direct naar inhoud van 5.3 Milieugevolgen van aanwezige bedrijven
Plan: Amersfoort oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00047-0301

5.3 Milieugevolgen van aanwezige bedrijven

Bedrijven worden altijd beoordeeld op de milieugevolgen naar de omgeving. Het betreft hier dan voornamelijk, geluid, trillingen, luchtverontreiniging, stof, geur, externe veiligheid. Andere milieubeoordelingen als bijvoorbeeld straling doen zich in de praktijk niet veel voor. Bij geluid kan naast de individuele beoordeling ook nog sprake van een cumulatieve beoordeling van de geluidbelasting veroorzaakt door de gezamenlijke bedrijven. Hierbij moeten bedrijven binnen een begrensd bedrijventerrein de gezamenlijke toelaatbare geluidsbelasting onder elkaar verdelen. Deze verdeling bepaalt dan uiteindelijk voor die bedrijven de toelaatbare geluidsbelasting per individueel bedrijf.

5.3.1 Geluidgezoneerd bedrijventerrein - Isselt

Rondom industrieterreinen waarop de mogelijkheid aanwezig is tot vestiging van zogenaamde 'grote lawaaimakers' moet op grond van art. 41 van de Wet geluidhinder een geluidzone worden vastgesteld. Grote lawaaimakers zijn instellingen die benoemd zijn in bijlage 1, onderdeel D, van het 'besluit omgevingsrecht". In de geluidszone gelden regels ten aanzien van nieuwbouw van geluidgevoelige bestemmingen. Door middel van zonebeheer moet worden voorkomen dat, ten gevolge van de geluidemissie van de bedrijven gezamenlijk, de geluidbelasting buiten de zone hoger wordt dan de voorkeursgrenswaarde. Binnen de zone moeten zonodig maatregelen worden getroffen. De voorkeursgrenswaarde bedraagt 50 dB(A) (etmaalwaarde), de uiterste grenswaarde bedraagt 55 of 60 dB(A) (etmaalwaarde), afhankelijk van de situatie.

Op Industrieterrein Isselt zijn meerdere lawaaimakers gevestigd en niet uitgesloten. Rondom het industrieterrein is dan ook een geluidszone getrokken, dat voor een klein deel over het plangebied valt, in de wijk Jericho-Jeruzalem. Op onderstaande afbeelding is de totale geluidszone van Isselt te zien.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00047-0301_0107.jpg"   Geluidzones:

- Isselt (paars)
- Spoorwegzone Soesterkwartier (oranje)  

De geluidscontour van 50 dB(A) mag de grens van de geluidszone niet overschrijden. Fictief kan worden berekend wanneer zich dat net niet voordoet. In die situatie weet men dan ook waar precies de 55 – en 60 dB(A)-contouren liggen. Binnen deze zone, voor zover gelegen binnen het plangebied, mogen geluidgevoelige bestemmingen gebouwd worden mits, via een ontheffingsbesluit Wet geluidhinder, de geluidsbelasting niet meer bedraagt dan de toegelaten grenswaarden hoger dan 50 dB(A). Daarbij moet wel worden voldaan aan nadere randvoorwaarden uit het gemeentelijke geluidhinderbeleid.

Ontwikkelingen op het bedrijventerrein Isselt kunnen bij handhaving van de geluidzone leiden tot een 'terugtrekkende' geluidscontouren, wanneer de omvang van het geluidgezoneerde bedrijventerrein Isselt krimpt door het realiseren van mengfuncties op het terrein. Verwacht mag worden dat de 50 dB(A)- geluidscontour van het resterende geluidgezoneerde bedrijventerrein op een zodanig grote afstand van het plangebied komt te liggen dat dit geen deel meer hoeft uit te maken van de geluidzone een geluidbeoordeling achterwege kan blijven.Daartoe moet eerste de geluidzone worden herzien.

5.3.2 Niet gezoneerd bedrijventerrein - de Hoef

Het bestemmingsplan de Hoef sluit de vestiging van grote lawaaimakers expliciet uit. Op grond daarvan bevindt zich geen geluidzone rondom dit bedrijventerrein. Het bestemmingsplan kent echter wel een – bij Koninklijk Besluit van 12 oktober 1987 goedgekeurde - werkwijze waarbij rekening wordt gehouden met de milieubelangen uit de omgeving. Op dit bedrijventerrein te vestigen bedrijven zijn onderworpen aan een milieu-categoriebeoordeling, waarbij vroegtijdig wordt bezien in hoeverre de milieubelasting naar de omgeving kan worden beperkt zonder de leefkwaliteit in de omliggende wijken (Rustenburg, Liendert en Zielhorst) te schaden. Naast deze werkwijze dient de leefkwaliteit te worden gewaarborgd door de toepassing van milieuwetgeving.

5.3.3 Niet gezoneerd bedrijventerrein - de Wieken VInkenhoef

Het bestemmingsplan de Wieken Vinkenhoef sluit de vestiging van grote lawaaimakers ook expliciet uit. Op grond daarvan bevindt zich geen geluidzone rondom dit bedrijventerrein. Het bestemmingsplan kent in principe dezelfde werkwijze voor bedrijfsvestigingen als het bestemmingsplan de Hoef.

