Plan: | Stadskantoor en OV-terminal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPSTADSKANTOVTERM-0601 |
Auto
Het station is tijdelijk voor auto's bereikbaar vanaf de oostzijde via de Catharijnesingel en wordt ontsloten aan de westzijde middels de route Graadt van Roggenweg, Weg der Verenigde Naties en Ds. Martin Luther Kinglaan en is direct aangesloten op het landelijk hoofdwegennet bij verkeersplein Hooggelegen. In de eindsituatie zal de OV-terminal voor auto's bereikbaar zijn via de Croeselaan en Van Zijstweg. Dit is overeenkomstig de Bereikbaarheidsvisie Stationsgebied (2003).
Langzaam verkeer
Fietsers kunnen via de doorgaande fietsroute via het Vredenburg de openbare fietsenstalling bereiken aan de oostzijde van het station. Aan de westzijde is de OV-terminal bereikbaar via de Graadt van Roggenweg en Croeselaan. Ook hier bevindt zich een openbare fietsenstalling. Voetgangers kunnen de OV-terminal goed benaderen, zowel vanuit de omliggende straten in de binnenstad met zijn voetgangersgebied, als vanaf het Jaarbeursplein. De openbare route tussen binnenstad en Jaarbeursplein wordt versterkt door realisering van de interwijkverbinding.
Openbaar vervoer
De bereikbaarheid met de bus is uitstekend. De nieuwe busterminals aan beide zijden van de sporen worden gefaseerd ingevoerd. In de beginsituatie wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande infrastructuur, waarvoor eveneens realiseerbare oplossingen zijn ontwikkeld.
De bereikbaarheid van de OV-terminal per tram is goed.
Expeditie
Het is de nadrukkelijke wens van de gemeente dat de expeditie niet meer zal plaatsvinden via de nieuwe Stationsstraat. Er wordt daarom nog gezocht naar een voor alle partijen aanvaardbare oplossing voor de locatie van de expeditie. Uitgangspunt is dat de expeditie in principe niet zal plaatsvinden aan de oostzijde in de nieuwe Stationsstraat.
De expeditie aan de westzijde vindt plaats via de Mineurslaan.
Auto
De commerciële functies in de stationshal zijn gerelateerd aan reizigers die gebruik maken van het openbaar vervoer. Deze functies vragen geen extra parkeervoorzieningen.
NS personeel parkeert nu op een parkeerterrein ten noorden van de Jaarbeurstraverse. Op termijn zal dit parkeerterrein verdwijnen en wordt voor NS personeel voorzien in 150 parkeerplaatsen in een parkeergarage onder het toekomstige stadskantoor en een door NS vastgoed te ontwikkelen kantoor (Westflank noord). Ten behoeve van OV-reizigers die nu in de parkeergarage "Jaarbeursplein" parkeren, die buiten het projectgebied ligt, is voldoende ruimte aanwezig in de toekomstige parkeergarage onder het Jaarbeursplein. Voor wat betreft de parkeerbehoefte voor NS-personeel zal ter overbrugging naar de voltooiing van de nieuwe parkeervoorziening een oplossing gevonden moeten worden nabij het station. De parkeergelegenheid van het Jaarbeursterrein lijkt een goed alternatief.
Fiets
In het ontwerp is een deel van de fietsenstallingen, zowel bewaakt als onbewaakt, voorzien aan de westzijde. Hiertoe zal een nieuwe fietsenstalling worden gerealiseerd onder het westplein. De bestaande bewaakte stalling bij de westelijke ingang van de Noordertunnel zal opnieuw worden ingericht.
In een nieuwe fietsenstalling wordt ter plaatse van de busterminal Oost voorzien door middel van overbouwing van het busplatform. Het fietsgebouw zal voorzien in een capaciteit van in totaal circa 9.000 plaatsen. De stalling heeft vanaf de Stationsstraat een noordelijke en een zuidelijke toegang. Toegang vanaf de Stationsstraat is noodzakelijk om het boven het busstation gelegen fietsgebouw fysiek met de fiets te kunnen bereiken. Elke toegang bestaat uit een “tapis roulant” omhoog en een vaste hellingbaan omlaag. Vanaf hellingbanen zijn de 3 verschillende verdiepingen bereikbaar.