direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en openbare ruimte
Plan: Trambaan Graadt van Roggeweg - Croeselaan, Dichterswijk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPTRAMGRAADTCROES-0601

4.2 Verkeer en openbare ruimte

4.2.1 Verkeer

De tramsporen lopen van de Graadt van Roggenweg naar de verlengde Graadt van Roggenweg en kruisen daarbij, anders dan nu het geval, de autorijbaan van de Graadt van Roggenweg naar het Westplein en van de Croeselaan naar het Westplein. Het tramverkeer zal met zoveel mogelijk prioriteit worden afgewikkeld, maar krijgt geen absolute prioriteit. Voorkomen zal worden dat hierdoor structurele congestie op verschillende wegen ontstaat. Dit geldt ook voor de afwikkeling van het busverkeer: deze mag niet structureel worden gehinderd ten gevolge van de tramprioriteit.

Het fietsverkeer op het zuidelijke fietspad Westplein/Sijpesteijnkade – Graadt van Roggenweg en het fietsverkeer op het oostelijke fietspad op de Croeselaan zal ook door de nieuwe tramsporen worden gekruist. Het fietsverkeer op deze routes zal enige hinder van de tramprioriteit ondervinden. Door middel van het instellen van de verkeersregelinstallaties zal voorkomen worden dat ten gevolge van de tramprioriteit fietsers onacceptabel lang zullen moeten wachten.

Het fietsverkeer op de belangrijke corridor Leidseweg-Sijpesteijnkade zal geen hinder meer ondervinden van de tramprioriteit. De trams passeren deze route immers niet meer.

4.2.2 Openbare ruimte en groen

De openbare ruimte in het plangebied bestaat voornamelijk uit functionele ruimte ten behoeve van het verkeer en tramtracé .

Door de aanleg van het tramtracé zullen bomen gekapt of verplant worden. Sommige bomen staan in het tracé en andere moeten verwijderd worden in verband met zicht en veiligheid. De kap van de bomen wordt gecompenseerd in aanplant van nieuwe bomen in het (toekomstige) profiel van de Croeselaan.