Plan: | Centrum kanaleneiland deelgebied 3 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPCENKANDEELGEB3-0601 |
Binnen het plangebied wordt een combinatie van milieugevoelige functies (woningen en een school) gecombineerd met commerciële functies (bedrijven). Er moet zorg worden gedragen voor een situatie waarin beide functies in harmonie naast elkaar kunnen bestaan. Hinder binnen milieugevoelige bestemmingen vanwege de commerciële functies dient te worden voorkomen.
De aanwezige en geprojecteerde commerciële functies kennen slechts een beperkte milieurelevantie, die over het algemeen beperkt zal zijn tot het aspect geluid. In algemene zin geldt dan ook dat de planologische inpasbaarheid vanuit het aspect milieu (geur, stof) voor deze nieuwe situaties is gegarandeerd door de voorschriftstelling uit het Activiteitenbesluit. Enige relevante milieubelasting ter hoogte van bestaande en te handhaven woningen is vanwege de grotere afstand (groter dan tot de geprojecteerde woningen) sowieso uit te sluiten. Een uitwerking van de feitelijke te treffen maatregelen of te stellen voorwaarden speelt pas bij de vestigingskeuze van een specifieke (positief bestemde) bedrijvigheid. De indeling van de planlocatie biedt in ieder geval de noodzakelijke randvoorwaarden om hier op passende wijze invulling aan te geven.
Ten noorden van de Churchilllaan is thans winkelcentrum Kanaleneiland met een bovengrondse parkeervoorziening en een kantoorgebouw aanwezig. Betreffende inrichtingen zijn gelegen binnen deelgebied 6 van plangebied Kanaleneiland Centrum. De ontwikkelingen in deelgebieden 5 en 6 omvatten de handhaving en uitbreiding van het winkelcentrum.
De woningen van deelgebied 3 zijn geprojecteerd op ten minste circa 55 meter van het winkelcentrum. In de VNG-publicatie “Bedrijven en milieuzonering” zijn voor het milieuaspect geluid vanwege (separate) detailhandelsbedrijven belemmeringafstanden tot maximaal 30 meter opgenomen, een en ander afhankelijk van het type bedrijf. Hieruit zou volgen dat geluidhinder vanwege deze inrichtingen ter hoogte van deelgebied 3 niet wordt verwacht. Een grote belemmeringsafstand is veelal aan de orde als laad- en losactiviteiten (vrachtwagens, heftrucks, containerwagens) vanwege winkelbevoorrading aan de orde zijn buiten de dagperiode. In dergelijke gevallen verdient onafgeschermd een afstand van 70 meter de voorkeur. In het structuurplan wordt hieromtrent het volgende gesteld:
Voor het plangebied van dit structuurplan geldt dat bijzondere aandacht is vereist voor de bevoorrading van het winkelcentrum. Hierbij speelt de voorgenomen functiewijziging van de Trumanlaan en het feit dat de Bernadottelaan alleen op de westelijke rijbaan van de Beneluxlaan is aangesloten. Daarnaast bestaat de wens om de bevoorrading zoveel mogelijk inpandig te organiseren.
Gezien het bovenstaande valt te concluderen dat geluidhinder vanwege laad- en losactiviteiten niet te verwachten is. Ook wanneer het laden en lossen niet inpandig zal worden uitgevoerd kan, wanneer niet aan de indicatieve afstand van 70 meter tot de nabijgelegen woningen wordt voldaan, middels (afschermende) voorzieningen worden gekomen tot een naar verwachting geluidhindervrije zone aldaar.
Bij winkelcentra is de luchtbehandeling van de verschillende bedrijven veelal gecombineerd tot één of enkele luchtbehandelingsinstallaties. Dit kan tot gevolg hebben dat de geluidemissie van het winkelcentrum als geheel hoger is dan op grond van de VNG-publicatie zou worden verwacht.
De geluidaspecten van de detailhandel in deelgebied 6 gelden derhalve als mogelijk toekomstig aandachtspunt. Deze geluidaspecten in relatie tot geluidgevoelige bestemmingen binnen en buiten dit plangebied zullen beschouwd worden als onderdeel van de het bestemmingsplan voor deelgebied 6. Omdat de woningen van deelgebied 6 op kortere afstand van de betreffende bedrijven gelegen zijn dan die van deelgebied 3, zullen de woningen van deelgebied 3 niet maatgevend zijn voor wat betreft de geluidaspecten. Eventuele maatregelen die ook voor deelgebied 3 een (mogelijk) noodzakelijke reductie bewerkstelligen zullen betrekking hebben op de aangegeven luchtbehandeling waarbij de keuze voor bronmaatregelen de logische zal zijn.
Anders dan het in het voorgaande omschreven winkelcentrum met parkeergarage en kantoorgebouw zijn in de nabijheid van deelgebied 3 geen bedrijven aanwezig waarvan een relevante geluidemissie mag worden verwacht.
Binnen het plangebied zijn een bank en politiebureau aanwezig. Voorts worden binnen het plangebied enkele commerciële functies en een schoolgebouw ontwikkeld. Een mogelijke geluidbelasting inherent aan bedrijfsmatig handelen valt onder het regime van de Wet milieubeheer. Geluidvoorschriften zijn voor dergelijke inrichtingen opgenomen in het Activiteitenbesluit Milieubeheer. De planologische inpasbaarheid vanuit het aspect geluid is voor deze nieuwe situaties gegarandeerd door deze voorschriftstelling. Enige relevante geluidbelasting ter hoogte van bestaande en te handhaven woningen is vanwege de grotere afstand (groter dan tot de geprojecteerde woningen) sowieso uit te sluiten.
Politiebureau
Vanuit de Handreiking industrielawaai en vergunningverlening wordt, vanuit het algemeen belang, geen mogelijkheid geboden om de maximale geluidbelasting vanwege uitrukkende politiewagens aan voorschriften te verbinden. In de VNG-brochure "Bedrijven en Milieuzonering" worden overigens geen specifieke adviesafstanden gegeven voor een politiebureau daar waar dit voor een brandweerkazerne (frequent uitrukken met sirene) wel het geval is. Op basis van ervaring kan worden gesteld dat hinder ten gevolge van het uitrukken, hetgeen incidenteel plaatsvindt, niet te verwachten is.
In- en uitrit stallingsgarage/parkeervoorziening
De geluidemissie ten gevolge van het gebruik van de in- en uitrit van de stallingsgarage/parkeervoorziening komt qua aard en omvang overeen met het geluid ten gevolge van wegverkeer. Mede gezien het beperkt aantal parkeerplaatsen, de functie als stallingsgarage (een beperkt aantal verkeersbewegingen per parkeerplaats) en de relatief hoge geluidbelasting ten gevolge van wegverkeer over de openbare weg, is hinder ten gevolge van het gebruik van de in- en uitrit niet te verwachten. Aandachtspunt bij de bouwkundige uitwerking betreft het contactgeluid ten gevolge van het gebruik van een automatisch(e) roldeur/-hek.