direct naar inhoud van 4.2 Verkeer, parkeren en openbare ruimte
Plan: Hoek Sint Jacobsstraat-Lange Viestraat, Binnenstad
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPSTJACOBLANGEVIE-0601

4.2 Verkeer, parkeren en openbare ruimte

4.2.1 Verkeer en openbare ruimte

De wegenstructuur en rijroutes veranderen in de nieuwe situatie niet. Wel zal de Sint Jacobsstraat worden heringericht en wordt de straat beter aangesloten op de rechte gevel en het bebouwen van de bestaande laad-en losplek. Daarvoor is momenteel een nieuw inrichtingsplan in voorbereiding.

4.2.2 Parkeren

Bij de berekening van het aantal benodigde parkeerplaatsen voor de ontwikkeling (de parkeereis), zijn de gemeentelijke beleidsmatige uitgangspunten en parkeernormen uit de Nota Stallen en Parkeren 2013 gehanteerd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de stalling van fietsen en het parkeren van auto's.

In de planregels is het oppervlak aan detailhandel gemaximeerd tot 18.100 m2 bvo en voor vergadercentrum tot 4.000 m2 bvo. Met deze oppervlakken is aangesloten bij de ingediende aanvraag voor een omgevingsvergunning. Gezien de uitspraak van de Raad van State van 18 juni 2014 is de flexibiliteit van het vigerende bestemmingsplan (Binnenstad 2010) ingeperkt.

De parkeernorm (bijlage B1) wordt gebruikt om de parkeereis te berekenen. Hiervoor wordt de omvang van de functie vermenigvuldigd met de parkeernorm. Indien binnen de ontwikkeling verschillende functies worden gerealiseerd, is het mogelijk bij het bepalen van de parkeereis rekening te houden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen, bijvoorbeeld overdag door werkers en 's avonds door bewoners.

Voor het parkeren van La Vie is een parkeerbalans opgesteld voor het programma, zoals dat na realisering van het bouwplan aanwezig is. Het gaat daarbij om de volgende functies: detailhandel, kantoor en zalenverhuur/vergader- en congresruimte. Bij het bepalen van de parkeereis is rekening gehouden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen. Daarbij zijn de aanwezigheidspercentages gehanteerd uit tabel 5.1 van de Nota.

Tabel: parkeerbalans o.b.v. aanwezigheidspercentage:

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPSTJACOBLANGEVIE-0601_0004.png"

Uit deze parkeerbalans blijkt dat de drukste periode de zaterdagmiddag is. Op dat moment zijn er 393 parkeerplaatsen nodig. In de nieuwe situatie zijn er 344 parkeerplaatsen beschikbaar in de La Vie-garage. Deze parkeerplaatsen zijn niet exclusief voor bepaalde functies gereserveerd, zodat al deze plaatsen voor dubbelgebruik beschikbaar zijn. Dit betekent een tekort van 49 parkeerplaatsen op de zaterdagmiddag.

Tijdens de andere momenten van de week is er geen tekort aan parkeerplaatsen in La Vie.

Ten aanzien van de koopzondag wordt het volgende opgemerkt. Er zijn nog geen landelijke of lokale gegevens beschikbaar over de 'drukte' tijdens koopzondagen. Er is dus niet bekend of deze op het niveau van de zaterdagmiddag of de koopavond liggen. Voor De Bijenkorf is 'worst case' aangehouden voor het winkelprogramma, dus voor het parkeren gelijk aan de zaterdagmiddag. Dat betekent dat er ook tijdens een koopzondag een tekort aan parkeerplaatsen is, maar dat bedraagt 22 parkeerplaatsen.

Binnen het gemeentelijke parkeerbeleid wordt rekening gehouden met een aandeel bezoek (zie bijlage B1 bij de Nota). Voor de winkelfunctie bedraagt het aandeel bezoek 90% . Dit betekent dat 10% van de parkeernorm bedoeld is voor parkeren van personeel. Voor de congresfunctie is dat 1%.

Tabel: parkeerplaatsen personeel:

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPSTJACOBLANGEVIE-0601_0005.png"

Op zaterdag en zondagmiddag betreft het aandeel personeel dus 37 parkeerplaatsen.

Voor het parkeren voor personeel zullen de volgende aspecten in een vervoersmanagementplan (moeten) worden opgelost:

  • a. Personeel parkeert niet in de parkeergarage La Vie, maar elders in een parkeerruimte die daarvoor wordt/is gehuurd. Deze parkeerplaatsen dienen binnen een loopafstand van 1.000 m te liggen conform de Nota Stallen en Parkeren.
  • b. Personeel parkeert in P+R-locaties aan de rand van de stad.
  • c. Personeel komt niet met de auto, maar bijvoorbeeld op de fiets of met het openbaar vervoer.

Parkeereis
Uit het vorenstaande volgt dat - rekening houdend met dubbelgebruik - hier een maximale parkeereis geldt van 356 (393-37). Deze parkeereis kan grotendeels worden opgevangen in de La Vie-garage (344 plaatsen).
Uit overleg met de eigenaar van La Vie is gebleken dat voor de resterende 12 plaatsen binnen acceptabele loopafstand alternatieve ruimte structureel en duurzaam beschikbaar is op tijden dat het nodig is voor de parkeervraag van de ontwikkeling (zaterdagmiddag).

Fietsparkeren
In de parkeernota van 2013 is ook het fietsparkeren een onderdeel. Daarom is voor het fietsparkeren een fietsparkeerbalans opgesteld. Daarbij is de oude situatie vergeleken met de situatie na de verbouwing en uitbreiding.

Fietsparkeerbalans oude situatie:

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPSTJACOBLANGEVIE-0601_0006.png"

Fietsparkeerbalans nieuwe situatie:

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPSTJACOBLANGEVIE-0601_0007.png"

Uit de fietsparkeerbalansen blijkt dat er op de zaterdag- en zondagmiddag 163 fietsparkeerplaatsen extra nodig zijn in de nieuwe situatie. Deze vraag doet zich voor tijdens de zaterdagmiddag. Op koopavond is er sprake van een extra parkeervraag van 93 fietsparkeerplaatsen.

In La Vie wordt een fietsenstalling gerealiseerd van 163 fietsparkeerplaatsen, waarmee deze voldoet aan de norm. In de norm is ook het fietsparkeren van personeel verdisconteerd.

4.2.3 Laden en lossen

Het laden en lossen ten behoeve van Bijenkorf, dat nu buiten plaats vindt op de laad- en loszone aan de St Jacobsstraat, vindt in de nieuwe situatie inpandig plaats. Daarvoor zal een deel van de huidige laad- en loszone worden bebouwd. De Bijenkorf heeft aangegeven zogenoemde Twindecks (dubbele laadvloer) te willen gaan gebruiken. Met dit type zijn er minder verkeersbewegingen. De vrachtwagens zullen in de nieuwe situatie bij voorkeur aanrijden volgens dezelfde route als de toegang tot de parkeergarage La Vie, vervolgens door te rijden tot de busbaan en achteruit het gebouw in te rijden. De vrachtwagens vertrekken door direct op de Sint Jacobsstraat rechtsaf te gaan richting de Monicabrug.

4.2.4 Bomenparagraaf

Binnen het plangebied is geen groen aanwezig. Het nieuwe inrichtingsplan voor de St. Jacobsstraat biedt ruimte voor groen.