direct naar inhoud van 3.2 Ruimtelijke en functionele structuur
Plan: Hoek Overste den Oudenlaan
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPHOEKOVERSTEOUDEN-0601

3.2 Ruimtelijke en functionele structuur

Het plangebied is gelegen aan de westzijde van het Merwedekanaal in een gebied dat wordt gedomineerd door de tijdelijke vestiging van het casino alsmede de (deels gebouwde) parkeervoorzieningen voor deze voorziening en voor de Jaarbeurs. De directe omgeving aan de zuidzijde van het plangebied wordt daarmee vooral gekenmerkt door een relatief extensief ruimtegebruik. Aan de overzijde van de Admiraal Helfrichlaan is een aantal kantoren gevestigd. Aan de overzijde van de Overste den Oudenlaan was een autobedrijf aanwezig en meer naar het westen staat woonbebouwing. Aan de overzijde van het Merwedekanaal (oostzijde) liggen de bestaande hallen van de Jaarbeurs. Mede door de aanwezigheid van de gebouwde parkeervoorziening direct ten zuiden van het plangebied is het perceel ingekaderd en ingeklemd.

Het casino heeft een vloeroppervlakte van 9.000 m2 bvo. Het gebouw heeft een hoogte van 18 meter. Het aantal bezoekers is in de afgelopen jaren tot boven de 500.000 gestegen. In het casino werken gemiddeld 200 personen. De werkgelegenheid kan worden aangemerkt als "duurzaam". De hoofdactiviteit van het casino is gericht op het voorzien in een gecontroleerd kansspelaanbod. Het casino verzorgt in dat kader tevens een aantal samenhangende voorzieningen, waaronder eigen horeca (bar-restaurant) en entertainment in de vorm van muziek. Het casino speelt daarmee in op de behoefte van mensen van vooral de leeftijdscategorie 40 +, die gewend is om uit te gaan maar weinig aantrekkelijk aanbod vindt.

Het overige deel van het plangebied functioneert als voorplein en toegangsroute voor het casino en de Jaarbeurs aan de overzijde van het Merwedekanaal.


De schaal van de bestaande gebouwen is fors, maar passend in de omgeving. In de Welstandsnota wordt het gebied – zoals hierboven aangegeven - getypeerd als een gebied met een 'vrije verkaveling en vrije situering'. Dit houdt in dat bebouwing in het gebied op een losse wijze onafhankelijk van de omgeving is of wordt geplaatst. Ook is binnen deze karakteristiek sprake van gebouwen van grote omvang, die min of meer zelfstandig of solitair in hun omgeving staan. In het plangebied is op dit moment één gebouw aanwezig namelijk het Holland Casino dat voldoet aan de beschrijving als opgenomen in de Welstandsnota.

De bereikbaarheid van het gebied voor de voetganger is goed. Verbindingen zijn aanwezig in noord-zuid en oostwestrichting over het Merwedekanaal. Gegeven het huidige gebruik is geen sprake van een voorziening waarvan de bezoekers voor bezoek aan de locatie in overwegende mate gebruik zullen maken van deze verbindingen. Ook de bereikbaarheid per fiets is goed.
De bereikbaarheid per openbaar vervoer is uitstekend te noemen. De locatie ligt in de onmiddellijke nabijheid van bus- en sneltramhaltes aan de Graadt van Roggenweg en is bovendien niet al te ver gelegen van het Centraal Station.

Het publiek dat het casino bezoekt doet dit overwegend per auto. Hierbij wordt met name gebruik gemaakt van de hoofdwegen Graadt van Roggenweg en de Overste den Oudenlaan. De gebouwde parkeervoorziening die grenst aan het plangebied heeft 400 parkeerplaatsen. Daarnaast zijn in het aangrenzende gebied 280 parkeerplaatsen beschikbaar in een overloopsituatie voor Holland Casino. Ook staan voor de bezoekers van het casino en jaarbeurs de resterende Jaarbeursparkeerplaatsen (op maaiveld) ter beschikking.

Het gebied is op de gemeentelijke archeologische verwachtingenkaart (IKAW) aangemerkt als gebied met een hoge archeologische verwachting.

Conclusie voor het plangebied
Het plangebied ligt enigszins verscholen door het water, de infrastructuur, de bestaande kantoorbebouwing en de gebouwde parkeervoorziening. Wel is er door de ligging aan het Merwedekanaal sprake van een ruimtelijke relatie met de ontwikkelingen in het Stationsgebied en de Merwedekanaalzone. De bereikbaarheid van het plangebied is door de ligging aan diverse infrastructuur goed, waardoor ook intensief gebruik van het perceel denkbaar is. Een autonoom gebouw is passend op deze locatie.