Plan: | Stadskantoor en OV-terminal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPSTADSKANTOVTERM-0601 |
Auto
De parkeergarage onder het stadskantoor wordt ontsloten via de Mineurslaan op de route Graadt van Roggenweg, Weg der Verenigde Naties en Ds. Martin Luther Kinglaan die direct is aangesloten op het landelijk hoofdwegennet bij verkeersplein Hooggelegen.
Langzaam verkeer
Fietsers kunnen het stadskantoor bereiken via de doorgaande fietsroute langs de Leidsche Rijn, de Stadscorridor, die het stadsdeel Leidsche Rijn en het oude stadshart verbindt. Daarnaast is het stadskantoor te bereiken via de hoofdfietsroute langs de Croeselaan.
Voetgangers kunnen het gebouw optimaal benaderen, zowel vanuit het station middels de Centrumboulevard als via de Stadscorridor
Openbaar vervoer
De bereikbaarheid per trein is uitstekend gezien de ligging direct naast het station. Ook de bereikbaarheid met de bus is uitstekend. De nieuwe busterminals aan beide zijden van de sporen worden gefaseerd ingevoerd. In de beginsituatie wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande infrastructuur, waarvoor eveneens realiseerbare oplossingen zijn ontwikkeld. Ook de bereikbaarheid van de OV-terminal per tram is goed.
Expeditie
Bevoorradend verkeer maakt gebruik van de expeditiestraat ter plaatse van de Mineurslaan. Vanuit deze expeditiestraat is de expeditiehof in het stadskantoor toegankelijk via een kruising met de HOV-baan, die wordt voorzien van een verkeersregelinstallatie.
Auto
De uitgangspunten voor het aantal te realiseren parkeerplaatsen en de toe te passen parkeernormen zijn vastgelegd in het Structuurplan Stationsgebied. De in het structuurplan opgenomen parkeernormen zijn gebaseerd op een onderzoek dat is uitgevoerd ten tijde van het Masterplan. Over de te hanteren parkeernormen hebben de betrokken partijen overeenstemming bereikt.
Er is een onderscheid gemaakt in de vraag per periode van de week en de dag, dat wil zeggen, de vraag naar parkeerplaatsen in de ochtend, middag, avond, koopavond en de zaterdagmiddag. De vraag naar de parkeercapaciteit voor de bestaande functies is geen onderdeel van de parkeerbalans. Wel is rekening gehouden met de restcapaciteit in de bestaande parkeergarages. Hierdoor is er voldoende parkeergelegenheid.
In de parkeerbalans 2006 is rekening gehouden met de toevoeging van de kantoorfunctie van het stadskantoor. Voor de kantoorfunctie van het stadskantoor geldt een parkeernorm van 1 parkeerplaats per 250 m2 b.v.o. Het stadskantoor van circa 65.000 m2 vraagt op basis van de parkeernorm 260 parkeerplaatsen. De 270 parkeerplaatsen die worden gerealiseerd zijn voldoende voor deze functie. Deze parkeerplaatsen zijn bedoeld voor dienstauto's en medewerkers die de auto voor hun werk daadwerkelijk nodig hebben. Bezoekers kunnen tegen betaling parkeren in één van de parkeergarages in de omgeving van de OV-terminal.
Fiets
Het aantal fietsparkeerplaatsen is conform de gangbare norm van 2 fietsenparkeerplaatsen per 100m² bvo kantoorruimte. Voor het aantal van (conform deze norm) 1.300 fietsplekken is de beschikbare ruimte van 1.400m² voor de fietsenstalling voldoende. De fietsenstalling is via de achterzijde van het gebouw te bereiken. Vlakbij de publieksruimte komt een fietsenstalling met minimaal 1.450 en maximaal 2.200 fietsparkeerplaatsen.