direct naar inhoud van 4.3 Verkeer
Plan: Transwijk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPTRANSWIJK-0601

4.3 Verkeer

Ten gevolge van de herontwikkeling tot woonzorgcomplex Transwijk neemt het aantal verkeersbewegingen in en rond het plangebied met circa 125 motorvoertuigen per etmaal toe tot 705 verkeersbewegingen. In de huidige situatie bedraagt de verkeersintensiteit op de Lomanlaan circa 2500 motorvoertuigen per etmaal. Als gevolg van de herontwikkeling zal de intensiteit toenemen tot 2627 motorvoertuigen per etmaal. Een toename van 5%. Aangezien deze toename relatief beperkt is, zal dit naar verwachting niet leiden tot problemen. Tengevolge van de realisatie van de huisartsen- en fysiotherapiepraktijk zal het aantal verkeersbewegingen op een gemiddelde weekdag met 75 toenemen. Ook deze toename is beperkt en zal naar verwachting niet leiden tot problemen. In het plan is rekening gehouden met 1.500 m2 brutovloeroppervlak ondersteunende voorzieningen en 2.000 m2 (para)medische voorzieningen.

De verkeerstoename kan worden opgevangen binnen de huidige wegenstructuur. De toenemende parkeerbehoefte is opgevangen in het plangebied door realisatie van extra parkeervoorzieningen.

Gelet op de specifieke situatie die zich hier voordoet (enerzijds zelfstandige woningen, anderzijds zorggerelateerde functies) is nader onderzoek verricht naar de feitelijke parkeerbehoefte. Deze kan namelijk sterk afwijken van de norm, mede gelet op het autobezit onder de doelgroep (ouderen).

De resultaten van het parkeeronderzoek (bijlage 6) zijn vastgelegd in het d.d. 18 september 2007 door Delft Infra Advies opgestelde rapport "Parkeeronderzoek Transwijk Utrecht". In dit rapport worden de volgende conclusies getrokken ten aanzien van de parkeerbalans:

  • De parkeervraag van de gebruikers van het woonzorgcomplex Transwijk is relatief laag, vergeleken met landelijke gemiddelden. Bij een inschatting voor de toekomst kunnen dan ook relatief lage parkeerkencijfers worden toegepast.
  • Indien gebruik wordt gemaakt van de beschikbare restcapaciteit in de omgeving, kan in de parkeervraag worden voorzien, indien bij het woonzorgcomplex Transwijk 85 nieuwe parkeerplaatsen worden gerealiseerd.
  • In aanvulling op het rapport is berekend dat de parkeerbehoefte voor de huisartsten- en fysiotherapiepraktijk 9 parkeerplaatsen bedraagt.

Op basis van het parkeeronderzoek en in overleg met de gemeente Utrecht is in het voorliggende plan uitgegaan van een parkeerbehoefte van 127 parkeerplaatsen. Van deze 127 parkeerplaatsen worden ca. 112 parkeerplaatsen, waarvan het merendeel inpandig, op eigen terrein gerealiseerd. Voor de overige parkeerbehoefte zal gebruik worden gemaakt van de overcapaciteit aan parkeerplaatsen binnen de wijk. De inpandige parkeervoorzieningen zijn primair bestemd voor de bewoners van Transwijk. Bezoekers en personeel maken gebruik van de overige beschikbare parkeerplaatsen. Ten behoeve van de huisartsen- en fysiotherapiepraktijk worden 9 parkeerplaatsen op eigen terrein gereserveerd (niet inpandig).

Hoewel op voorhand geen problemen worden verwacht ten aanzien van de parkeersituatie is tussen Bo-Ex en de gemeente afgesproken dat wanneer blijkt dat het parkeren in de wijk (als gevolg van nieuwe ontwikkelingen, veranderingen of klachten) leidt tot overlast, hiernaar onderzoek zal worden verricht. Wanneer blijkt dat op een maatgevend moment (werkdag middag) geen vrije capaciteit parkeerplaatsen is in de buurt en er bovendien op dat moment sprake is van foutparkeren, dan kunnen er op het eigen terrein aanvullende parkeerplaatsen worden gerealiseerd. De inrichting van het terrein staat de realisatie van extra parkeerplaatsen niet in de weg.

Conclusie
Op basis van onderzoek is de parkeerbehoefte voor Huize Transwijk vastgesteld. Het parkeren wordt grotendeels opgelost op eigen terrein en er wordt gebruik gemaakt van overcapaciteit aan parkeerplaatsen in de wijk. Uitgangspunt is dat indien er sprake is van overlast ten gevolge van nieuwe ontwikkelingen, veranderingen of klachten er aanvullende parkeercapaciteit op eigen terrein wordt gerealiseerd.