direct naar inhoud van 3.2 Ruimtelijke en functionele aspecten
Plan: Vleuterweide, Vleuten
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPVLEUTERWEIDEVLEU-0601

3.2 Ruimtelijke en functionele aspecten

3.2.1 Ruimtelijke hoofdstructuur

Dragerstructuur

Voor de opbouw van het plan is gebruik gemaakt van de aanwezige natuurlijke en cultuurelementen die de landschapstructuur bepalen:

  • het lint van de Leidsche Rijn;
  • de Heycop en de hierop aantakkende hoofdwetering van de aangrenzende polder die naar Harmelen voert;
  • de natuurlijke randen van het komgebied;
  • de Middelwetering;
  • de Vleuterweideweg;
  • de oude verbinding tussen Vleuten en De Meern (Europaweg/Wilhelminalaan).

Aan deze landschappelijke 'structuurdragers' is een aantal nieuwe, ontworpen elementen toegevoegd:

  • het centrumgebied;
  • de as tussen het centrumgebied en de Hamtoren, (oriëntatielijn);
  • de hoofdontsluiting;
  • de singel-vijverstructuur die het komgebied met het centrum verbindt.

De confrontatie tussen de rechte lijnen van de hoofdontsluitingswegen en de meer grillige lijnen van de onderliggende bodemstructuur leiden, met name rond de zuidelijke hoofdontsluiting, tot aantrekkelijke kenmerkende nieuwe vormen in de wijk.

Ruimtelijke accenten

Als aanvulling op de dragerstructuur wordt een aantal ruimtelijke accenten voorgesteld die de herkenbaarheid van en de oriëntatie binnen Vleuterweide moeten versterken. Het betreft hierbij elementen die buiten - maar vooral binnen het plangebied zijn gelegen.

In het beeldkwaliteitplan is een kaart opgenomen met zichtlijnen op de kerktorens van Vleuten en Harmelen en de markante toren Den Ham. Daarnaast zijn zichtverbindingen gelegd vanaf de Europaweg tussen het toekomstige centrum c.q. de plas bij het centrum en het Rijnsche park.

In de verdere ontwikkeling van de visie zijn aanvullende accenten in het plan opgenomen. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen civiel-technische kunstwerken, gebouwde accenten, markante landschappelijke overgangen, pleinen, bijzondere waterpartijen en groene accenten, zoals grotere speelplekken en bosjes.

Onder de gebouwde accenten vallen de gestapelde woningen in en rond het centrum en langs de hoofdontsluiting, richting station. Het plan voorziet in een torenachtige bebouwing als hoogste element van Vleuterweide. Er is ook een gebouwd accent in de vorm van woontorens nabij de kruising tussen Landschapsbaan en Europaweg in deelplan De Tuinen.

Het landschap van het aangrenzende buitengebied dringt via groene wiggen en assen naar binnen in het bebouwde gebied.

Het 'dorps wonen' is hier ook in het centrumgebied 'leidmotief' geweest door uit te gaan van een grote variatie aan woningen, smalle straatbreedtes, pleinen, brinken en een fijnmazige koppeling met het omringende landschap.

Het thema wat in het centrumgebied gehanteerd wordt is (conform het Beeldkwaliteitplan) die van het landgoed met buitens als een verwijzing naar de landgoederen van het rivierlandschap van de Oude Rijn. Dit is uitgewerkt in de tuinstedelijk aanleg van de 'buitens', grote gesloten bouwblokken met binnenhoven.

Het voorzieningencentrum is het 'Landgoed' met een menging van commerciële- en maatschappelijk voorzieningen.

In dit plan wordt uitgegaan van zoveel mogelijk architectonische variatie. Er wordt een atmosfeer nagestreefd zoals we die kennen in de kleine en historische steden en dorpen zoals bijvoorbeeld Montfoort en Woerden.

De 'buitens' kenmerken zich door een bladstructuur met een afnemende dichtheid van binnen (aan de kant van het centrum) naar buiten (het landschap).

Langs de markante en versterkte landschappelijke overgangen, de zogenaamde balkons langs de zuidelijke hoofdontsluiting, voorziet het plan in een bijzondere bebouwing. In het oostelijk deel is een bijzondere landschappelijke overgang voorzien, in vorm van een hoogteverschil, waarna het griendbos volgt. Het westelijk balkon bestaat uit een ophoging die vanaf de hoofdontsluiting geleidelijk oploopt tot 2 meter en aan de noordzijde door bijzondere bebouwing langs de rand wordt opgevangen.

