direct naar inhoud van 4.1 Projectbeschrijving
Plan: Trambaan Graadt van Roggeweg - Croeselaan, Dichterswijk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPTRAMGRAADTCROES-0601

4.1 Projectbeschrijving

In september 2007 is besloten door het college om alternatieven te onderzoeken voor tramtracés die de bestaande SUNIJ-lijn verbinden met de oostzijde van de stad. Voor de doorkoppeling van de tramlijn zijn indertijd twee tracévarianten bestudeerd, namelijk:

  • via het oostelijk openbaar-vervoerplatform van het station, om bij de Adama van Scheltemabaan aan te sluiten op de HOV om de Zuid;
  • via het westelijke openbaar-vervoerplatform van het station, om bij de Bleekstraat aan te sluiten op de HOV om de Zuid.

Vanuit de bereikbaarheid van de stad per openbaar vervoer is besloten de tram, gedurende de periode dat er bouwactiviteiten zijn aan de oostzijde van het station, te laten halteren (eindhalte) aan de westzijde van het station. Als locatie voor de tijdelijke eindhalte is de nog aan te leggen Verlengde Graadt van Roggenweg bepaald. Deze locatiekeuze is mede ingegeven vanuit het feit dat:

  • in de eindsituatie op deze locatie ook traminfrastructuur is voorzien. De tramhalte is dus tijdelijk een eindhalte maar zal in de toekomst dienen als definitieve tussenhalte van het tramnetwerk.
  • de tramhalte op deze locatie aangelegd kan worden zonder de toekomstige bouwontwikkelingen van het stationsgebied West (zoals Jaarbeurspleingarage en andere vastgoed ontwikkeling) te belemmeren.
  • deze locatie voor reizigers voordelen biedt (bv loopafstanden).

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPTRAMGRAADTCROES-0601_0003.png"

Afbeelding 4.1 Ontwerp trambaan

Uitgangspunt voor het spoortrace is dat de huidige twee tramsporen worden doorgelegd naar de Verlengde Graadt van Roggenweg. Ter plekke van de eindhalte is een derde opstelspoor beschikbaar. Op het moment dat het spoor wordt doorgekoppeld naar de oostzijde van het stationsgebied komt dit derde opstelspoor te vervallen.

De overgang van de huidige twee sporen van de Graadt van Roggenweg naar de tijdelijke eindhalte met drie sporen wordt voorzien van een aantal wissels. Deze wissels worden zoveel mogelijk buiten de rijbanen voor auto- en fietsverkeer gelegd. De kruising van de trambaan met de rijbanen, fiets en voetpaden zijn voorzien van verkeersregelinstallaties om de veiligheid van de verkeersgebruikers te borgen.

Bij de Croeselaan en het Westplein blijft de capaciteit van de huidige rijbanen gehandhaafd. Wel zullen door de kruisbewegingen de opstelplekken voor de verkeersregelinstallaties verschuiven, zodat een veilige kruising van het verkeer mogelijk is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPTRAMGRAADTCROES-0601_0004.png"

Afbeelding 4.2 Profiel AA: Trambaan op Graadt van Roggenweg

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPTRAMGRAADTCROES-0601_0005.png"

Afbeelding 4.3 Profiel BB: Trambaan op Hoek Graadt van Roggeweg - Croeselaan