direct naar inhoud van 3.3 Conclusie
Plan: Busbaan Kruisvaart, Dichterswijk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPBUSBAANKRUISVAAR-0601

3.3 Conclusie

Ter vervanging van de huidige functie van de Adama van Scheltemabaan voor busverkeer is een vrije busbaan voorzien tussen het spoor en de Kruisvaart. De busbaan is goed inpasbaar en leidt tot een ruimtelijk aanvaardbare oplossing. Uit een verkeerskundige simulatie blijkt dat de doorstroming van het openbaar vervoer voldoende is, ook in de spitsperiode. Er is hierbij zowel gekeken naar de definitieve situatie van de busbaan als naar de tijdelijke situatie waarbij er extra bussen gebruik maken van de busbaan. Door de aansluiting van de busbaan en de prioriteit van het openbaar vervoer ontstaat geen extra stagnatie voor het autoverkeer.

Op basis van het Ambitiedocument 'Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar' zijn oplossingsrichtingen vastgesteld die moeten leiden tot een afname van het doorgaand autoverkeer op de Vondellaan. Deze maatregelen zijn geen randvoorwaarde voor het goed functioneren van de Busbaan Kruisvaart.