direct naar inhoud van 4.1 Projectbeschrijving
Plan: Spoorsevoorzieningen Daalsetunnel en Leidseveertunnel
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPSPOORSEDAALLEID-0601

4.1 Projectbeschrijving

Relaishuis Daalsetunnel
Het relaishuis Daalsetunnel dient ten behoeve van de spoorbeveiliging. In dit gebouw worden onder andere relaiskasten, een telecomruimte en een voedingsruimte ondergebracht.

Het gebouw heeft een oppervlak van circa 180 m2. Het gebouw bestaat uit twee bouwdelen. Een smaller en lager deel aan de westzijde met een hoogte van circa 3,5 meter en een breder hoger deel aan de spoorzijdehoogte met een hoogte van circa 4,5 meter. Het gebouw ligt zo dicht mogelijk tegen de spoordijk aangedrukt. Dat is niet alleen gunstig voor een efficiënte (kortere) leidinginvoer, maar ook voor de impact van het gebouw op de omgeving. Het gebouw moet wel op enige afstand van het geluidscherm worden gesitueerd. De strook langs het scherm is namelijk nodig voor het onderhoud van het gebouw en de schermen en biedt plaats voor een parkeervak voor de technici voor het gebouw. De strook wordt afgesloten met een hekwerk.

In de toekomst wordt een nieuw spoorbeveiligingsysteem in gebruik genomen. Op dat moment is mogelijk extra ruimte nodig op het hogere deel van gebouw. In de regels is daarom een mogelijkheid opgenomen om een hogere hoogte toe te staan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPSPOORSEDAALLEID-0601_0004.png"
Afbeelding 4.1 Situering relaishuis locatie Daalsetunnel


De contour van het gebouw wordt, naast de vorm van de locatie, ook bepaald door de ligging van het te verleggen fietspad achter de woningen. Daarnaast is bij het ontwerp rekening gehouden met het behoud van de bestaande bomen. Zo wijkt aan de zuidkant de gevel ten opzichte van de Daalsetunnel om de bomen vrij te houden. Daarnaast is door middel van een boomeffectanalyse (boomeffectanalyse, relaishuis 100, locatie voetbalkooi, Movares, d.d. 26 april 2012, ABT/2012/012-035) beoordeeld of de meest oostelijke boom duurzaam in stand is te houden, indien op een afstand van 2,1 meter uit de stam een keermuur wordt geplaatst voor de bouw van het relaishuis. Uit het onderzoek is gebleken dat dit onder voorwaarden mogelijk is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPSPOORSEDAALLEID-0601_0005.png"

Afbeelding 4.2 Situering nieuw fietspad en bodem

Een technisch gebouw als dit wordt niet voortdurend bemand. Het is daarom gewenst dat deze gebouwen worden omheind met een hekwerk om vandalisme en graffiti tegen te gaan. Dit hekwerk is in het ontwerp geïntegreerd. Het “hekwerk” bestaat uit panelen opgebouwd met strekmetaal. Dit strekmetaal is sterk en voor een deel transparant. Het strekmetaal loopt ook voor de gesloten gevels langs die op deze beter beschermd zijn tegen eventuele graffiti en vandalisme. Op deze manier wordt een gebouw gerealiseerd dat als een paviljoen in het groen staat.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPSPOORSEDAALLEID-0601_0006.png"

Afbeelding 4.3 Aanzicht zuidgevel relaishuis locatie Daalsetunnel




Relaiskasthuis Leidsveertunnel
Ten behoeve van de beveiligingsinstallatie voor de sporen staan relaiskasten normaliter verspreid over een emplacement. Door de grote hoeveelheid relaiskasten in dit gebied en de zeer beperkte ruimte om deze te plaatsen, is gekozen deze te bundelen in een relaiskasthuis.

Het relaiskasthuis komt op het terrein direct achter het hotel en het gebouw van dagopvang 'de Stek'. Het nieuwe gebouw heeft een oppervlakte van circa 80 m2 en een hoogte van circa 3,5 meter.

afbeelding "i_NL.IMRO.0344.BPSPOORSEDAALLEID-0601_0007.png"

Afbeelding 4.4 Situering Relaishuis locatie Leidseveertunnel

Ook het terrein van het relaiskasthuis zal worden afgeschermd door een hek. Het hekwerk komt rondom het gebouw en aan de noordzijde tot aan het spoor. Het hekwerk wordt zo veel mogelijk geïntegreerd met het gebouw.