Voor de definitieve invulling van bovengenoemde 'balkons' vindt nog nadere studie plaats.

In het plan zijn een aantal kunstwerken gerealiseerd. Daarbij gaat het om één viaduct over de Europaweg, twee nieuwe bruggen over de Leidsche Rijn (H.O.V.-baan met langzaam verkeersroute en de Veldhuizerweg) en de nieuwe spoordijk met het station en een aantal viaducten.

Binnen de woongebieden zijn groene, d.w.z. landschaps- en waterelementen, als bijzondere accenten aanwezig. Hieronder vallen o.a. de grote schoolcomplexen die landschappelijk moeten worden ingepast en waar naar een combinatie wordt gestreefd met grote speelelementen. Verder liggen grotere speelplekken op bepaalde afstanden in het woongebied verdeeld, zoals de Bouwspeeltuin. Andere belangrjike elementen in het plangebied zijn de inpassing van de Romeinse Weg, de centrale groene pleinen in de Hoven, de centrale singel in de Hagen, de centrale groene pleinen in De Tuinen, in De Erven en het waterkwadrant in De Rietvelden. Tot de bijzondere waterelementen behoren naast de grote plas ook de singels en enkele hoofdwatergangen.

Openbare hoofdruimten

De openbare hoofdruimten vormen de ruggengraat van de wijk. Het is het raamwerk waarbinnen de verschillende woonbuurten van Vleuterweide kunnen worden ontwikkeld. De openbare ruimten bepalen voor een groot deel de beleving van de verschillende deelgebieden. Zij zijn een belangrijke identiteitsdrager. Het stelsel van de belangrijkste openbare ruimten valt grotendeels samen met de openbare groenstructuur. Een stenige sfeer in de vorm van pleinen is alleen te vinden in het centrumgebied.

Om een nader inzicht te geven in de gewenste kwaliteit van de openbare hoofdruimten is in het Beeldkwaliteitplan een aantal dwarsprofielen opgenomen. Voor een beschrijving van deze profielen wordt verwezen naar het Beeldkwaliteitplan.

Hoofdontsluiting

De Veldhuizerweg

De Veldhuizerweg is de toegangsweg vanaf de A12 naar de zuidelijke hoofdontsluiting. De weg gaat hoog over de Leidsche Rijn en daalt af naar het lager gelegen komgebied. Het karakter van de weg sluit aan op het karakter van de stroomrug van de Leidsche Rijn. Tussen de twee rijbanen van de stroomweg ligt een brede middenberm van 8 meter. Het talud van de Veldhuizerweg loopt met een flauwe boog vanaf de hoofdontsluiting naar de Leidsche Rijn, die vrijwel loodrecht wordt gekruist. Aan de oostzijde van de Veldhuizerweg ligt een in beide richtingen bereden fietspad dat aansluit op de Zandweg. Deze route is aangesloten op de fietsroute die in de richting van de Europaweg loopt. In het profiel van de Veldhuizerweg is een hoofdwatergang aan de oostzijde van het lage stelsel opgenomen. Deze markeert de overgang van de stroomweg naar de woonbuurt.

De Landschapsbaan

Het profiel van de zuidelijke hoofdontsluiting is breed met een open, groen karakter. De weg loopt oost-west en is gericht op het centrum van Utrecht. Deze zuidelijke hoofdontsluiting wordt als allee ingericht met twee gescheiden rijbanen en een brede middenberm met (plaatselijk) meerdere rijen bomen. De grasbermen maken zo nodig onderdeel uit van een infiltratiesysteem van de aangrenzende buurten voor water.

De hoofdontsluiting kent twee typen kruisingen:

  • 1. Verkeersregelinstallaties bij de aansluiting van de Veldhuizerweg met de zuidelijke hoofdontsluiting en bij de oversteek van het HOV. De kruising van de zuidelijke hoofdontsluitingsweg met de Europaweg is uitgevoerd als rotonde;
  • 2. T-aansluitingen bij de ontsluitingswegen voor de woonbuurten. De brede middenberm van 10 meter biedt tevens de mogelijkheid om voor langzaam verkeer in twee fasen over te steken en dus veilige oversteken te maken.

