Plan: | Hotel en Manege, Voordorp |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPHOTELENMANEGE-0601 |
De toegang voor de auto blijft op de huidige plek aan de Biltsestraatweg. Laden en lossen in het kader van bevoorrading én bedienen van hotel en manege geschiedt op eigen terrein via deze zelfde toegang. Er is op het voorterrein voldoende ruimte voor vrachtwagens en bussen om te keren.
De bestaande fietsverbinding tussen de noordelijke ventweg van de Biltsestraatweg en het Lo Bruntpad blijft behouden. Alle toe te passen verkeerskundige ontwerpen moeten conform CROW-richtlijn en/of de door de Gemeente Utrecht toegepaste maatvoering en kaders zijn.
De verkeersstromen veranderen ten opzichte van de huidige situatie als gevolg van de geplande ontwikkeling. Per saldo is sprake van ca. 100 ritten extra per dag als gevolg van de ontwikkeling Hotel en Manege Voordorp. In dit aantal is de verkeersaantrekkende werking van de huidige Manege verdisconteerd.
Het plangebied wordt via de noordelijke ventweg van de Biltsestraatweg op het Utrechte wegennet ontsloten.
Op routes zoals de Biltsestraatweg nemen de intensiteiten als gevolg van de ontwikkeling slechts marginaal toe ten opzichte van de autonome groei (dus zonder de ontwikkeling van Hotel en Manage Voordorp). Deze toename bedraagt 1 - 3% ten opzichte van de autonome situatie. Dit levert naar onze mening geen extra capaciteitsproblemen op. Voor de ontwikkeling van het Hotel en Manege Voordorp hoeft er geen andere aansluiting te komen, dan de huidige aansluiting.
Aan de hand van de te verwachten intensiteiten zijn ook de te verwachten wachttijden geanalyseerd. Hieruit blijkt dat er geen problemen te verwachten zijn. De nabijheid van een met verkeerslichten geregelde kruising met de Archimedeslaan biedt de mogelijkheid voor het ontstaan van hiaten in de verkeersstroom, hetgeen gunstig is voor de afwikkeling op de in-/uitrit. Dit betekent dat de in-/uitrit geen problemen oplevert op gebied van verkeersveiligheid en doorstroming.
De N237 Biltsestraatweg wordt gereconstrueerd van 2x2 rijstroken met busstroken naar 2x1 rijstroken met busstroken. Het is van belang dat de werkzaamheden aan de N237 de werkzaamheden ten behoeve van de manege en het hotel elkaar niet in de weg zitten. Hierover zal afstemming plaatsvinden tussen provincie en gemeente.
De opgave voor de openbare/onbebouwde ruimte is het verbeteren van de uitstraling van het parkeerterrein en het versterken van de padenstructuur vanuit en naar het park.
Herinrichting
Herinrichting van de parkeerplaats moet ertoe leiden dat het gebied meer onderdeel gaat vormen van het park. Hiertoe dient 25 % van het voor parkeren aangegeven gebied ingevuld te worden met groen. Het parkeren wordt omzoomd door groen.
De randen van de Biltsestraatweg worden gekenmerkt door het informele groen van het park dat loopt tot aan de weg. Het parkeerterrein bij het hotel en de manege moet zich hierin voegen. Een willekeurige positie van bestaande en toe te voegen bomen op het parkeerterrein moet dit beeld versterken.
In het kader van de Visie Voorveldse Polder moet de padenstructuur worden versterkt. Tussen de buitenbak en rijhal blijft een informele zone open van circa 10 meter. Hierdoor zijn er vanaf het terrein meerdere toegangen tot het park. Een volwaardige noordelijke toegang wordt hiermee voor de toekomst niet onmogelijk.
Beheer
De inrichting moet veilig zijn en geschikt voor het bedoelde gebruik, waarbij indeling, vormgeving en maatvoering van de openbare ruimte in overeenstemming moet zijn met de voorwaarden en eisen uit het handboek "Inrichting Openbare Ruimte" van Stadswerken. De gemeente gaat uit van onderhoudsniveau 6, wat betekent dat de inrichting sober en doelmatig moet zijn. De bereikbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar gebied voor onderhoudsmaterieel en hulpdiensten moet zijn gewaarborgd.
De parkeernota schrijft voor dat parkeren in principe opgelost dient te worden op eigen terrein. Op dit moment ligt er aan de zuidkant van het gebied al een openbare parkeerplaats. Er is gekozen om de initiatiefnemer deze parkeerplaats te laten herinrichten. Deze wordt dan gezamenlijk gebruikt ten behoeve van de parkbezoekers, hotelbezoekers en de manege. De parkeerplaats blijft daarom vrij toegankelijk.
De parkeernorm voor een hotel bedraagt 0,5 - 1,5 parkeerplaats per kamer. Uitgaande van de doelgroep zoals aangegeven door de initiatiefnemer (2 sterrenhotel) moet rekening worden gehouden met een parkeernorm van 0,75 parkeerplaats per kamer. Voor de manege geldt een parkeernorm van 0,3 tot 0,6 parkeerplaats per box. Voor bezoekers van het park mag worden uitgegaan van dubbelgebruik van parkeerplaatsen. Voor een ontwikkeling van 80 kamers en 30 ponyboxen zal het aantal parkeerplaatsen 75 bedragen. Het plan voorziet hierin.