Nationaal belang 13, zoals
geformuleerd in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte,
vraagt om een zorgvuldige afweging en transparante besluitvorming
bij alle ruimtelijke en infrastructurele besluiten. Dit moet met
behulp van de ladder voor duurzame verstedelijking worden
onderbouwd. Op 1 juli 2017 is het Besluit ruimtelijke ordening
(Bro) gewijzigd, waarbij een nieuwe Laddersystematiek geldt.
Gemotiveerd dient te worden hoe een zorgvuldige afweging is
gemaakt ten aanzien van het ruimtegebruik.
In het Bro is bepaald
dat:
“ De toelichting
bij een bestemmingsplan dat een nieuwe stedelijke ontwikkeling
mogelijk maakt, bevat een beschrijving van de behoefte aan die
ontwikkeling, en, indien het bestemmingsplan die ontwikkeling
mogelijk maakt buiten het bestaand stedelijk gebied, een
motivering waarom niet binnen het bestaand stedelijk gebied in
die behoefte kan worden voorzien.”
Om aan deze verplichting uit het
Bro te kunnen voldoen dienen een aantal vragen beantwoord te
worden (bron: infomil.nl).
Is er sprake
van een stedelijke ontwikkeling?
In het Bro is het begrip stedelijke
ontwikkeling als volgt vastgelegd:
'ruimtelijke
ontwikkeling van een bedrijventerrein of zeehaventerrein, of van
kantoren, detailhandel, woningbouwlocaties of andere stedelijke
voorzieningen.'
Of er sprake is van een stedelijke
ontwikkeling wordt bepaald door de aard en omvang van de
ontwikkeling, in relatie tot de omgeving. Op basis van vaste
jurisprudentie geldt voor wonen, dat voor woningbouwlocaties
vanaf twaalf woningen sprake is van een stedelijke ontwikkeling
die Ladderplichtig is.
In voorliggende geval is sprake van
het realiseren van de 12 woningen. Er is met voorliggend
voornemen dan ook sprake van een stedelijke
ontwikkeling.
Is de
stedelijke ontwikkeling 'nieuw'?
Om te beoordelen of er sprake is
van nieuwe stedelijke ontwikkeling moet beoordeeld worden of er
sprake is van nieuw ruimtebeslag. Hiervan is in het beginsel
sprake als er meer bebouwing mogelijk wordt gemaakt dan er op
grond van het voorheen geldende planologische regime aanwezig
was, of kon worden gerealiseerd. Daarnaast volgt uit
jurisprudentie dat wanneer het een functiewijziging betreft, moet
worden beoordeeld of er sprake is van een naar aard en omvang
zodanige functiewijziging, dat desalniettemin gesproken kan
worden van een nieuwe stedelijke ontwikkeling. Daarbij moet
ook het ruimtebeslag betrokken worden.
Er is met voorliggend voornemen
sprake van een nieuwe stedelijke ontwikkeling met nieuw
ruimtebeslag.
Voorziet de
ontwikkeling in een behoefte?
Het Woonbehoefteonderzoek gemeente
Woudenberg 2016 – 2030 geeft inzicht in de woning behoefte binnen
de gemeente.
De prognose voor Woudenberg raamt
een aanzienlijke groei van het aantal inwoners en huishoudens tot
2030. Het aantal inwoners van de gemeente Woudenberg wordt in
2030 geraamd op 15.920, een toename ten opzichte van 2015 van
28%. De relatieve toename van het aantal eenpersoonshuishoudens
en huishoudens zonder kinderen zet door, waardoor het aantal
huishoudens procentueel harder groeit dan de bevolking. Het
aantal huishoudens in de gemeente Woudenberg wordt in 2030
geraamd op 6.550, een toename ten opzichte van 2015 van 33%. De
sterkste ontwikkeling zal naar verwachting plaats vinden tussen
2015 en 2020.
De groei van het aantal huishoudens
van 65 jaar en ouder is het sterkst in de groep huishoudens met
een hoog inkomen. Met name het aantal huishoudens van 75 jaar en
ouder zal zeer sterk toenemen, tot 2030 wordt de groei van deze
groep geraamd op maar liefst 116%, meer dan een verdubbeling.
Ondanks de vergrijzing is er onder huishoudens met een hoog
inkomen ook minder sprake van ontgroening dan bij de doelgroep
huurtoeslag. Het aantal jonge huishoudens zal de komende jaren
blijven stijgen in deze groep, terwijl er binnen de doelgroep
huurtoeslag sprake is van een afname.
De geraamde vergrijzing van de
bevolking en de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens
heeft tot gevolg dat er een grotere vraag ontstaat naar
meergezinswoningen. Het aantal meergezinswoningen in de
huursector en in de koopsector zullen naar verwachting stijgen
met respectievelijk 105% en 154%. Daarbij moet worden opgemerkt
dat het hier gaat om ‘slechts’ 17% van de totale voorraad
woningen in 2015. Op basis van de geraamde toename is in 2030 29%
van de woningvoorraad een meergezinswoning. De ervaring in de
gemeente Woudenberg leert dat de nabijheid van maatschappelijke
en commerciële voorzieningen een voorwaarde is om voor de hand
liggende typen meergezinswoningen als seniorenwoningen en
levensloopbestendige woningen succesvol te realiseren. Kleine,
levensloopbestendige eengezinswoningen (grondgebonden) met
bijvoorbeeld een kleine tuin zouden, bij gebrek aan goede
ontwikkellocaties nabij centrumvoorzieningen, een goed
alternatief kunnen zijn voor meergezins
seniorenwoningen.
![[image]](i_NL.IMRO.0351.BP2018Kleinhuig-ow01_afbeelding7.png)
Verwachte
huishoudensgroei naar prijsklasse woning (bron:
Woonbehoefteonderzoek gemeente Woudenberg 2016 – 2030)
Bovenstaand figuur laat de
verwachte groei zien van de woningvoorraad in verschillende
prijsklassen. Het koopsegment laat een sterke groei zien van
koopwoningen onder de 200.000 euro, een groei van 88% ten
opzichte van de voorraad in 2015. In absolute aantallen neemt
echter de behoefte aan dure koopwoningen (boven de 320.000 euro)
het meeste toe, namelijk met 500 woningen tot 2030.
Aanbod en vraag
woningen korte termijn (bron: Woonbehoefteonderzoek gemeente
Woudenberg 2016 – 2030)
Op basis van het bestaande
planaanbod en de geraamde voorraadontwikkeling naar segment kan
worden geconcludeerd dat de korte termijn vraagt om een
strategische focus op goedkope koopwoningen en vrije sector
huurwoningen. Op de lange termijn geldt dat voor elk woningtype
nog een bouwopgave ligt.
Planvoorraad en
prognose 2030 (bron: Woonbehoefteonderzoek gemeente Woudenberg
2016 – 2030)
Beoordeling
De bouwplannen betreffen 12
grondgebonden woningen met een kleine tuin. Deze zijn specifiek
gericht op senioren. Het zijn allen koopwoningen in de
prijsklasse van > €320.000,-. De bouwopgave uit onderhavig
initiatief is opgenomen in de verwachte planvoorraad en voorziet
daarmee in de behoefte voor de huishoudenstoename in dit segment
in de gemeente Woudenberg. Tevens blijkt uit het
woningmarktonderzoek dat het type woningen een goed alternatief
kunnen zijn voor meergezins seniorenwoningen in de gemeente. De
ontwikkeling voorziet daarmee in een behoefte.