Aan de zuidzijde van de zuidelijke hoofdontsluiting is een in twee richtingen bereden vrijliggend fietspad geprojecteerd. Ten noorden van de zuidelijke hoofdontsluiting wordt het fietsverkeer in de aangrenzende verblijfs(woon)gebieden afgewikkeld. De zuidelijke hoofdontsluiting wordt in westelijke richting beëindigd met een rotonde.

De Stroomrugbaan

Evenals de zuidelijke hoofdontsluiting vormt de noordelijke hoofdontsluiting een belangrijke verbinding met het centrum van Utrecht. Ook hier liggen geen woningen direct aan de hoofdontsluiting. De noordelijke hoofdontsluiting wordt eveneens ingericht als allee met twee gescheiden rijbanen en een brede middenberm met meerdere rijen bomen De principe-oplossingen voor de kruisingen zijn hetzelfde als bij de zuidelijke hoofdontsluiting; de oversteek van het HOV wordt met een verkeersregelinstallatie geregeld.

De Vleuterweideweg wordt ingepast als parallelweg waarbij de bestaande laanbeplanting langs de Vleuterweideweg is blijft gehandhaafd.

De noordelijke hoofdontsluiting wordt eveneens beëindigd met een rotonde. De noordelijke hoofdontsluiting kruist de Europaweg ongelijkvloers.

De Fietsboulevard/HOV-baan

De fietsboulevard ligt centraal in Vleuterweide. De route vormt de verbinding tussen het nieuwe voorzieningencentrum in Vleuterweide, Veldhuizen en in de toekomst het polderlandschap ten zuiden van de A12. In noordelijke richting wordt de route doorgetrokken naar Haarzuilens. De fietsboulevard is als structurerend element herkenbaar zonder zich aan de omliggende bebouwing ruimtelijk op te dringen. De continuïteit wordt bepaald door een gestrekte loop en een eenduidig verhardingsmateriaal. Het profiel bestaat uit een drie tot vier meter brede asfaltstrook voor fietsers.

Vanaf de zuidelijke plangrens tot het voorzieningencentrum loopt de fietsboulevard parallel aan de HOV-baan. Vanaf het centrum loopt de fietsroute langs de Middelwetering.

De verbindingsweg tussen de hoofdontsluitingswegen

De verbindingsweg de Rivierkom vormt de schakel tussen de noordelijke en de zuidelijke hoofdontsluiting. Het profiel omvat rijbanen en een doorgaande singel. Het continue boomrijke karakter van de beide hoofdontsluitingswegen kenmerkt ook de verbindingsweg. Aan de oostzijde ligt een woonstraat parallel aan de singel. Het is een rechte weg waarin verkeersremmende elementen zijn toegepast.

Wijkindeling

Centrumgebied

Een apart onderdeel van de wijk is het centraal gelegen nieuwe centrumgebied met een overloopgebied naar het Máxima Park. Vanaf de Europaweg, de belangrijkste verbinding tussen Vleuten en De Meern, is het centrumgebied met voorzieningen voor zowel Vleuten als voor De Meern goed herkenbaar. Het centrumgebied grenst aan de Europaweg tussen de dorpen Vleuten en De Meern. De driehoekige vorm van het nieuwe centrumgebied symboliseert de verbinding die het centrum legt tussen Veldhuizen, Vleuterweide en de bestaande kernen Vleuten en De Meern. De driehoek bestaat uit het voorzieningengebied waar wonen en werken worden gecombineerd, een woongebied met mogelijkheden voor kleinschalige werkgelegenheid, een grote waterpartij en structurerende groen- voorzieningen.

De zijden van de driehoek worden gevormd door de Europaweg, 'de parkstrook' en de zuidelijke hoofdontsluiting. De waterpartij heeft een belangrijke waterbergende functie en fungeert voor het watersysteem als een schakel tussen de verschillende waterlopen van de verschillende deelgebieden.

Door het centrumgebied loopt een HOV-baan met in de nabijheid van het voorzieningengebied een station. Hierdoor is het centrum goed ontsloten door het openbaar vervoer. Binnen de kern wordt voldoende parkeergelegenheid geboden. Centraal in het plangebied is, als onderdeel van het centrumgebied, een school voor voortgezet onderwijs gebouwd, gekoppeld aan langzaam verkeersroutes en de HOV-halte.

