Plan: | De Trip, Tolsteeg Rotsoord |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPDETRIPTOLSTEEG-0601 |
Het project De Trip is goed ontsloten voor openbaar vervoer. De bus stopt reeds voor de deur en op loopafstand wordt het station Vaartsche Rijn (trein en tram) gerealiseerd.
Wat betreft autoverkeer wordt het gebied ontsloten door de Briljantlaan, een wijkontsluitingsweg met een snelheid van 50 km/uur. De overige straten hebben een verblijfskarakter en kunnen in de toekomst onderdeel worden van 30 km/uur-zones. De Briljantlaan is tevens een busroute. Ook voor de fiets is de Briljantlaan aangewezen als hoofdroute. Behoud van de Briljantlaan als hoofdontsluiting van het gebied vormt uitgangspunt.
Qua ontsluiting van het plangebied zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
De aangrenzende straten Helling en Heuveloord worden voor langzaam verkeer met elkaar verbonden. Het fietsparkeren voor bewoners bevindt zich in een afgesloten ruimte in de garage. Bezoekers kunnen hun fiets parkeren aan het plein en op de publiek toegankelijke delen in het plangebied.
Om het gebied uit te laten groeien tot culturele en creatieve hotspot, dient ook extra aandacht te worden besteed aan de openbare ruimte. Om het industriële karakter tot uitdrukking te laten komen en Rotsoord als ruimtelijke eenheid te versterken, streeft Stadsontwikkeling naar een hoogwaardige maar eenvoudige inrichting, die in heel Rotsoord als stoffering voor de open ruimte gaat dienen. Op die wijze ontstaat er één tapijt, waarop de losse volumes staan. Zo ontstaat langs de Vaartsche Rijn een voor publiek toegankelijk gebied met open plekken aan het water en een mix van bedrijvigheid, horeca en appartementen. Te voet kan men tussen de gebouwen doorlopen, ook over het dek op niveau +1 boven de deels verdiepte parkeergarage.
Het aantal parkeerplaatsen in het nieuwbouwplan moet voldoen aan het vigerende gemeentelijke parkeerbeleid, zoals vastgesteld op 18 maart 2013. Het benodigd aantal parkeerplaatsen voor de toekomstige bewoners en gebruikers in het plan moet binnen de plangrenzen worden opgelost. Voor het bezoekersparkeren mogen de parkeerplaatsen op de openbare wegen, die direct grenzen aan het plangebied, worden meegeteld.
In onderstaande tabel is het programma weergegeven, met een overzicht van de parkeernormen:
Programma | Beschrijving/omvang | P-norm | P-vraag | |||
horeca | restaurant | 520 | m² | 6,8 | Per 100 m² | 35 |
nevengeschikte detailhandel | detailhandel | 125 | m² | 2,3 | Per 100 m² | 3 |
kantoor | 500 | 0,5 | Per 100 m² | 3 | ||
woningen | < 55 m² | 225 | wo | 0,43 | Per woning | |
bewoners | 0,23 | Per woning | 52 | |||
bezoek | 0,2 | Per woning | 45 | |||
woningen | < 75 m² | 36 | wo | 0,94 | per woning | |
bewoners | 0,69 | Per woning | 25 | |||
bezoek | 0,25 | Per woning | 9 | |||
groothandel in multimedia | detailhandel | 325 | m² | 2,3 | Per 100 m² | 7 |
Totaal | 179 |
In bovenstaand overzicht is geen rekening gehouden met het feit dat deze functies niet continu hun volledige parkeervraag genereren. Onderstaand overzicht laat zien hoe de parkeervraag verdeeld is over de dag en de week.
Functie | werkdagochtend | werkdagmiddag | werkdagavond |
koop- avond |
nacht | zaterdag-middag | zaterdag-avond |
zondag middag |
horeca | 30% | 40% | 90% | 95% | 0% | 70% | 100% | 40% |
detailhandel | 30% | 60% | 10% | 75% | 0% | 100% | 0% | 0% |
kantoor | 100% | 100% | 5% | 5% | 0% | 0% | 0% | 0% |
woningen | ||||||||
50% | 50% | 90% | 80% | 100% | 60% | 80% | 70% | |
10% | 20% | 80% | 70% | 0% | 60% | 100% | 70% |
Combinatie van de berekende parkeervraag uit de eerste tabel en de aanwezigheidspercentages uit de tweede tabel leidt tot de parkeerbalans. Die staat hierna. In rood is de maximale parkeervraag op het maatgevende moment weergegeven.
