direct naar inhoud van 2.2 Toekomstige situatie
Plan: Dr. Schaepmanlaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0355.BPDrSchaepman-VS01

2.2 Toekomstige situatie

2.2.1 Stedenbouwkundige structuur

Bijna alle bestaande woningen worden achter de bestaande gevel afgebroken. De voorgevel blijft intact en oude detailleringen worden weer hersteld en aangebracht. Achter de bestaande voorgevel wordt nieuwbouw gepleegd. De woningen worden ruimer opgezet en gebouwd volgens de eisen van deze tijd. In de achtertuinen van de noordzijde van de Dr. Schaepmanlaan worden 15 nieuwe woningen gerealiseerd en aan de zuidzijde van de Dr. Schaepmanlaan wordt een twee-onder-een-kapwoning extra toegevoegd. De woningen Dr. Schaepmanlaan 57 en 59 worden afgebroken om door middel van een poort een wandelontsluiting te maken met het nieuwe achtergebied. Op de plaats van deze poort ontstaat een nieuw appartement voor starters. De bestaande 6 woningen in dit blok transformeren dus in 4 gezinswoningen en 1 bovenwoning voor een starter. In totaal ontstaan dus 67+15+2 = 84 woningen, alle sociale woningen in de kernvoorraad.

Het mag duidelijk zijn dat er sprake is van verdichting. Om deze verdichting mogelijk te maken wordt de stedenbouwkundige structuur van het plangebied aangepast conform de eisen van het vastgestelde stedenbouwkundige kader. Van 22 bestaande woningen worden de tuinen verkleind tot een diepte van circa 15 meter.

Door deze verkleining kunnen er 11 levensloop geschikte grondgebonden woningen worden toegevoegd en 4 bovenwoningen geschikt voor starters.

Deze woningen worden ontsloten door de nieuwe éénrichtingsstraat de Anne de Vrieslaan. Deze wordt conform de afspraken in het plan Zomerkwartier uitgevoerd als éénrichtingsstraat en dient als aan en afvoerstraat voor de aanwonenden en de gebruikers van de parkeerkelder. De woningen aan de Anne de Vrieslaan krijgen tuinen die grenzen aan de tuinen van de woningen aan de Dr. Schaepmanlaan.

Aan de Anne de Vrieslaan wordt de hof, die ontstaat tussen de nieuwe bebouwing van Seyster Veste afgerond met een speel locatie voor kinderen. Een dergelijke locatie is op dit moment nog niet beschikbaar binnen het plangebied. De hof is via de poort ter hoogte van Dr. Schaepmanlaan 57 en 59 voor wandelaars toegankelijk.

2.2.2 Wonen

In het plangebied worden 84 nieuwe woningen gerealiseerd. Het karakter van de Dr. Schaepmanlaan blijft behouden. De nieuwe/te renoveren woningen worden uitgevoerd in baksteen met pannen daken. De bebouwing bestaat voornamelijk uit grondgebonden eengezinswoningen.

De volgende tabel toont de uitgangspunten voor het woonprogramma voor de Dr. Schaepmanlaan.

Klasse   Prijs**   Aantal   Percentage   Woon
Visie  
Goedkoop   Huur kernvoorraad (€ 520,12 /mnd)   84   100   10%  
  Huur tot huurprijsgrens (€ 615,01/mnd)   0   0%   10%  
  Koopwoningen starters < € 181.512   0   0%   10%  
Middelduur   Huurwoningen tot € 850/mnd   0   0%   10%  
  Koopwoningen tot € 250.000   0   0%   20%  
  Koopwoningen tot € 350.000   0   0%   15%  
Duur   Huurwoningen vanaf € 850/mnd   0   0%   5%  
  Koopwoningen vanaf € 350.000   0   0%   20%  
  Totaal aantal woningen   84   100%   100%  
* Prijzen prijspeil 1 juli 2006 volgens Woonvisie Gemeente Zeist  

Tabel: Woonprogramma Dr. Schaepmanlaan

2.2.3 Parkeren

Voor de herstructurering van de Dr. Schaepmanlaan en Anne de Vrieslaan is een totaal parkeerplan opgesteld.

In dit deelplan worden er 17 woningen toegevoegd aan dit gebied. Voor deze woningen dienen in dit plan (17 x 1,7 parkeerplaats=) 28,9 wordt 30 parkeerplaatsen te worden toegevoegd.

In dit plan worden 42 parkeerplaatsen toegevoegd. Daarnaast worden er in de parkeerkelder van Seyster Veste nog 10 extra parkeerplaatsen toegevoegd. Omdat nog niet duidelijk is hoe deze worden ingezet zijn deze nu nog niet meegerekend. Duidelijk mag zijn dat deze altijd een positieve bijdrage gaan leveren aan de totale parkeerbalans binnen het hele Zomerkwartier.

