Plan: | Van Sijpesteijnkade, Westflank Noord-HOV, Stationsgebied |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPVSIJPWESTHOVSTAT-0601 |
In dit hoofdstuk wordt beschreven op welke wijze burgers en belanghebbenden bij het plan zijn betrokken en hoe zij hierop hebben kunnen reageren.
Het plan is aan een aantal instanties toegezonden voor reactie als bedoeld in art 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening.
Met betrekking tot het plan had alleen Prorail enkele opmerkingen die er vooral op gericht waren een goede bereikbaarheid en werking van de VL-post te bewerkstelligen alsmede een goede bereikbaarheid van de Noordertunnel en het Station. Daarnaast heeft Prorail een aantal technische voorzieningen in het gebied waarvan de instandhouding belangrijk is voor een goede werking van het spoorverkeer. Door een aanpassing op de plankaart is tegemoet gekomen aan de meeste opmerkingen van Prorail. Een en ander is met Prorail afgestemd in een overleg op 12 juni 2013.
De wijkraad West is op verschillende momente geïnformeerd en betrokken geweest bij de besluitvorming omtrent. De wijkraad heeft bij brief van 15 april 2013 advies uitgebracht over de ontwikkelingen in het plangebied. Het advies viel samen met de besluitvorming in de gemeenteraad over de twee aanpassingen van het Masterplan en Structuurplan als gevolg van het definitief stedenbouwkundig plan Westflank noord.
Zoals bekend, heeft de raad in zijn vergadering van 30 mei 2013 daarbij drie moties aangenomen, die in de onderstaande paragraaf nader besproken worden. In vervolg hierop hebben wij – mede op basis van het advies - besluiten genomen over de ter visie legging van het bestemmingsplan en het VO.
Op 9 april j.l. is een informatiebijeenkomst georgansieerd om betrokkeneen te informeren over de ontwikkelingen van de westflank noord en het hov-viaduct. Op 15 juli 2013 organiseert de Projectorganisatie Stationsgebied nog een inloopspreekuur om belanghebbenden te informeren over de inhoud van het bestemminplan, de te volgen prodecures en de resultaten van de diverse onderzoeken.
De omwonenden worden/zijn via een huis aan huis bericht en CU2030 mailbericht geinformeerd over de start van de bestemmingsplanprocedure en het inloopspreekuur. De aankondiign van de ter visie legging geschiedt,volgens de wettelijke verplcithjing dartoe, in On sUtrecht en in de staatscourant alsmede op de gemeetnelijke website. Daarnaast liggen de papieren exemplaren ter inzage in de verschillende inzage punten (frontoffice Bouwen Vergunningen, Handhvaing en Toezicht alsmede in het wijkbureau).Gedurende de termijn van de ter visie legging kunnen belanghebbenden reageren op het plan.
Naar aanleiding van het raadsvoorstel om in te stemmen met twee aanpassingen van het Masterplan en het Structuurplan Stationsplein, nam de raad op 30 mei 2013 ook drie moties aan.
Motie 2013/029 Toegankelijkheid van Westflank Noord voor iedereen:
In deze motie vraagt de raad het college en de NS er op toe te zien dat de Westflank Noord in de toekomst goed toegankelijk is voor mensen met en zonder lichamelijke beperkingen. Daarbij wordt verwezen naar het beleid hieromtrent zoals opgenomen in Agenda 22. Het college en de ontwikkelaar worden opgeroepen om in samenwerking met de coördinator toegankelijkheid en de andere reguliere gesprekspartners op dit terrein het stedenbouwkundig plan aan te passen door er in op te nemen hoe de toegankelijkheid van het gebied voor mensen met en zonder beperkingen wordt geregeld en hiervan verslag te doen aan de raad. Ook dient bij toekomstige bouwplannen de toegankelijkheid gebouwen en (semi-) openbare ruimte vanaf het eerste ontwerp volwaardig in het proces te worden geïntegreerd.
Dit is een aspect dat bij de uitvoering van het bestemmingsplan nader aan de orde komt.
Motie 2013/026 Noord-Zuid route
In deze motie spreekt de raad uit dat hij er belang aan hecht dat de Noord-Zuid route die over het Forum loopt deel uit maakt van het publieke domein en toegankelijk is op alle momenten dat de OV-terminal in gebruik is. Bij de uitwerking van het plan dient het college hier op toe te zien. Daarnaast dient er op te worden toegezien dat het Forum een prettige, veilige en sociale inrichting krijgt Zodat reizigers eenvoudig hun weg kunnen vinden van de OV terminal naar de omliggende wijken. Bij de inrichting van het Forum dient in het bijzonder aandacht te worden besteed aan een prettig wind en bezonningsklimaat van het Forum.
In het bestemmingsplan zijn voorzieningen mogelijk gemaakt om een goed bezonnings- en windklimaat mogelijk te maken.
Motie 2013/028 Vasthouden aan woningbouw Westflank Noord gebied
In deze motie spreekt de raad uit dat woningbouw in het stationsgebied gewenst is om de sociale veiligheid te vergroten. Dat er in de Bilaterale Ontwikkel Overeenkomst (BOO) niet limitatief oplossingen of alternatieven zijn opgenomen voor functiewijzigingen en het schuiven met vastgoedprogramma indien woningbouw vanwege milieutechnische redenen niet mogelijk of haalbaar is. Dat indien woningbouw ter plaatse niet mogelijk is, de raad betrokken wil worden bij de alternatieve invulling van het plangebied.
De wijzigingsbevoegdheid die hieromtrent is opgenomen in artikel 3.7 van dit plan voorziet in betrokkenheid van de raadscommissie Stad en Ruimte bij eventuele toepassing van de wijzigingsbevoegdheid.