Woongebied

De bodemstructuur en het aanwezige landschap zijn belangrijke uitgangspunten geweest voor de keuzes over de inrichting van de wijk. Het tussengebied rond de Middelwetering krijgt een eigen invulling. Het westen van het plangebied krijgt een inrichting die is geënt op de relatie met het landschap waar het straks in overloopt. Bestaande 'landmarks' als de toren De Ham en de kerktorens van de beide bestaande kernen zijn -visueel- bij het plan betrokken.

In het zuiden van het plangebied is het woongebied georiënteerd op de Leidsche Rijn. De geomorfologische opbouw en landschappelijke kenmerken van het oorspronkelijke gebied is de basis voor de karakteristieke ruimtelijke inrichting van de verschillende woongebieden. Daarnaast is binnen de buurten een ruimtelijke relatie en functionele relatie gezocht met het omringende landschap.

De Leidsche Rijn, die nu als scheidend element tussen Veldhuizen en Vleuterweide ligt, krijgt binnen het wijkdeel dat gericht is op de Leidsche Rijn juist een sterk verbindende functie. Dit is mogelijk door een ruimtelijke gerichtheid op de Leidsche Rijn. De bestaande individuele bebouwing langs de Leidsche Rijn zal worden ingepast. Vanuit het open profiel langs de Leidsche Rijn bestaat van oudsher een dwarsoriëntatie. Deze visuele en ook functionele relatie is gebaseerd op de kavelstructuur van het oude cultuurlandschap, bestaande uit de langgerekte cope-verkavelingen. De sloten en de ontsluitingswegen stonden min of meer loodrecht op de Leidsche Rijn.

Een belangrijk uitgangspunt is dat de wijkdelen waarin het woongebied zal worden verdeeld herkenbare woonmilieus gaan vormen. Bebouwing en openbare ruimte moeten een aansprekend geheel vormen.

Spoorzone

Aan de noordzijde van het plangebied ligt de spoorzone. In deze zone is inmiddels de spoorverdubbeling naar vier sporen en het nieuwe station Vleuterweide gerealiseerd. Station Vleuterweide heeft een kwalitatief sterke relatie met het HOV. Stationsfuncties zullen in compacte vorm rondom het station worden gesitueerd.

In de spoorzone ligt op het moment nog een deel braak, dit zijn de ontwikkelgebieden 1 en 2 (zie paragraaf 3.4). De keuze van de inrichting van deze gebieden hebben niet alleen consequenties voor het ruimtebeslag maar ook voor de daarmee samenhangende aspecten, zoals bijvoorbeeld de geluidhinder door spoorweglawaai. Hoe op grond van de Wet geluidhinder in dit bestemmingsplan rekening is gehouden met geluidhinder is uitgewerkt in paragraaf 4.2 Geluidhinder.

Het bedrijventerrein

In Vleuterweide ligt een rioolwaterzuivering (RWZ). Het RWZ-terrein heeft een hindercirkel ten aanzien van woonfuncties. Door hier het bedrijventerrein aan te leggen, worden de gronden binnen de hindercirkel efficiënt benut en is het mogelijk een goede aansluiting op het woongebied te creëren (zie hoofdstuk 4). Op het bedrijventerrein wordt, naast de kortgeleden gerealiseerde gemeentewerf, tevens ruimte geboden voor de mogelijke vestiging van volumineuze detailhandel.

3.2.2 Deelgebieden

Het plangebied Vleuterweide is opgedeeld in deelgebieden. Deze deelgebieden hebben elk een eigen karakter dat hieronder nader wordt besproken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPVLEUTERWEIDEVLEU-0601_0002.png"

Figuur: deelgebieden Vleuterweide

3.2.3 Boomgaarden

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPVLEUTERWEIDEVLEU-0601_0003.png"

Algemeen

De Boomgaarden, gelegen in het zuidwesten van Vleuterweide, is de eerste wijk die gebouwd is. Het is een kindvriendelijke dorpse wijk met speelterreinen en zit- en visplekken langs het riviertje de Heycop, dat de wijk begrenst. De sfeer is er dorps, door de verschillende woningtypen, de korte gebogen straatjes, het vele groen en de fiets- en wandelpaden. Er is rekening gehouden met bestaande landschapselementen, zoals de oude perenboomgaarden en de Heycop.

Bijzonder aan De Boomgaarden zijn de historische vondsten die tijdens de bouwwerkzaamheden zijn gedaan: restanten van de Romeinseweg die ooit dwars door de wijk liep, en twee wachttorens. Deze historische elementen krijgen een plaats in de wijk. De historische Romeinseweg is zichtbaar als een groene strook langs de wijk. De wachttorens zijn verbeeld door twee bijzondere kunstwerken.