Omdat de bestaande woningen aan de Dr. Schaepmanlaan op hoog niveau worden gerenoveerd, kan de huidige parkeernorm gehandhaafd blijven. Uit diverse waarnemingen op verschillende tijdstippen is gebleken dat er geen kwantitatief probleem is van parkeerplaatsen in de buurt.

In het bewonersonderzoek uit 2007 is wel door de bewoners aangegeven dat zij grote problemen hadden met het veranderde straatprofiel. Hierdoor kunnen verschillende mensen niet meer direct voor de eigen woning parkeren. Deze kwaliteit wordt door veel bewoners hoog gewaardeerd. Door de wijziging zijn er circa 15 parkeerplaatsen verloren gegaan.

In de planvorming en berekening van parkeerplaatsen is niet uitgegaan van een wijziging van het straatprofiel.

Het huidige aantal van 39 bestaande openbare parkeerplaatsen aan de noord- en zuidzijde van de Dr. Schaepmanlaan blijkt in combinatie met de 25 bestaande parkeerplaatsen op eigen terrein (in de achtertuinen hebben diverse bewoners reeds een parkeerplaats aangelegd) voldoende te zijn. In totaal zijn er in de bestaande situatie dus 64 parkeerplaatsen.

Nieuwe situatie parkeren

Door het toevoegen van de Anne de Vrieslaan en het toevoegen van een privé straat aan de zuidzijde van de Dr. Schaepmanlaan wordt een mogelijkheid gecreëerd om meer privé parkeerruimte bij de woningen toe te voegen.

De opzet voor de nieuwbouw woningen is dat de bewoners parkeren op eigen terrein (1 privé plaats per woning in de parkeerkelder van Seyster Veste) en parkeren voor bezoekers aan de straat (hiervoor zijn de 13 openbare parkeerplaatsen in de Anne de Vrieslaan bedoeld).

Aan de zuidzijde van de Dr. Schaepmanlaan is er nu vrijwel geen mogelijkheid om achter de woning te parkeren. Enkele bewoners hebben een stalling mogelijkheid voor een caravan of een houten knutselschuur. In de huidige situatie komen er maximaal 5 parkeerplaatsen.

In de nieuwe situatie krijgen vrijwel alle bewoners een carport (dit zijn er 19). Ook wordt er een private ontsluitingsweg aangelegd. Voor de twee nieuwe woningen aan de J.P. Heijnelaan (2-kapper) worden 4 parkeerplaatsen op privé terrein aangelegd. Totaal zijn er aan de zuidzijde van de Dr. Schaepmanlaan dus 23 parkeerplaatsen (19 + 4).

Aan de noordzijde van de Dr. Schaepmanlaan zijn er op dit moment 20 bewoners die een privé parkeerplaats hebben gerealiseerd. Daar er in een aantal achtertuinen woningbouw wordt gerealiseerd verdwijnt er een aantal parkeerplaatsen. Bij woningen waar geen woning in de achtertuin wordt gemaakt, wordt een carport gerealiseerd. Dit worden in totaal 16 carports (parkeerplaatsen).

Het totaal aan parkeerplaatsen staat in het volgende schema:

Huidige situatie   Aantal   Nieuwe situatie   Aantal   Verschil  
         
woningen   67   renovatie woningen   67    
loodgieter/kantoor   1   nieuwbouw Anne de Vries   15    
    nieuwbouw J.P. Heijne   2    
Totaal woningen   68     84   21  
parkeerplaatsen openbaar NZ   25   parkeerplaatsen openbaar NZ   25    
parkeerplaatsen openbaar ZZ   14   parkeerplaatsen openbaar ZZ   14    
parkeerplaatsen op eigen erf NZ   20   parkeerplaatsen op eigen erf NZ   18    
parkeerplaatsen op eigen erf ZZ   5   parkeerplaatsen op eigen erf ZZ   23    
parkeerkelder     parkeerkelder t.b.v. 15 nieuwe woningen   15    
parkeerkelder     parkeerkelder overschot   0    
openbaar gebied Anne de Vrieslaan     openbaar gebied Anne de Vrieslaan   13    
         
Totaal   64     108   44  

Bij de berekening van parkeerplaatsen in het openbaar gebied is een lengte van 6 meter per parkeerplaats aangehouden. De nieuwe situatie is als Bijlage 1 Nieuwe situatie parkeren toegevoegd bij dit plan.

Carports

Ten behoeve van het parkeren voor de bewoners worden er circa 16 carports aan de noordzijde en 19 carports aan de zuidzijde gerealiseerd. Omdat deze grenzen aan het openbaar gebied (noordzijde) worden deze expliciet mee ontworpen. Deze carports worden onderhouden door de R.K. Woningbouwvereniging en mogen niet worden gewijzigd.