werkdag ochtend |
werkdag middag | werkdag avond | koop-avond | nacht | zaterdag-middag | Zaterdag-avond | zondag middag | |
horeca | 11 | 14 | 32 | 34 | - | 25 | 35 | 14 |
nevengeschikte detailhandel | 1 | 2 | 0 | 2 | - | 3 | - | - |
kantoor | 3 | 3 | 0 | 0 | - | - | - | - |
woningen | - | - | - | - | - | - | - | - |
26 | 26 | 47 | 41 | 52 | 31 | 41 | 36 | |
5 | 9 | 36 | 32 | - | 27 | 45 | 32 | |
woningen | - | - | - | - | - | - | - | - |
12 | 12 | 22 | 20 | 25 | 15 | 20 | 17 | |
1 | 2 | 7 | 6 | - | 5 | 9 | 6 | |
groothandel in multimedia | 2 | 4 | 1 | 6 | - | 7 | - | - |
Totaal | 60 | 72 | 145 | 141 | 77 | 113 | 151 | 106 |
Voor het programma in De Trip zijn dus in totaal 151 parkeerplaatsen nodig. 77 Daarvan zijn specifiek bedoeld voor het parkeren van bewoners, de andere parkeerplaatsen hebben een functie voor bezoekers en werknemers. Die parkeerplaatsen moeten in de praktijk dus ook toegankelijk zijn voor deze groepen.
Eenzelfde exercitie is uit te voeren voor het fietsparkeren. Voor woningen gelden de eisen conform het Rijksbouwbesluit. Voor de andere functies bestaan parkeernormen. Hieronder is de alleen de samenvattende parkeerbalans opgenomen.
werkdag ochtend |
werkdag middag | werkdag avond | koop-avond | nacht | zaterdag-middag | Zaterdag-avond | zondag middag | |
horeca | 37 | 49 | 110 | 116 | - | 86 | 122 | 49 |
nevengeschikte detailhandel | 1 | 3 | 0 | 3 | - | 4 | - | - |
kantoor | 39 | 39 | 2 | 2 | - | - | - | - |
woningen | - | - | - | - | - | - | - | - |
woningen | - | - | - | - | - | - | - | - |
groothandel in multimedia | 3 | 7 | 1 | 8 | - | 11 | - | - |
Totaal | 80 | 97 | 113 | 129 | - | 101 | 122 | 49 |
Voor het programma in De Trip zijn in totaal 129 fietsparkeerplaatsen nodig. Daarnaast dienen de bewoners stallingsmogelijkheden te hebben conform het bouwbesluit.
Gezien de concentratie aan parkeren is het mogelijk om parkeerplaatsen dubbel te gebruiken: parkeerplaatsen van bewoners worden bijvoorbeeld overdag gebruikt door werknemers van de andere functies in het plan.
De gemeente is begonnen met het actief stimuleren van groen rijden. Aan de Helling op Rotsoord zijn in juni 2011 door de gemeente twee parkeerplaatsen met (gratis) oplaadpunten gemarkeerd ten behoeve van elektrische auto's.
Het ligt in de verwachting dat op Rotsoord op termijn betaald parkeren zal worden ingevoerd om parkeeroverloop uit de binnenstad tegen te gaan. Voor bewoners en ondernemers wordt daarbij een vergunningstelsel gehanteerd.
Onder de hoofdbouwmassa voorziet het nieuwbouwplan in een halfverdiepte parkeergarage. De hoofdentree voor de gebouwde parkeervoorzieningen voor auto's bevindt zich nabij de ventweg langs de Briljantlaan.
De straat langs de Spliet & De Waal en het plein zijn voor autoverkeer doodlopend en voor auto's alleen bedoeld om te parkeren of weg te rijden. Er worden binnen het plangebied ook nog parkeerplaatsen in de openbare ruimte aangelegd.
Uit milieuvriendelijke overwegingen worden langs de Helling parkeerplaatsen gereserveerd voor deelauto's.
In totaal komen voldoende fiets- en autoparkeerplaatsen conform de nieuwe parkeernota beschikbaar voor de in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakte ontwikkelingen.