De huizen in De Boomgaarden zijn voor het grootste deel eengezinswoningen in verschillende prijsklassen, variërend van betaalbare huur- tot luxe koopwoningen. In De Boomgaarden liggen verspreid over de wijk 8 ruime vrije kavels.

Voorzieningen

Maatschappelijke voorzieningen

In de zomer van 2004 zijn drie basisscholen van start gegaan in de zogenaamde schoolwoningen aan de Doyennéperenlaan 1. Inmiddels zijn de Zonnewereld en de Openbare Basisschool Vleuterweide verhuisd naar De Weide Wereld in deelgebied De Rietvelden fase 2. In de schoolwoningen in De Boomgaarden is nu enkel nog de basisschool De Twaalfruiter ondergebracht. Deze lokalen zijn met minimale ingrepen tot woningen om te bouwen. Bij een dergelijke oplossing krijgt men de beschikking over een volwaardig schoolgebouw en vindt later geen nodeloze sloop of afschrijving plaats. Binnen de planperiode van 10 jaar is de verwachting echter dat de locatie nog steeds noodzakelijk is als onderwijslocatie. Inmiddels is in deelgebied De Tuinlanden een tweede locatie van De Twaalfruiter in gebruik genomen.

Bedrijventerrein
Ten zuidoosten van De Boomgaarden is een klein bedrijventerrein waar ondermeer de gemeentewerf de Stits is gevestigd. Het bedrijventerrein is gesitueerd rond de bestaande rioolwaterzuiveringsinstallatie aan de Zandweg. De omvang van het gebied is globaal begrensd door de huidige hindercontouren van deze installatie. Het bedrijventerrein kan daarom niet veel kleiner worden en mag vanwege de bestemming niet groter worden. Inmiddels is er sinds eind 2008 een tuincentrum (Overvecht) en een doe-het-zelfzaak (Karwei) gevestigd.

3.2.4 Rietvelden

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPVLEUTERWEIDEVLEU-0601_0004.png"

Algemeen

De Rietvelden ligt in het meest westelijke deel van Vleuterweide. Het gebied ligt erg laag, daarom speelt water er een belangrijke rol. Uitgangspunt voor het ontwerp was de bestaande waterstructuur en de agrarische verkaveling, daardoor zijn de meeste straten recht en voornamelijk in noord-zuidrichting gelegen. Het gezicht van de wijk wordt bepaald door bruggetjes, vlonders en huizen aan het water.

Het dorpse karakter in De Rietvelden komt onder meer tot uiting in de grote variatie in woningtypen; er zijn zowel betaalbare huurwoningen gebouwd als tweekappers en vrijstaande woningen op vrije kavels. Veel woningen zijn vaak met voor- of achterzijde gelegen aan het water. Naast het vele water bepaalt het groen het karakter van de wijk, zo wordt het regenwater zoveel mogelijk afgevoerd via de zogenaamde wadi's, die eruit zien als lage groenstroken langs de huizen.

In totaal zijn er in De Rietvelden ongeveer 2000 woningen gebouwd, waarvan 63 vrije kavels.

Het Balkon

Het Balkon is een bijzonder deel van De Rietvelden. De woningen die hier gebouwd zijn, liggen in clusters en zijn uitgegraven in de grond waardoor de kavels ongeveer drie meter lager komen te liggen dan het omringende landschap. In de voortuinen kan ook geparkeerd worden.

De begane grond ligt aan de binnentuin, de eerste verdieping aan het hoger gelegen landschap dat wordt ingericht als een boomgaard met veel verschillende bloesemdragende bomen. Vanaf de buitenkant van het deelplan is het hoger gelegen plateau bereikbaar via luie hellingen met gras.

Bouwspeeltuin in De Scheg

Centraal in Vleuterweide, op zo'n 200 meter van kindercluster De Weide Wereld en de Cultuur Campus en aan de rand van De Rietvelden is een bouwspeeltuin gerealiseerd. Het zijn twee verbonden eilanden, met als thema water. Het westelijk eiland is altijd toegankelijk, waar bankjes, een grasveld, pierbadje en speeltoestellen geplaatst zijn. Het oostelijk eiland heeft openingstijden en is geschikt voor oudere kinderen.