Op deze wijze ontstaat er een eenduidig en verzorgt beeld. In overleg met de gemeente is er een ontwerp gemaakt van deze carports.

afbeelding "i_NL.IMRO.0355.BPDrSchaepman-VS01_0003.jpg" Mogelijk aanzicht van de carports

Het uitgangspunt van het ontwerp is dat de nieuw te realiseren bebouwing aan de zuidzijde van de Anne de Vrieslaan een eenheid vormt (muurwerking van zone van carports en nieuw te realiseren woningen). Het ontwerp van de zone met carports zal een integraal onderdeel zijn van de ontwerpen van de nieuw te realiseren woningen.

De zone met carports en bergingen vormen een bufferruimte tussen de privé achtertuinen van de bewoners aan de Dr. Schaepmanlaan en het publieke gebied van de Anne de Vrieslaan. De materialisering is een voortzetting van het materiaalgebruik van de woningen en staat voor een duurzame kwaliteit.

In het ontwerp zijn de gebruiks- en onderhoudsaspecten meegenomen om zo tot een integrale oplossing te komen.

De goot van de woningen wordt verlengd en doorgezet als pergola. Beplantingsbakken en schuifpoorten zijn zodanig op elkaar afgestemd dat er voldoende grond voor planten blijft en geen onbeheerde hoekjes ontstaan.

Parkeergarage (bron onderbouwing Seyster Veste)

De breedte van de helling van deze parkeergarage is zodanig gekozen dat er geen twee auto's op hetzelfde moment in en uit de parkeergarage kunnen rijden. De stoplichten, in combinatie met de beperkte breedte, zorgen ervoor dat het verkeer met lage snelheid in en uit de parkeerplaats komt. De helling is daarnaast zodanig gekozen dat de uitgaande auto voor het einde van het gebouw op maaiveld niveau is. Hierdoor kan een automobilist veilig en met lage snelheid de parkeerplaats verlaten en de Anne de Vrieslaan opdraaien.

In de vloer van de helling worden voorzieningen aangebracht zodat de parkeerkelder ook onder winterse omstandigheden veilig te bereiken blijft.

2.2.4 Verkeer

De parallelle straten Schaerweijdelaan, Dr. Schaepmanlaan en Van Reenenweg blijven de dragers van het gebied. Vanaf de Dwarsweg wordt een extra straat toegevoegd richting de Jacob van Lennepstraat. Deze straat, die is gelegen op het voormalige achterpad, heeft de werktitel 'Hofstraat'. Inkomend verkeer van de parkeerkelder geschiedt vanaf de Dwarsweg. Het uitgaande verkeer loopt via de Hofstraat richting de Jacob van Lenneplaan. Met toevoeging van deze weg is het mogelijk het autoverkeer voor dit gedeelte van de wijk te reguleren.

2.2.5 Openbare ruimte en groen

De Dr. Schaepmanlaan behoudt de bestaande laanbeplanting. Aan de 'Hofstraat' komen op onregelmatige afstand enkele solitaire bomen te staan, te weten op plekken waar dit qua ruimtelijke beleving wenselijk en mogelijk is. De ontwerpen van de Anne de Vrieslaan en de groene Hof zijn in overleg met de betrokken bewoners en de ambtenaren van de gemeente Zeist opgesteld en beoordeeld

afbeelding "i_NL.IMRO.0355.BPDrSchaepman-VS01_0004.jpg"

Afbeelding groenvoorziening

2.2.6 Speelvoorzieningen

Zoals al tijdens het opstellen van het Planologisch kader is geconstateerd, ontbreekt het in het gebied aan speelgelegenheid. In het definitief ontwerp van de Anne de Vrieslaan is ten behoeve van spelen ruimte gereserveerd. Dit is in overleg met de gemeentelijke organisatie, de R.K. Woningbouwvereniging, de omwonenden en de architect nader ingevuld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0355.BPDrSchaepman-VS01_0005.jpg"

Afbeelding Speelplek

2.2.7 Toegankelijkheid

De bewoners van de 15 woningen, op het achtererf van de woningen aan de noordzijde van de Dr. Schaepmanlaan en omwonenden krijgen in de kelder een vaste parkeerplaats. Hierdoor hoeven zij niet, zoals in vele openbare parkeerplaatsen te zien is, in de kelder rond te rijden om een parkeerplaats te zoeken. De kelder is zodanig opgezet dat draaien bij het uit parkeren goed mogelijk is.

2.2.8 Huisvuil

De grondgebonden woningen in dit project gaan gebruik maken van de, in Zeist gebruikelijke, grijze, groene en blauwe bakken.