg binnen dit bedrijventerrein. Deze weg sluit op twee punten aan op de Nieuwe Schermerweg die onderdeel is van de hoofdwegenstructuur van de stad, namelijk bij het kruispunt Nieuwe Schermerweg/Rijnstraat en het kruispunt Nieuwe Schermerweg/ Saturnusstraat.

In het gebied zijn thans geen problemen met de verkeersafwikkeling. Door toevoeging van de woningbouw zal de verkeersbelasting op het interne wegenstelsel wijzigen.

De volgende tabel geeft een beeld van de belastingen zoals deze nu zijn en worden verwacht na realisatie van de woningbouw in de gebieden Jaagpad Midden, Jaagpad Oost en Jaagpad West. (N.B. zonder een Bestevaerbrug als autoverbinding).

Aantal motorvoertuigen per etmaal (zonder Bestevaerbrug).

Straat   2010   2020  
Schermerweg
- ten oosten Marconistraat
- tussen Marc. en A.Flem.str.
- ten westen A.Flemingstraat  

1600
1600
1600  

2400
3800
2700  
Oudorperdijkje (noord/zuid lopend deel)   1000   1800  
Alexander Flemingstraat   2200   3300  
Marconistraat   1300   2700  
Edisonweg west/oost   7000/3000   14150/4000  
Nieuwe Schermerweg west/oost   11000/17000   15000/28000  
Kamerlingh Onnesstraat   1300   1500  
Kraspolderweg/Prof van der Waalstraat   1300   1500  

De kruispunten Nieuwe Schermerweg/Rijnstraat en Nieuwe Schermerweg/Saturnusstraat zijn voorzien van verkeerslichten. Het kruispunt Rijnstraat/Nieuwe Schermerweg kan het toekomstige verkeer goed verwerken. In 2020 zal de cyclustijd ongeveer 80 sec. bedragen. Het kruispunt nieuwe Schermerweg/Saturnusstraat zal in 2020 zwaarder worden belast dan nu het geval is. De cyclustijd zal hier in de spits 135 sec. zijn. Een betere verdeling van het verkeer over beide kruispunten moet worden gestimuleerd. Op de overige wegen in het gebied zijn geen afwikkelingsproblemen te verwachten.

De etmaalintensiteiten op de wegen in het gebied blijven onder de 5000 motorvoertuigen per dag. Dit betekent dat deze wegen geschikt zijn voor wonen en bedrijven.

Bestevaerbrug

In de kadernota Duurzame Bereikbaarheid, vastgesteld op 10 september 2009, is het voornemen aangegeven een verbinding te maken over het Noordhollands kanaal tussen de Bestevaerstraat (Overdie) en de Edisonweg (Oudorp). Onderstaande tabel geeft een beeld van de verwachte verkeerssituatie na uitvoering van de woningbouwplannen bij realisatie van de Bestevaerbrug.

Aantal motorvoertuigen per etmaal met Bestevaerbrug.

Straat   2010   2020 met Bestevaerbrug  
Schermerweg
- ten oosten Marconistraat
- tussen Marc. en A.Flem.str.
- ten westen A.Flemingstraat  

1600
1600
1600  

2400
3800
1600  
Oudorperdijkje (noord/zuid lopend deel)   1000   1800  
Alexander Flemingstraat   2200   4400  
Marconistraat   1300   20000  
Edisonweg west/oost   7000/3000   15500/7500  
Nieuwe Schermerweg west/oost   11000/17000   13000/22000  
Kamerlingh Onnesstraat   1300   1500  
Kraspolderweg/Prof van der Waalstraat   1300   1500  

Het kruispunt Rijnstraat/Nieuwe Schermerweg kan het toekomstige verkeer goed verwerken. In 2020 zal de cyclustijd ongeveer 85 seconde bedragen. Het kruispunt Nieuwe Schermerweg/Saturnusstraat zal in 2020 met brug nog zwaarder worden belast en zal het verkeer, zonder aanvullende maatregelen, niet meer fatsoenlijk kunnen verwerken. Een verdeling van het verkeer over de beide aansluitingen met de Nieuwe Schermerweg is in deze situatie noodzakelijk. Het kruispunt van de Marconistraat met de Edisonweg zal in deze variant mogelijk van verkeerslichten moeten worden voorzien. Per rijrichting is één rijstrook mogelijk, echter komende van de Marconistraat zijn twee opstelstroken wenselijk. Op de overige wegen in het gebied zijn geen afwikkelingsproblemen te verwachten. De etmaalintensiteiten op de wegen in het gebied blijven onder de 5.000 motorvoertuigen per dag. Dit betekent dat deze wegen geschikt zijn voor wonen en bedrijven.

5.2.2 Parkeren

Een belangrijke randvoorwaarde die in 2005 is meegegeven door de gemeente, is dat het parkeren binnen het plangebied op eigen terrein dient te worden opgelost. In 2007 heeft gemeente Alkmaar nieuwe parkeernormen vastgesteld.

Voor woningen worden verschillende woningcategorieën gehanteerd. Aan elke categorie wordt een bepaalde parkeernorm gekoppeld. Deze categorisering vindt plaats op basis van een onderscheid naar doelgroep in relatie tot het autogebruik. Voor grote eengezinswoningen hanteert de CROW voor steden als Alkmaar normen die liggen tussen de 1,3 en 2,0 per woning. Met 1,7 zit Alkmaar iets boven het gemiddelde.

De gemeente Alkmaar hanteert de volgende parkeernormen en maakt hierbij onderscheid tussen woningcategorien: studentenwoningen (tot 40 GBO), 1/2- kamerwoningen(40-65 GBO), eengezinswoningen (65-120 GBO) en dure grote woningen (>120 GBO).

Oppervlakte
(m² GBO)  
Parkeernorm
(binnenstad)  
Hoge parkeernorm
(schil en overig)  
Groter dan 120   1,1   1,7  
65-120   0,8   1,5  
40-65   0,6   1,0  
Tot 40   0,3   0,3  

De parkeerbalans van de woningbouwontwikkeling Jaagpad Midden is gebaseerd op de parkeernorm voor schil en overig (laatste kolom) van de gemeente Alkmaar. Binnen het plangebied worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd, waarmee wordt voldaan aan de vastgestelde parkeernormen uit het parkeernormenbeleid “Parkeernormen 2007-2015”.