Voorzieningen

Maatschappelijke voorzieningen

In De Rietvelden zijn verschillende voorzieningen. De meeste van deze voorzieningen zijn in De Weide Wereld gehuisvest. In De Weide Wereld kan men terecht voor gezondheidszorg, kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, sport en andere activiteiten. Daarnaast is er aan de Mattenbieslaan 32-34 het Wijkzorgcentrum Vleuterweide. Het centrum biedt verscheidene faciliteiten op het gebied van gezondheidszorg.

3.2.5 Het centrum en De Hoven

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPVLEUTERWEIDEVLEU-0601_0005.png"

Algemeen

Het meest stadse deel van Vleuterweide wordt gevormd door Het Centrum & De Hoven. Deze buurten worden aan de noordoostkant begrensd door de Europaweg en het Maxima Park. Het Centrum is het hart van Vleuterweide, waar voorzieningen zijn, zoals winkels, horeca, scholen, een bibliotheek en een gezondheidscentrum. De Hoven is een woonbuurt.

Het Centrum & De Hoven zijn ontworpen met een knipoog naar de oude landgoederen in de omgeving, waarbij Het Centrum het landgoed is en de drie woonwijken eromheen, De Hoven, de landerijen verbeelden. Kenmerkend voor de architectuur van de wijk is de combinatie van de opvallende frivole bouwstijl van Het Centrum met de meer traditionele statige woningen in De Hoven.

Het Centrum & De Hoven is het meest oostelijk gelegen deelplan van Vleuterweide. In totaal komen er rond de 1800 woningen in Het Centrum & De Hoven. In Het Centrum zijn bijzondere woningen aan het water gebouwd en boven de winkels en de verschillende voorzieningen zijn appartementen gerealiseerd.

In De Hoven zullen in totaal dertig vrije kavels worden uitgegeven. Deze kavels liggen verspreid over de drie Hoven. Deze kavels zijn niet welstandsvrij, wat inhoudt dat er aanvullende eisen gesteld worden, zodat de woningen op deze kavels passen binnen de stijl en karakter van Het Centrum & De Hoven.

Voorzieningen

In Het Centrum komt een opvallende combinatie tussen winkels en diensten als medische voorzieningen, kinderopvang, school, een bibliotheek, een kerkelijk centrum en een jongerencentrum. Veel van deze laatste onderdelen, die van groot belang zijn voor de levendigheid en het welzijn van een wijk, zijn ondergebracht in de Cultuurcampus.

Naast de voorzieningen in Het Centrum is er in de woonbuurt daar aan grenzend een gezondheidscentrum gerealiseerd. Daarin is ondermeer ruimte voor een huisartsenpraktijk en een apotheek.

3.2.6 De Tuinlanden

Algemeen

Dit deelgebied ligt in het zuidoosten van Vleuterweide. De Tuinlanden is de laatst gerealiseerde grote deelwijk van Vleuterweide en bevat circa 970 woningen, twee basisscholen, kinderopvang en een zorgvoorziening. Het gebied ligt in de zuid-oosthoek van Vleuterweide, tussen de Leidsche Rijn en de Landschapsbaan. Aan de westzijde wordt het plan begrensd door de Veldhuizerweg en de oostzijde door de Europaweg. De Tuinlanden heeft een dorps karakter.

In het deelgebied zijn alle categorieën vertegenwoordigd in de vorm van rijwoningen, twee-onder-één- kapwoningen, vrijstaande woningen en appartementen. Tevens zijn 6 vrije kavels. In het plan zijn twee woonwagenstandplaatsen opgenomen.

De Hoofdstraat vormt de ruggengraat van De Tuinlanden. Twee basisscholen vormen het begin en het einde van de Hoofdstraat. De scholen markeren het punt waar de Hoofdstraat door twee ontsluitingswegen wordt aangesloten op de Landschapsbaan. De Hoofdstraat is de letterlijke vertaling van het "dorps wonen" van de deelwijk Vleuterweide. Deze straat verbindt de buurten, de scholen, een kinderdagverblijf, een zorgvoorziening, een boomgaard, de watergang, een bushalte en een pleintje. De verscheidenheid aan functies, de verschillende vormen van gebruik en de ruimte voor ontmoeten maken van de Hoofdstraat een levendig onderdeel van De Tuinlanden. Het wonen in verschillende typologieën draagt in belangrijke mate bij aan het afwisselende, dorpse karakter van de Hoofdstraat.

