Voorliggend
bestemmingsplan biedt op de locatie Griftdijk 3-5 de mogelijkheid
tot het realiseren van 25 grondgebonden woningen en op de locatie
Slappedel 4-4a de mogelijkheid tot het realiseren van een nieuwe
bedrijfswoning. Op de locatie Meent ong. is het mogelijk één
vrijstaande woning op te richten. De Wet geluidhinder (Wgh)
beschouwd een woning als een zogenaamd geluidsgevoelig object.
Onderzocht dient te worden of toetsing aan de wet geluidhinder
dient plaats te vinden.
In het kader van de
Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen zones. Bij
woningbouw binnen deze zones dient akoestisch onderzoek plaats te
vinden. Een uitzondering hierop zijn de wegen die gelegen zijn
binnen een als woonerf aangeduid gebied en wegen waarvoor een
snelheidregiem van maximaal 30 km/h geldt.
Normstelling
Voor de geluidsbelasting aan de
buitengevels van geluidsgevoelige bestemmingen binnen de
wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde
van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere
waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden
verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de
geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen
terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel
overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige,
verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële
aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te
boven gaan. Voor de locatie Griftdijk 3-5 geldt, als stedelijk
gebied, een voorkeursgrenswaarde van 48dB en een uiterste
grenswaarde van 63 dB. Voor de locatie Slappedel 4-4a geldt, als
buitenstedelijk gebied, een voorkeursgrenswaarde van 48 dB en een
uiterste grenswaarde van 58 dB (vervangende woning). Voor de
locatie Meent ong. geldt, als buitenstedelijk gebied, een
voorkeursgrenswaarde van 48 dB en een uiterste grenswaarde van 53
dB (nieuwe woonbestemming). De geluidswaarde binnen de
geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen
te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33
dB.
Beleidsregels
gemeente Woudenberg
De gemeente Woudenberg heeft
beleidsregels opgesteld voor het toekennen van hogere waarden.
Deze beleidsregels zijn vastgelegd in “Beleidsregels Hogere
Waarden Wet geluidhinder Gemeente Woudenberg 2012”. Er zijn geen
aanvullende eisen en ten hoogst toelaatbare geluidsbelastingen
opgenomen die streng zijn dan de Wet geluidhinder. Wel is onder
meer opgenomen dat een hogere waarde procedure alleen kan worden
gestart indien deze woning ten minste één geluidsluwe zijde heeft
en dat de buitenruimte(n) die als verblijfsruimte word(t)(en)
gebruikt aan de geluidsluwe zijde moeten zijn
gesitueerd.
Onderzoek
Griftdijk 3-5
Het plangebied ligt
binnen de onderzoekszone van de Randweg / Zeisterweg (N224, 80
km/u), en met voorgenomen ontwikkeling worden planologisch gezien
nieuwe geluidsgevoelige functies in het kader van de wet
geluidhinder mogelijk gemaakt. Een akoestisch onderzoek is in dat
kader dan ook noodzakelijk.
Een dergelijk akoestisch onderzoek
heeft reeds plaats gevonden in het kader van het bestemmingsplan
“Buitengebied 2010”. Met behulp van de Standaard Rekenmethode l
is voor de gezoneerde wegen de 48 dB-contour berekend. Het
betreft hier veldcontouren, die geen rekening houden met onder
andere de afschermende werking van tussenliggende bebouwing. Bij
de berekende geluidsbelastingen is de aftrek krachtens artikel
110g Wgh toegepast. Voor de N224, wegvak Heijgraaf-Voorstraat, is
berekend dat de afstand van de wegas tot aan de 48 dB-contour,
211 meter bedraagt. Het plangebied ligt op circa 80 meter van de
N224 en derhalve ruim binnen de 48 dB-contour. De
voorkeursgrenswaarde zal dus niet gehaald worden.
Verder geldt dat de Griftdijk in de
huidige situatie gezoneerd is vanwege de maximum snelheid van 50
km/u. Door de herontwikkeling zal de weg ingericht worden als 30
km/u zone, omdat er meer voetgangers en fietsers van de Griftdijk
gebruik zullen gaan maken. Zoals in het voorgaande aangegeven
geldt voor wegen die zijn ondergebracht in een 30 km/uur-gebied
geen wettelijke geluidszone en is langs deze wegen akoestisch
onderzoek naar wegverkeerslawaai in nieuwe situaties op grond van
de Wgh niet verplicht. Op basis van jurisprudentie dient in het
kader van een goede ruimtelijke ordening echter aannemelijk te
worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau.
Indien dit niet aannemelijk is, dient te worden onderbouwd of
maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels
noodzakelijk, mogelijk en doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de
aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan
wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wet
geluidhinder hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt
worden de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste
grenswaarde uit de Wgh als referentiekader gehanteerd. De
Griftdijk is een relevante 30 km/uur-weg in de nieuwe situatie.
