direct naar inhoud van 3.5 Milieu
Plan: Defensieweg - Veenendaalsestraatweg (N416)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0340.BPDefensiewegN416-oh01

3.5 Milieu

3.5.1 Geluid

In 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder (Wgh) in werking getreden. Er wordt daarin onderscheid gemaakt tussen geluidsgevoelige en overige gebouwen. In de wet worden de volgende geluidsgevoelige objecten genoemd:

  • woningen;
  • onderwijsgebouwen;
  • ziekenhuizen en verpleeghuizen;
  • bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) aan te wijzen andere gezondheidszorggebouwen dan ziekenhuizen en verpleeghuizen (verzorgingstehuizen, psychiatrische inrichtingen, medische centra, poliklinieken en medische kinderdagverblijven).

Op basis van de Wgh zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai.

De voorgenomen ontwikkeling betreft de verbreding van een klein stukje weg. De verbreding zal echter niet leiden tot een verkeerstoename. Daarnaast zijn er geen geluidsgevoelige objecten in de omgeving.

Het aspect geluid vormt geen belemmering voor de ontwikkeling van het plan.

3.5.2 Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 is de Wet luchtkwaliteit in werking getreden. In deze wet is van bepaalde projecten getalsmatig vastgelegd dat ze "niet in betekenende mate" (NIBM) bijdragen aan de luchtverontreiniging. Met de inwerkingtreding van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) op 1 augustus 2009, zijn deze grenzen zoals deze in de Wet luchtkwaliteit waren opgenomen verruimd. Een project draagt volgens het NSL "niet in betekende mate" bij zolang de toename van de concentratie fijnstof of stikstofdioxide maximaal 3% bedraagt van de grenswaarde.

In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van projecten (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen die niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze projecten kunnen zonder toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Voor woningbouwlocaties geldt dat voor maximaal 1.500 woningen (in geval van één ontsluitingsweg) of 3.000 woningen (in geval van twee ontsluitingswegen met een gelijkmatige verkeersverdeling) geen beoordeling op luchtkwaliteit meer hoeft plaats te vinden.

Aangezien de voorgenomen ontwikkeling geen uitbreiding van de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer met zich meebrengt, voldoet het plan aan de NIBM grens en draagt dus niet in betekenende mate bij aan de luchtverontreiniging. Nadere toetsing van het plan aan de Wet Luchtkwaliteit is daarom niet noodzakelijk. Het aspect luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de ontwikkeling van het plan.

3.5.3 Externe veiligheid

In 2004 is het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI) van kracht geworden. In het besluit zijn richtlijnen opgenomen voor het bouwen en handhaven van gevoelige bestemmingen (zoals woningen) in de buurt van inrichtingen waar gevaarlijke stoffen worden geproduceerd en/of opgeslagen. In het kader van externe veiligheid worden in hoofdzaak drie mogelijke risicobronnen onderscheiden:

  • inrichtingen;
  • transportroutes;
  • buisleidingen.

De weg is geen gevoelige bestemming in het kader van externe veiligheid.

Inrichtingen
In de nabijheid van het plangebied bevinden zich geen inrichtingen die op basis van het BEVI een belemmering vormen voor de voorgenomen ontwikkeling.

Transportroutes
Over de Veenendaalseweg (N416) vindt vervoer van gevaarlijke stoffen plaats. De route voor vervoer van gevaarlijke stoffen loopt van de A15 richting Veenendaal en dan linksaf naar Remmerden. Vanaf de A12 gaat de route via de oostelijke rondweg naar het bedrijventerrein Ambacht Nijverkamp in Veenendaal. De ontwikkeling van de uitbreiding van de weg geeft geen beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Veenendaalseweg. Daarnaast zal het verbreden van de weg ook geen gevolgen hebben voor de veiligheid. De transportroute vormt daarom geen belemmering voor het plan.

Er ligt geen spoorverbinding in de buurt van het plangebied, vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor is uitgesloten.

Buisleidingen
In of nabij het plangebied bevindt zich geen ruimtelijk relevante buisleidingen, die onderdeel uitmaken van de Risicokaart van de provincie Utrecht.

Verkeersveiligheid
Het voornemen in het plangebied betreft verbetering van de oversteek voor fietsers. Dit is een maatregel die de verkeersveiligheid op de Veenendaalsestraatweg (N416) moet vergroten. Er is geen sprake van een afname van verkeersveiligheid in het plangebied.