De bebouwing aan de Hoofdstraat is een afspiegeling van de achterliggende buurten. Aan de noordzijde betekent dit een dichtere structuur met veelal woningen in aaneengesloten rijtjes. De bebouwing aan de zuidzijde is losser en opener doordat de woningen op ruimere kavels staan. Dit is representatief voor het woongebied wat zich in de richting van de Zandweg (weg langs de Leidsche Rijn) uitstrekt. De buurten van De Tuinlanden zijn door middel van een stelsel van informele routes sterk met elkaar verbonden. De informele routes bieden bij uitstek de gelegenheid tot ontmoetingen in de buurt.

Voorzieningen

Twee basisscholen worden in het gebied gerealiseerd: De Twaalfruiter en de Sint Maarten (Speciaal Basis Onderwijs). Ook komt er een voorziening voor kinderopvang, waaronder buitenschoolse opvang. Tot slot is een zorgvoorziening opgenomen in het deelplan.

3.2.7 De Erven

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPVLEUTERWEIDEVLEU-0601_0006.png"

Algemeen

De naam van de buurt De Erven verwijst naar het parkachtige, beschutte karakter van de jaren '80 woonerven. De wijk ligt in het noorden van Vleuterweide en grenst aan Vleuten. Er zijn en komen hier zowel woningen als enkele kantoren en maatschappelijke voorzieningen. Het NS-station van Vleuten is in 2007 verplaatst naar de rand van De Erven. Ook de HOV-lijn stopt op dit vervoersknooppunt.

Aan de oostzijde van De Erven, tegen de wijk Achter 't Spoor, is al een strook bebouwing gerealiseerd. Het betreffen 46 woningen voor bewoners van de wijk Achter 't Spoor, die in verband met de verbreding van de spoorlijn weg moesten. In de planning is dit deel van deze buurt daarom naar voren gehaald. Aan een brede groenstrook is een bijzondere rij huizen ontstaan, waar middeldure koop-, sociale huur- en middeldure seniorenwoningen door elkaar in een rij geplaatst zijn.

Voorzieningen

Openbaar vervoerknooppunt

Het nieuwe NS-station van Vleuten is in 2007 verplaatst naar De Erven en maakt deel uit van het vervoersknooppunt dat in De Erven ontstaat. Naast treinen hebben de stads- en streekbussen en de HOV-bussen een halte bij het NS-station. Het stationsplein is nu ingericht als tijdelijke parkeerplaats.

3.2.8 De Hagen

Algemeen

De Hagen is de kleinste woonbuurt van Vleuterweide die is gerealiseerd aan de oostzijde van de bestaande wijk Achter 't Spoor in Vleuten. Aan de zuidzijde grenst deze wijk straks aan Het Centrum & De Hoven. Met dit plan, dat bestaat uit 122 woningen en een brandweerpost, is de wijk Achter 't Spoor 'afgerond'. De buurt Achter 't Spoor is tevens een woonwijk van het dorp Vleuten.

De Hagen heeft de vorm van een taartpunt; het meest opvallend is de halfronde straat aan de oostzijde (cresent), met huizen met licht gebogen gevels en deels diepe achtertuinen. Andere opvallende elementen in deze buurt zijn een waterpartij - een grachtje - met daaraan gelegen woningen en twee rijen patiowoningen aan de zuidzijde en in het noorden van de wijk. De woningen in de wijk variëren van sociale huur- tot dure koopwoningen.

Voorzieningen

Bij de entree van de wijk De Hagen is een brandweerpost gebouwd. Deze vervangt de brandweerpost in Vleuten. De hoofdpost van de brandweer is reeds gevestigd in Het Zand in Leidsche Rijn.

In de oude wijk Achter 't Spoor zijn enkele kleinschalige dienstverleners (kapper) en detailhandel aan de Stationsstraat aanwezig.

3.2.9 Monumenten en cultuurhistorie

In het plangied zijn enkele panden met een monumentale status. Het betreffen:

Zandweg 200   Rijksmonument   boerderij 'Vleuterweide'; voorheen Vleuten-De Meern  
Zandweg 206   Gemeentelijk monument   boerderij 'Vleuterweide'; voorheen Vleuten-De Meern  
Zandweg 225   Rijksmonument   boerderij 'Goedenburcht'  

Ten aanzien van de monumenten zijn de Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening van toepassing. Bescherming vindt in het kader van dit instrumentarium plaats.