Plan: | Entreegebouw, binnenstad |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPENTREEGEBOUWBIN-0601 |
Masterplan Stationsgebied (2002)
Het Masterplan Stationsgebied biedt het kader voor de ontwikkelingen in het stationsgebied voor een periode tot circa 2020. Het masterplan is een vertaling van Visie A 'Stadshart verruimd' waarvoor een meerderheid van de Utrechtse kiezers in een raadplegend referendum in 2002 heeft gekozen. Eigenschappen van die visie zijn met name twee hoofdroutes van oost naar west, een verbouwd Muziekcentrum aan het Vredenburg, een ondertunneld Westplein en een rustige Catharijnesingel.
De doelstelling is een sterk logistiek knooppunt, hoogwaardige openbare ruimte, architectuur van hoge kwaliteit en intensief ruimtegebruik te ontwikkelen die hun bijdrage leveren aan het nieuwe centrum van Utrecht, dat bewoners, reizigers, winkelend publiek en werkenden beleven als prettig, schoon en veilig.
Structuurplan Stationsgebied (2006)
Het structuurplan Stationsgebied is de juridische vertaalslag van het Masterplan voor het Stationsgebied uit 2003, inclusief de bijbehorende actualisatie uit 2004. De aanpak van het stationsgebied is gericht op de ontwikkeling van een hoogwaardig, multimodaal openbaar vervoersknooppunt in combinatie met een toplocatie voor werken, wonen en voorzieningen.
De aanpak van het stationsgebied is gebundeld in twee zones, die de dragers zijn van de ontwikkelingen: de Stadscorridor en de Centrumboulevard.
Stadscorridor
De Stadscorridor verbindt de westelijke delen van de stad met het Stationsgebied en loopt vanaf Leidsche Rijn tot het Vredenburg. De overheersende functies aan de Stadscorridor zijn wonen, winkelen, cultuur en publieke functies, zoals kantoren. De corridor vormt een route met functies voor de stadsbewoners.
Centrumboulevard
De Centrumboulevard loopt van het Jaarbeursterrein tot het Vredenburg door de OV-terminal en Hoog Catharijne. De Centrumboulevard geeft samenhang en identiteit aan de gebieden en draag bij aan de optimalisering van de wisselwerking tussen openbare en private ruimte. In de Centrumboulevard is de functiemenging complexer. Hoog Catharijne wordt geïntensiveerd, waarbij er veel aandacht is voor de wisselwerking met openbare ruimte.
Het winkelareaal in het Stationsgebied zal met circa 45.000 m2 verhuurbare vloeroppervlakte worden uitgebreid. Circa 1.000 woningen worden aan het Stationsgebied toegevoegd tot 2014. De toevoeging van 240.000 m2 bruto kantoorvloeroppervlakte vindt grotendeels plaats aan de westzijde van het station.
Figuur 2.1: Kaarten Structuurplan Stationsgebied
Voor een goede wisselwerking tussen openbare ruimte en gebouwen is de kwaliteit van de plint van essentieel belang. In het Structuurplan worden daartoe een aantal eisen gesteld. Genoemde eisen aan de plinten voor nieuwbouw zijn ook belangrijk bij de herontwikkeling van bestaande gebouwen, zoals Hoog Catharijne waar de aanwezige functies op een hoger niveau liggen en ook nog vaak naar binnen zijn gekeerd. Op die plaatsen wordt de zogenaamde plint van de bebouwing essentieel voor het welslagen van de relatie tussen bebouwing en het openbaar gebied. Het ‘winkelen’ wordt met name versterkt door een verbetering van de structuur van Hoog Catharijne en van de routes op straatniveau, waar functies o.a. winkels) in de plint komen.
Het winkelcircuit van Hoog Catharijne dient daarnaast beter aan te sluiten op het winkelcircuit van de oude stad. Om een betere interactie te bewerkstelligen tussen de binnenwereld van Hoog Catharijne en het openbare gebied, wordt Hoog Catharijne beter herkenbaar gemaakt met een heldere entree (Vredenburg) en met duidelijke gevels (begrenzingen) naar het openbare gebied.
De locatie is op de schalenkaart die deel uitmaakt van de Structuurplan Stationsgebied aangemerkt als 'medium' (figuur 2.1). Dat wil zeggen een basishoogte van 25 meter, incidenteel tot 45 meter. Er wordt uitgegaan van een entreehal aan de straat en meerdere functies zijn mogelijk. Het bouwplan is passend binnen het schaalniveau 'medium'.
Passend bij de ambitie van Hoog Catharijne vindt daarom een toevoeging van entertainmentfuncties plaats. Deze functies dienen ter versterking van de winkelfunctie.
Ruimtelijke kwaliteit
Kwaliteitsborging in het Stationsgebied vindt - conform de in de gemeenteraad geaccoordeerde systematiek - plaats in een drietrapsraket waarbij het kwaliteitsoverleg (met de rijks- en spoorbouwmeester) toeziet op het masterplan niveau. Het stedenbouwkundige atelier op de stedenbouwkundige en aspecten van de openbare ruimte en de Welstandscommissie op de architectuur van de projecten.
Conclusie:
Het bestemmingsplan Entreegebouw maakt realisatie van een nieuwe en heldere entrees aan de zijde van het Vredeburgplein mogelijk. Een uitnodigend gebouw zal de verbinding tussen het Jaarbeursterrein, het Centraal Station en de Oude Binnenstad optimaliseren. Het toevoegen van functie in de plint is daarnaast een positieve impuls voor de levendigheid op straatniveau.