Plan: | Hindersteinlaan, Vleuten |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPHINDERSTEINLAANV-0601 |
Geluid beïnvloedt vaak de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen die in het kader van de ruimtelijke ordening van belang zijn, zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van acceptatie en hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object – hiervoor kent de wet "geluidsgevoelige bestemmingen" (o.a. woningen, onderwijs en zorg). De regels van de Wet geluidhinder zijn van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan. De normen uit die wet zijn van toepassing bij:
Verkeer
De Wet geluidhinder kent een voorkeursgrenswaarde en een maximale ontheffingswaarde. De normering voor wegverkeer loopt tussen de 48 dB en 58 dB, de normering voor spoorweglawaai loopt tussen de 55 en 68 dB. Bij een geluidsbelasting onder de voorkeursgrenswaarde gelden er geen voorwaarden voor het bestemmen van geluidsgevoelige bestemmingen. Bij een geluidsbelasting boven de maximale ontheffingswaarde zijn geluidsgevoelige bestemmingen niet toegestaan (uitzondering voor zogenoemde "dove gevels"). Bij een geluidsbelasting tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximale ontheffingswaarde kan ontheffing hogere waarde worden verleend.
Bij een geluidsbelasting tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximale ontheffingswaarde dient een akoestisch onderzoek uitsluitsel te geven over de te verwachten geluidsbelasting en de doeltreffendheid van maatregelen om een overschrijding van grenswaarden te voorkomen. Onder bepaalde voorwaarden, die zijn vastgelegd in de gemeentelijke Geluidnota, kan door burgemeester en wethouders een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting worden vastgesteld. De procedure voor het verlenen van een ontheffing loopt parallel met de ruimtelijke ordeningsprocedure, bestemmingsplanprocedure of de procedure van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Op grond van de Geluidnota Utrecht 2007 gelden de volgende voorwaarden:
Plansituatie
De 30 appartementen liggen in de geluidszone van de spoorlijn Utrecht-Gouda en van de verkeerswegen Odenveltlaan en Schoolstraat. Ten behoeve van deze planontwikkeling is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (Nieman, Wu100347aaA1.gde ; 23maart 2011 met bijlagen). Uit het onderzoek blijkt dat door de combinatie van de grote afstand van het nieuw te bouwen gebouw tot deze spoorweg en verkeerswegen en de geluidsafscherming van tussenliggende gebouwen de geluidsbelasting op de gevel tengevolge van beide bronnen onder de voorkeursgrenswaarde van spoor respectievelijk verkeerslawaai uit de Wet geluidhinder ligt.
De conclusies van het eerder genoemde geluidsrapport '30 Appartementen, Hindersteinlaan te Vleuten, d.d. 23 maart 2011, kenmerk Wu100347aaA1.gde' zijn op 4 augustus 2011 met de uitgangspunten van het nieuwe verkeersmodel de VRU 2.0 Utr 2.2 , peiljaar 2021 van 1 juli 2011 herbevestigd. De optredende belastingen zijn dusdanig laag dat ondanks de gesignaleerde wijzigingen de rapportage van 23 maart 2011 past binnen een goede ruimtelijke ordening.
Conclusie
Op grond van het voorgaande is het project niet geluidbelast in het kader van de Wet geluidhinder en hoeven er geen ontheffingen Wet geluidhinder te worden aangevraagd. Ook is er sprake van een goede ruimtelijke ordening.
Industrielawaai
Van industrielawaai kan ook hinder worden ondervonden. Het optreden van hinder als gevolg van industrielawaai kan worden voorkomen en beperkt door afstand te bewaren tussen geluidsbron en ontvanger. Bij industrieterreinen waar "grote lawaaimakers" zijn toegestaan zijn geluidszones vanwege de Wet geluidhinder vastgesteld. Buiten deze zone mag de geluidsbelasting niet hoger zijn dan 50 dB(A). Voor geluidsgevoelige bestemmingen binnen een geluidszone kan ook een hogere waarde worden vastgesteld. De normering loopt hier van 50 dB(A) tot 55 dB(A) en hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als bij ontheffingen vanwege verkeerslawaai.
Plansituatie en conclusie
Het plangebied ligt niet in een invloedszone van een geluidgezoneerd industriegebied.