Verder is van belang dat zodanige gevelmaatregelen worden genomen
dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het
Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt.
Om de exacte geluidsbelasting, na
aftrek artikel 110g Wet geluidhinder, op de nieuwe gevels te
berekenen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd door
SPAingenieurs (19 januari 2016, bijlage 6). Nu de exacte
situering van de woningen binnen het plangebied ‘Griftdijk 3-5’
niet vastligt, zijn voor deze locatie de geluidsbelastingen
berekend op de randen van de bouwvlakken en op 3
bouwlagen.
N224
Uit het akoestisch onderzoek blijkt
dat de geluidsbelasting ten gevolge van de N224 op de bouwvlakken
maximaal 52 dB bedraagt. Dit is hoger dan de voorkeurswaarde uit
de Wet geluidhinder, maar lager dan de maximale ontheffing van 63
dB voor nieuwe woningen in stedelijk gebied. Uit het onderzoek is
verder gebleken dat toepassing van maatregelen, gericht op het
terugbrengen van de te verwachten geluidsbelasting tot 48 dB,
onvoldoende doeltreffend zijn dan wel, overwegende bezwaren
ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige,
vervoerskundige, landschappelijk of financiële aard.
Om de woningen te kunnen realiseren
moeten hogere waarden tot 52 dB worden vastgesteld ten gevolge
van het wegverkeerslawaai van de N224. Het betreft in hoofdzaak
woningen welke gerealiseerd worden binnen de bouwvlakken in het
zuidelijk deel van het plangebied.
Griftdijk (30
km/u)
Uit het akoestisch onderzoek blijkt
dat de geluidsbelasting ten gevolge van de Griftdijk op de
bouwvlakken maximaal 54 dB bedraagt. Dit is hoger dan de
voorkeurswaarde uit de Wet geluidhinder, maar ruim lager dan de
maximale ontheffing, zoals deze geldt voor gezoneerde wegen. Uit
het onderzoek is verder gebleken dat toepassing van maatregelen,
gericht op het terugbrengen van de te verwachten geluidsbelasting
tot 48 dB, onvoldoende doeltreffend zijn dan wel, overwegende
bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige,
vervoerskundige, landschappelijk of financiële aard. Omdat 30
km/uur wegen volgens de Wet geluidhinder niet gezoneerd zijn, kan
voor de geluidsbelasting van deze wegen geen hogere waarde worden
verleend. Nu de geluidsbelasting ten gevolge van de 30 km/uur
wegen hoger is dan de voorkeurswaarde, maar ruim lager dan de
maximale ontheffing is de geluidbelasting ten gevolge van deze 30
km/uur wegen aanvaardbaar.
Onderzoek
Slappedel 4-4a
Onderhavig bestemmingsplan voorziet
op de locatie Slappedel 4-4a in het realiseren van een nieuwe
bedrijfswoning. Het plangebied ligt binnen de
onderzoekszone van de Randweg / Zeisterweg (N224, 80 km/u) en de
Slappedel (60 km/u), en met voorgenomen ontwikkeling wordt
planologisch gezien een nieuwe geluidsgevoelige functie in het
kader van de wet geluidhinder mogelijk gemaakt. Een akoestisch
onderzoek is in dat kader dan ook noodzakelijk. In bovengenoemd
akoestisch onderzoek is de exacte geluidsbelasting op de nieuwe
gevels berekend.
Uit het akoestisch onderzoek blijkt
dat de geluidsbelasting ten gevolge van de N224 op de nieuwe
woning maximaal 56 dB bedraagt en ten gevolge van de Slappedel 49
dB. Dit is voor beide wegen hoger dan de voorkeurswaarde uit de
Wet geluidhinder, maar lager dan de maximale ontheffing van 58 dB
(vervangende woning). Uit het onderzoek is verder gebleken dat
toepassing van maatregelen, gericht op het terugbrengen van de te
verwachten geluidsbelasting tot 48 dB, onvoldoende doeltreffend
zijn dan wel, overwegende bezwaren ontmoeten van
stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige,
landschappelijk of financiële aard.
Om de woning te kunnen realiseren
moet een hogere waarde van 56 dB worden vastgesteld ten gevolge
van het wegverkeerslawaai van de N224 en van 49 dB ten gevolge
van het wegverkeerslawaai van de Slappedel.
Onderzoek Meent
ong.