5.3.4 Bedrijventerreinen binnen het plangebied

In het plangebied is slechts één bedrijventerrein aanwezig, te weten rondom de Dirk Loogenstraat. Hier mogen bedrijven tot maximaal milieucategorie 2 worden geplaatst. Er zijn geen milieuhinderlijke bedrijven bekend binnen het plangebied.

5.3.5 Individuele bedrijven

Hoewel niet van toepassing op bestaande bedrijven zal in het kader van goede ruimtelijke ordening (GRO) een indicatiie worden gegeven van de gewenste milieuafstanden voor geur (S), geluid(G), stof(D) en externe veiligheid(V) volgens de inzichten van de VNG-brochure “Bderijven en milieuzonering”, versie 2009. Van deze afstanden weergegeven in meters kan worden afgeweken mits gedragen door een goede motivering. De grootste afstand is echter maatgevend voor de GRO-beoordeling.

5.3.6 Bedrijven buiten het plangebied

ROVA Nijverheidsweg 35 – S50-D30-G50-V30

ROVA is de afvaladvies-, regie- en verwijderingsorganisatie van 19 gemeenten in Midden- en Oost-Nederland. Aan de Nijverheidsweg 35 zit een milieubrengstation, waardoor er gevolgen optreden op het gebied van externe veiligheid en geluid.

Externe veiligheid:

ROVA is een Bevi inrichting (een bedrijf dat volgens het 'besluit externe veiligheid inrichtingen' als 'inrichting' moet worden bestempeld) vanwege de opslag van meer dan 10 ton aan gevaarlijke stoffen. De maximale opslagcapaciteit bedraagt 200 ton gevaarlijke stoffen. De opslag betreft gevaarlijk afval in het centraal depot bijzondere afvalstoffen (CDBA). In de huidige milieuvergunning van 28 november 2006 is vermeld dat de opslaglocatie een oppervlak van 800 m2 heeft en is voorzien van een automatische sprinklerinstallatie (beschermingsniveau 1).

- plaatsgebonden risico -

De ROVA is een categoriale inrichting. Dit wil zeggen dat in het Besluit externe veiligheid inrichtingen en bijbehorende regeling vaste afstanden worden gegeven waarbij wordt voldaan aan de grenswaarde dan wel de richtwaarde van 10-6 per jaar voor het plaatsgebonden risico. Conform tabel 3 van de Regeling externe veiligheid inrichtingen bedraagt deze afstand 50 meter. Vanaf de rand van het opslaggebouw ligt de 50 meter contour nog net in de Eem (zie onderstaande figuur). Hiermee vormt de ROVA vanwege het plaatsgebonden risico geen belemmering voor het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00047-0301_0108.png"

Plaatsgebonden risico ROVA

- Groepsrisico -

De omvang van het groepsrisico is bepaald conform de 'Handreiking verantwoording groepsrisico'. Het invloedsgebied van de ROVA bedraagt conform tabel 2 van bijlage 2 van de Regeling externe veiligheid inrichtingen 300 meter. In onderstaande figuur is de 300 meter contour vanaf de oostzijde van de PGS opslag (opslag gevaarlijke stoffen) weergegeven. Het invloedsgebied van de ROVA ligt over de rand van het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00047-0301_0109.png"

invloedsgebied vanaf de PGS opslag van de ROVA

Vanwege het invloedsgebied dient het groepsrisico als gevolg van de opslag in dit bestemmingsplan te worden verantwoord. Dit volgt uit artikel 13 van het Besluit externe veiligheid inrichtingen milieubeheer. De verantwoording hebben wij opgenomen in bijlage 7 van deze toelichting (pagina 6 t/m 12). Hierbij is de personendichtheid voor de bepaling van het groepsrisico bepaald met behulp van het populatiebestand welke in de risicokaart is opgenomen. Ten opzichte van het voorgaande bestemmingsplan worden geen nieuwe kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten toegelaten in het invloedsgebied van de ROVA.

Geluid:

De ROVA maakt deel uit van het geluidgezoneerde bedrijventerrein de Isselt . De op haar van toepassing zijn de gemiddelde geluidsbelasting is afgestemd op de toelaatbare cumulatieve geluidsbelasting als gevolg van het bedrijventerrein de Isselt.

NB: het volledige onderzoek 'externe veiligheid' in verband met de actualisatie van het bestemmingsplan Amersfoort Oost is te vinden in bijlage 7 bij deze toelichting.

SARA LEE, Brabantsestraat – S300-D100-G200-V100

De gemeente Amersfoort is bevoegd gezag in het kader van de toepassing van de Wet milieubeheer en stelt eisen met betrekking tot de kwaliteit van de leefomgeving. De GRO-afstanden zijn ontleend aan de VNG-categorie zeep-, was- en reinigingsmiddelenfabrieken. De werkelijke afstanden zullen hier fors minder bedragen dan deze brochureafstanden. Eerder moet worden gedacht aan een aan te houden maatgevende indicatieve afstand van 100 m. Geur en geluid zijn hier maatgevend.

