Plan: | Smakkelaarsveld, Binnenstad |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPSMAKKELAARSVELD-0601 |
Het huidige Smakkelaarsveld wordt aan de westzijde begrensd door de spoorbundel. Twee tunnels onder deze spoorbundel verbinden het Smakkelaarsveld met het westen van de stad. De Van Sijpesteijntunnel biedt ruimte aan langzaam verkeer en Leidsche Rijn. De Leidscheveertunnel biedt ruimte voor langzaam verkeer, autoverkeer en openbaar vervoer (bus en tram).
Aan de zuidzijde wordt het plangebied begrensd door het Stationsplein en het Gildekwartier van Hoog Catharijne. Dit gebouw heeft een gesloten karakter richting het Smakkelaarsveld. Het gebouw biedt een gedeeltelijke overkapping van het voetpad direct ten noorden van het gebouw. Vanaf dit voetpad kan de Noordertunnel worden bereikt. Deze tunnel leidt naar de perrons van het treinstation.
Aan de noordzijde wordt het Smakkelaarsveld begrensd door de Smakkelaarsburcht. De gebouwen van de Smakkelaarsburcht ontsluiten op de Catharijnesingel/Daalsesingel en op de Leidseveertunnel. Aan de oostzijde van het plangebied loopt de Catharijnesingel. Deze locatie wordt gekenmerkt door de drukke verkeersknoop.
Afbeelding 3.1 Huidige situatie
Het centrale gedeelte van het Smakkelaarsveld is momenteel in gebruik als tijdelijke stallingsplek voor fietsen. Samengevat geeft het Smakkelaarsveld in de huidige situatie een zeer versnipperd beeld, waarbij de functies ten behoeve van het openbaar vervoer en het fietsparkeren dominant zijn. De lage verblijfskwaliteit is in de huidige situatie een zwakte van het Smakkelaarsveld.