Plan: | Spoorsevoorzieningen Daalsetunnel en Leidseveertunnel |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPSPOORSEDAALLEID-0601 |
Algemeen
De twee spoorsevoorzieningen hebben door de omvang en aard van de bebouwing een zeer beperkte impact op het gebied van verkeer en parkeren. Alleen voor onderhouds- en storingswerkzaamheden zullen er technici met een auto het terrein moeten kunnen bereiken. Voor het overige zijn de gebouwen onbemand. Beide plannen kennen daarom een verwaarloosbare verkeersaantrekkende werking.
Voor beide bouwplannen zijn de parkeernormen (de Nota Parkeren 2003 en de Herijking Parkeernormen uit 2008) niet relevant. Het parkeerbeleid kent geen normen voor nutsvoorzieningen noch voor een incidentele parkeervraag. Op beide terreinen zal wel voldoende ruimte worden ingericht voor het parkeren van de dienstauto's.
Specifiek locatie Daalsetunnel
Met uitzondering van het om te leggen fietspad, blijft de bestaande wegenstructuur gelijk. Het plan heeft geen gevolgen voor de wijkontsluiting. Het bestaande fietspad langs het spoor dient te worden verlegd. Het nieuwe fietspad zal om het nieuwe gebouw gelegd worden waarna het weer aansluit op het fietspad Daalsetunnel. In geval van onderhoud en storingen kan de voorziening met een auto bereikt worden via de J.J.A. Goeverneurstraat. In die gevallen zal een stukje van het fietspad moeten worden opgesteld voor de auto's van de technische dienst.
Door realisatie van het relaishuis dienen de bestaande voetbalkooi en picknickbank verwijderd te worden. De picknickbank zal op verzoek van bewoners niet worden teruggeplaatst. De voetbalkooi is een voorziening die veel wordt gebruikt en wordt daarom teruggeplaatst. Omdat de bestaande bomen gespaard worden, zal de kooi wat verkleind worden.
Zoals in paragraaf 4.1 beschreven wordt met het ontwerp van het gebouw gestreefd naar behoud van alle bomen. De herinrichting van de groene ruimte is voorgelegd op een inloopavond. Om het gras dat verloren gaat te compenseren, wordt een aantal groenelementen toegevoegd, zoals een haag en sierheesters. Ook zullen bij de kale gevels van de bestaande schuren klimplanten worden aangebracht.
Specifiek locatie Leidseveertunnel
Het plan heeft geen invloed op de bestaande wegenstructuur en ontsluiting. De toegang tot het terrein geschiedt via de normale route welke ook toegang tot het parkeerterrein biedt langs de westzijde van het hotel.
Het gebouw komt op een deel van het parkeerterrein achter de "De Stek". Tussen het nieuwe en bestaande gebouw blijft voldoende ruimte vrij voor opstelplaatsen voor afvalcontainers en het parkeren voor de Stek. De Stek heeft 1 à 2 parkeerplaatsen nodig.
Vanuit het geluidsscherm langs het spoor komt in de huidige situatie een vluchttrap precies uit op het terrein van "De Stek". Tussen het technische gebouw en het gebouw “de Stek“ blijft ruimte vrij voor de nooduitgang in het geluidscherm en de achteruitgang van “de Stek”.