Onderhavig bestemmingsplan voorziet
op de locatie Meent ong. in het realiseren van een nieuwe
vrijstaande woning. Het plangebied ligt binnen de
onderzoekszone van de Meent (60 km/u-deel) en de N224 (80 km/u),
en met voorgenomen ontwikkeling wordt planologisch gezien een
nieuwe geluidsgevoelige functie in het kader van de wet
geluidhinder mogelijk gemaakt. Een akoestisch onderzoek is in dat
kader dan ook noodzakelijk. Daarnaast is het plangebied gelegen
in de nabijheid van de Meent (30 km/u-deel) en de Griftdijk (30
km/u). Om de exacte
geluidsbelasting, na aftrek artikel 110g Wet geluidhinder, op de
nieuwe gevels te berekenen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd
door SPAingenieurs (29 maart 2016, bijlage 7).
Uit het akoestisch onderzoek blijkt
dat de geluidsbelasting ten gevolge van de Meent (60 km/u-deel)
op de nieuwe woning maximaal 48 dB bedraagt en ten gevolge van de
N224 maximaal 43 dB. Ten gevolge van de beide gezoneerde wegen
wordt de voorkeurswaarde van 48 dB uit de Wet geluidhinder
derhalve niet overschreden. Deze wegen vormen geen belemmering
voor de realisatie van het bouwplan.
De geluidbelasting die optreedt ten
gevolge van de Meent (30 km/u-deel) op de nieuwe woning bedraagt
maximaal 30 dB en ten gevolge van de Griftdijk maximaal 27 dB. De
geluidbelasting ten gevolge van de beide 30 km-wegen is ruim
lager dan de voorkeurswaarde uit de Wet geluidhinder, zoals deze
geldt voor gezoneerde wegen. Op basis hiervan wordt gesteld dat
de geluidbelastingen ten gevolge van de Meent (30 km/u-deel) en
de Griftdijk aanvaardbaar zijn.
Cumulatie geluid
en Bouwbesluit
Om te voldoen aan de eisen van het
Bouwbesluit 2012, moet een voldoende karakteristieke geluidwering
van de gevels worden bereikt. Daarmee moet bij het ontwerp van de
woningen rekening worden gehouden. Ten behoeve van de bepaling
van eventuele geluidwerende voorzieningen, dient gerekend te
worden met de gecumuleerde geluidsbelasting exclusief aftrek ex
artikel 110g Wet geluidhinder. Extra geluidwerende voorzieningen
kunnen noodzakelijk zijn om het maximale binnenniveau niet te
overschrijden. Het maximaal toelaatbare binnenniveau ter plaatse
van woningen bedraagt 33 dB. Conform het Bouwbesluit wordt als
uitgangspunt genomen dat een gevel van een gebouw een minimale
gevelwering heeft van 20 dB. Derhalve dient bij een
geluidsbelasting vanaf 53 dB geluidwerende voorzieningen bepaald
te worden.
Volgens het Bouwbesluit 2012 hoeft
bij de bepaling van de geluidwering van de gevels alleen rekening
gehouden te worden met de vastgestelde hogere grenswaarde. Er
moet worden uitgegaan van de totale gecumuleerde geluidsbelasting
vanwege alle geluidbronnen waarvoor een hogere waarde vastgesteld
moet worden. Vanuit een goed woon- en leefklimaat is het aan te
bevelen om uit te gaan van de totale gecumuleerde
geluidsbelasting vanwege alle relevante wegen (inclusief 30
km/uur wegen). Voor onderhavige ontwikkeling is er voor de
locaties ‘Griftdijk’ en ‘Slappedel’ sprake van een maximale
gecumuleerde geluidsbelasting van 60 dB. De grenswaarde van 53 dB
wordt op de locatie ‘Griftdijk 3-5’ in hoofdzaak overschreden ter
plaatse van de bouwvlakken aan de randen van het plangebied. Op
de locatie ‘Slappedel 4-4a’ is er op de voorgevel en op de
zijgevels sprake van een overschrijding van de grenswaarde van 53
dB. Derhalve zijn er aanvullende geluidwerende voorzieningen
noodzakelijk bij de nieuwe woning aan de Slappedel en bij een
deel van de nieuwe woningen op de locatie ‘Griftdijk 3-5’ om aan
het maximaal toelaatbare binnenniveau van 33 dB te kunnen
voldoen. Voor de locatie ‘Meent’ is er ten aanzien van de nieuwe
woning sprake van een maximale gecumuleerde geluidbelasting van
53 dB. Normaliter zal ter plaatse met moderne standaard
bouwmaterialen derhalve voldaan worden aan de minimale
geluidwering van de gevels.
Conclusie
Vanuit de Wet geluidhinder bestaan
er geen beperkingen tegen onderhavige planontwikkeling, nadat er
een procedure hogere grenswaarde is doorlopen voor een deel van
de nieuw te bouwen woningen. Verder wordt gewezen op het feit dat
er bij de aanvraag omgevingsvergunning bij een deel van de
woningen rekening moet worden gehouden met extra gevelmaatregelen
in het kader van het maximaal toelaatbare
binnenniveau.