Plan: | Fietsbrug plofsluis |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0356.BPLO2011HER001-VA01 |
Toetsingskader
Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer (ook wel Wet luchtkwaliteit genoemd, Wlk). De Wet milieubeheer (Wm) bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang.
Op grond van de Wm kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit (zoals de vaststelling van een bestemmingsplan) onder andere uitoefenen indien de bevoegdheden/ontwikkelingen niet leiden tot een overschrijding van de grenswaarden, of de bevoegdheden/ontwikkelingen niet in betekenende mate bijdragen aan de concentratie in de buitenlucht.
In het Besluit niet in betekenende mate en bijbehorende Regeling is bepaald in welke gevallen een project niet in betekenende mate bijdraagt aan de concentraties in de buitenlucht. Wanneer dit het geval is, kan toetsing aan de grenswaarden uit de Wm achterwege blijven. Dit is onder andere het geval wanneer een project een effect van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarden stikstofdioxide en fijn stof heeft.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen, uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens, tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit.
Onderzoek
Dit bestemmingsplan maakt de realisatie van fietsbrug mogelijk. Een dergelijke ontwikkeling heeft geen invloed op de concentraties luchtverontreinigende stoffen. Formele toetsing kan daarom achterwege blijven.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt wel inzicht gegeven in de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied. Met behulp van de monitoringstool (www.nsl-monitoring.nl) die bij het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit hoort, is de luchtkwaliteit bepaald ter plaatse van de Structuurbaan, een maatgevende weg die in de omgeving het plangebied ligt. Uit de monitoringstool blijkt dat in 2011 zowel de jaargemiddelde concentratie stikstofdioxide als de jaargemiddelde concentratie fijn stof direct langs deze weg onder de grenswaarden uit de Wm liggen. Omdat direct langs de weg wordt voldaan aan de grenswaarden zal dit ter plaatse van het plangebied ook het geval zijn, aangezien de concentraties luchtverontreinigende stoffen afnemen naarmate de locatie verder van de weg ligt.
Conclusie
Uit het bovenstaande blijkt dat de realisatie van het plan niet bijdraagt aan de concentraties luchtverontreinigende stoffen. Ook is ter plaatse van het plangebied vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit sprake van een aanvaardbaar verblijfsklimaat. Het aspect luchtkwaliteit staat de realisatie van het bestemmingsplan daarom niet in de weg.