Plan: | Papendorp |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPPAPENDORP-0601 |
Geluid beïnvloedt vaak de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen die in het kader van de ruimtelijke inrichting en ontwikkeling van belang zijn, zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van acceptatie en hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object. De regels van de Wet geluidhinder zijn van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan. De normen uit die wet zijn van toepassing bij:
Als één van bovenstaande situaties aan de orde is, dient er een akoestisch onderzoek te worden gedaan en als het nodig blijkt te zijn kan er Ontheffingen Hogere grenswaarde worden verleend. De Wet geluidhinder hanteert twee waarden:
Geluid beïnvloedt vaak de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen die in het kader van de ruimtelijke inrichting en ontwikkeling van belang zijn, zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van acceptatie en hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object. De regels van de Wet geluidhinder zijn van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan. De normen uit die wet zijn van toepassing bij:
Bij het realiseren van geluidsgevoelige functies binnen een zone van een weg, zal onderzoek naar de geluidbelasting vanwege het wegverkeerslawaai moeten worden gedaan. De geluidbelasting op de gevel mag niet meer bedragen dan de voorkeursgrenswaarde (48 dB). Indien dit niet het geval is, kan een hogere waarde procedure worden gevolgd waarbij de geluidbelasting in binnenstedelijke gebieden ten hoogste 58 dB mag bedragen. Een eventuele vrijstelling voor een hogere grenswaarde dient voor de vaststelling van het bestemmingsplan te zijn verleend.
Het geluidsniveau in het plangebied is relatief hoog vanwege de nabije ligging van de Rijkswegen A2 en A12. De kantoren en voorzieningen, onder andere kinderdagverblijven, die al in het plangebied zijn gerealiseerd, zijn in het kader van de Wet geluidhinder niet aangemerkt als geluidsgevoelige functie. Ten aanzien van de kinderdagverblijven kan opgemerkt worden dat één buiten de zone is gesitueerd, en dat voor de andere de verwachting is dat de omgevingskwaliteit door de verdere invulling van het bedrijventerrein door afscherming wordt verbeterd. In het bestemmingsplan wordt geen nieuwe ontwikkeling van geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt, maar enkel van geluidsongevoelige functies, zoals kantoren, bedrijvigheid en een tweetal hotels. Dit betekent dat er geen geluidsonderzoek conform de Wet geluidhinder is vereist. De realisatie van de nieuwe functies zijn derhalve zonder meer mogelijk.
Het spoor ligt op zodanig grote afstand dat dit geen invloed heeft op de geluidskwaliteit binnen het plangebied. Het plangebied ligt buiten de wettelijke zones van de diverse spoorlijnen en vormt daarmee geen belemmeringen voor de realisatie van de voorgestane functies.
Doordat het spoor op grote afstand is gelegen van het plangebied betekent dit dat er geen belemmeringen zijn voor realisering van de voorgestane functies.
Ten noorden van het plangebied ligt het industrieterrein Hooggelegen. De meest bepalende bedrijven op dit terrein zijn de bedrijven Nedal Aluminium B.V. en Asfalt Centrale Utrecht v.o.f. De overige bedrijven liggen voornamelijk tussen deze twee bedrijven. Nedal ligt op het terrein ten noorden van de Ds. Martin Luther Kinglaan. Ten zuidoosten hiervan ligt het bedrijf Asfalt Centrale Utrecht v.o.f.
Nedal Aluminium B.V. en de Asfalt Centrale Utrecht v.o.f. zijn bedrijven zoals bedoeld in artikel 41 van de Wet geluidhinder en artikel 2.4 van het Inrichtingen- en Vergunningenbesluit Wet milieubeheer. Voor terreinen waar dergelijke inrichtingen toegestaan of aanwezig zijn, dient op grond van de Wet geluidhinder een zone industrielawaai te worden vastgesteld, waarbuiten de etmaalwaarde van het equivalent geluidsniveau ten gevolge van bedrijven niet hoger dan 50 dB(A) mag zijn.
Afbeelding 5: Zone industrielawaai
In afbeelding 5.1 is met de rode lijn aangegeven waar de buitenste begrenzing van de zone industrielawaai loopt. De zone grens die hoort bij het gezoneerde industrieterrein loopt door dit plangebied en wordt op de verbeelding (plankaart) van dit bestemmingsplan vastgelegd.
Vanuit de Wet geluidhinder zijn er geen belemmeringen voor de realisering van de voorgestane functies. Met de wijziging in dit bestemmingsplan is geen verandering opgetreden in de geluidsbelasting die een zonewijziging nodig maakt. Op basis hiervan is in dit plan de vigerende geluidszone van het industrieterrein niet gewijzigd. De zonegrens is op de plankaart van dit bestemmingsplan vastgelegd.