Het bedrijf Sara Lee gaat vertrekken van deze locatie.

ZANDFOORT a/d EEM - S0-D0-G30-V10

De gemeente Amersfoort is bevoegd gezag in het kader van de toepassing van de Wet milieubeheer en stelt eisen, ook in het kader van ruimtelijke ordening.

SHELL SERVA, Amsterdamseweg 7

Shell Serva B.V. is een tankstation waar onder andere LPG wordt verhandeld. Vanwege de verkoop van LPG valt het tankstation onder de werkingssfeer van het Bevi. Het invloedsgebied van een LPG tankstation wordt gemeten vanaf het reservoir alsmede het vulpunt. De invloedsgebieden vallen buiten het plangebied, waardoor verdere beschouwing van het groepsrisico niet relevant is.

BEDRIJVENSTROOK DE HOEF LANGS SPOORBAAN APELDOORN ca.50 m

Het bestemmingsplan de Hoef laat in deze strook bedrijven toe in maximaal de milieucategorie 3 opgenomen in de (verouderde) Staat van inrichtingen in het bestemmingsplan. De gemeente Amersfoort is bevoegd gezag in het kader van de toepassing van de Wet ruimtelijke ordening (werkwijze de Hoef) en in het kader van de toepassing van de Wet milieubeheer. Beide GRO- en Wm- toepassingen bepalen uiteindelijk de kwaliteit van de leefomgeving in het plangebied. Om blijvend een goede leefkwaliteit goede leefkwaliteit op een woonafstand van tenminste ca. 50 m (volgens de VNG-brochure 2009 behoort hierbij maximaal een categorie 3.1-bedrijf) te kunnen waarborgen is de Hoefse GRO-werkwijze daarvoor een betere garantie dan de Wm-toepassing.Deze werkwijze dient ook de belangen van de bedrijven beter dan uitsluitend de Wm-toepassing.

UIT TE WERKEN BEDRIJVENSTROOK DE WIEKEN VINKEN HOEF LANGS RIJKSWEG A28 APELDOORN ca.250 m

Het bestemmingsplan de Wieken Vinkenhoef is van latere datum dan het bestemmingsplan de Hoef maar gaat in principe uit van de Hoefse werkwijze rond bedrijfsvestigingen. Het verschil met het plan de Hoef is dat het plangebied van de Wieken Vinkenhoef op een minimale afstand van de woonwijk Rustenburg is gelegen van ca. 250 m (5 keer zoveel als bij de Hoef) en bovendien ook nog daarvan wordt gescheiden door een ca. 6m +mv hoog gelegen Rijksweg A28, die bovendien is voorzien van een geluidscherm van 3 m hoog. Volgens de VNG-brochure 2009 zou zonder afscherming een milieucategorie 4.1 (200m) en lager uit GRO-overwegingen acceptabel zijn in deze bedrijvenstrook. Is alleen geluid maatgevend voor de beoordeling dat kunnen, afhankelijk van de geluidafschermende werking die fors is richting Rustenburg voorzover de geluidbronnen zich dichtbij het maaiveld bevinden, in principe hogere milieucategorien worden toegestaan.

Bevinden de geluidbronnen zich op grote hoogte boven het maaiveld (bv. de rotoren van windmolens) dan kan deze activiteit alleen indien dit geluid niet maatgevend is voor de beoordeling. Daarmee wordt bedoeld dat bij de beoordeling rekening wordt gehouden met het aanwezige in de woonwijk Rustenburg geluidgedempte wegverkeersgeluid van de Rijksweg A28 en met de nachtperiode waarin wegverkeersgeluid grotendeels afwezig is.

De gemeente Amersfoort is bevoegd gezag in het kader van de toepassing van de Wet ruimtelijke ordening (werkwijze de Wieken Vinkenhoef) en in het kader van de toepassing van de Wet milieubeheer, voorzover sommige bedriven niet onder het bevoegd gezag van de provincie Utercht komen te vallen. Beide GRO- en Wm- toepassingen bepalen uiteindelijk de kwaliteit van de leefomgeving in het plangebied. Om blijvend een goede leefkwaliteit goede leefkwaliteit op een woonafstand van tenminste ca. 250 m te kunnen waarborgen de GRO-werkwijze van het plan de Wieken Vinkenhoef daarvoor een betere garantie dan de Wm-toepassing. Deze werkwijze dient ook de belangen van de bedrijven beter dan uitsluitend de Wm-toepassing.

TOEKOMSTIGE ZWEMBAD HOGEWEGZONE

Bij de voorgenomen ontwikkeling van de Hogewegzone wordt met betrekking tot de de leefkwaliteit in met name de wijk Liendert rekening gehouden met het te realiseren zwembad. Bij het opstellen van het Milieueffectrapport Hogewegzone zijn de milieueffecten van het zwembad betrokken en is in beeld gebracht welke kwaliteitseisen haalbaar zijn.