direct naar inhoud van 7.2 Economische uitvoerbaarheid
Plan: Park Randenbroek e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00024-0301

7.2 Economische uitvoerbaarheid

Op grond van het bepaalde in artikel 3.1.6 onder f. van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) dient in de toelichting inzicht te worden gegeven in de uitvoerbaarheid van het plan. Deze uitvoerbaarheid heeft in het bijzonder betrekking op de financieel economische uitvoerbaarheid. In dat verband is hiernaar onderzoek verricht. Het resultaat van het onderzoek vindt zijn weerslag in een exploitatieoverzicht.

7.2.1 Investeringen

Dit bestemmingsplan bestaat uit verschillende deelgebieden.

Deelgebieden Heiligenbergerbeek, Park Randenbroek en Metgensbleek, Vosheuvel en de Sportstrook

De investeringen in de deelgebieden Heiligenbergerbeek, Park Randenbroek en Metgensbleek, Vosheuvel en de Sportstrook bedragen circa € 11,4 miljoen. Dit is exclusief de investering in Huize Randenbroek in het deelgebied Park Randenbroek en Metgensbleek. Het uitgangspunt hierbij is dat een investering wordt gedekt uit toekomstige inkomsten. De genoemde investering van circa € 11,4 miljoen, bestaat uit planuitvoeringskosten, planontwikkelings-, planvoorbereidings-, en plantoezichtskosten, rentekosten en beheerskosten. Gedetailleerde informatie over de investeringen en de dekking staat in het Inrichting- en beheerplan Park Randenbroek e.o..


De investering voor het initiatief van de ANWB om een 'Groenplein' te ontwikkelen in het deelgebied Vosheuvel is niet in de hiervoor genoemde € 11,4 miljoen opgenomen. Over de nadere invulling van dit 'Groenplein' wordt samen met de ANWB nog geparticipeerd met de bewoners van de omliggende wijken. Het voor de realisatie van dat plan benodigde bedrag zal door de ANWB worden betaald en bedraagt € 600.000,-

Deelgebied Sportstrook

De AIJV heeft voor de financiële uitvoerbaarheid van de voorgestelde inrichting van het ijsbaanterrein een dekkingsplan ingediend. De investering bedraagt € 0,5 miljoen. De gemeente zal daaraan een bijdrage leveren van € 0,22 miljoen, waarvan circa € 0,13 miljoen subsidie uit de zg 1/3-regeling (subsidieregeling sportvoorzieningen). Het restant zal door de AIJV uit eigen middelen en middels een lening worden bijgedragen.

Voor de aanleg van twee kunstgrasvelden voor CJVV, ten bedrage van € 0,65 miljoen, is geen budget beschikbaar. Dit is voor de financiële uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan niet relevant. Het bestemmingsplan bestemt de accommodatie van CJVV voor sport. Dat impliceert het gebruik van de velden voor sportbeoefening, ongeacht het materiaal van de ondergrond (natuur- of kunstgras). Op grond van het bestemmingsplan kan de huidige situatie (kunstgras en natuurgras) gewoon worden voortgezet. Door de gemeente is inmiddels een schriftelijke toezegging gedaan voor een inspanningsverplichting voor het beschikbaar stellen van de budgetten voor kunstgras aan CJVV. Op dit moment heeft CJVV deze extra kunstgrasvelden ook nog niet nodig. De kosten voor uitbreiding van het bestaande clubgebouw is niet opgenomen in de investeringsraming. CJVV kan aanspraak maken op de bestaande gemeentelijke 1/3e regeling. De uitbreiding wordt door de vereniging zelf gefinancierd.

Om de fietsroute tussen de Dorresteinseweg en de Vosheuvel voldoende ruimte te geven wordt het softbalveld van BSC Quick iets in noordelijke richting opgeschoven. Daarnaast wordt de parkeerplaats uitgebreid. Deze investeringen worden gefinancierd uit de gemeentelijke budgetten voor de inrichting van de openbare ruimte.

Voor de aanleg van twee kunstgrasvelden voor AFC Quick, ten bedrage van € 0,65 miljoen, is geen budget beschikbaar. Dit is voor de financiële uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan niet relevant. Het bestemmingsplan bestemt de accommodatie van AFC Quick voor sport. Dat impliceert het gebruik van de velden voor sportbeoefening, ongeacht het materiaal van de ondergrond (natuur- of kunstgras). Op grond van het bestemmingsplan kan de huidige situatie (kunstgras en natuurgras) gewoon worden voortgezet. Overigens is door burgemeester en wethouders inmiddels een schriftelijke toezegging voor een inspanningsverplichting voor het beschikbaar stellen van de budgetten voor kunstgras aan AFC Quick gedaan. Op dit moment heeft AFC Quick deze extra kunstgrasvelden ook nog niet nodig. De kosten voor uitbreiding van het bestaande clubgebouw van AFC Quick is niet opgenomen in de investeringsraming. AFC Quick kan aanspraak maken op de bestaande gemeentelijke 1/3e regeling. De uitbreiding van de clubaccommodatie wordt door de vereniging zelf betaald.

Heiligenbergerweg 171

Dit perceel is gemeentelijk eigendom. Op deze locatie is rekening gehouden met vervangende nieuwbouw van woningen. Over het handhaven, verkopen of herontwikkelen van dit perceel is nog geen besluit genomen. Het besluit hierover is mede afhankelijk van ontwikkelingen op de vastgoedmarkt. De eventuele investeringen met betrekking tot dit perceel zijn afhankelijk van een nog te nemen besluit daarover en zijn daarom niet opgenomen in de bovenstaande investering van € 11, 4 miljoen. Een dekkingsvoorstel zal onderdeel uitmaken van het nog te nemen besluit.

Scouting

Een gebouw van de scouting is door brand verloren gegaan. De gemeente draagt niet bij aan de her-/nieuwbouw hiervan. De nieuwbouw wordt gefinancierd door de vereniging.


Deelgebied Elisabethlocatie

Dit deelgebied maakt met uitzondering van het als parkzone bestemde westelijke gedeelte geen deel uit van het bestemmingsplan.

Deelgebied Zwembadlocatie

Door uitgifte van grond voor woningbouw kunnen de herontwikkelingskosten van de zwembadlocatie naar verwachting geheel worden gedekt. Het uitgangspunt in de Structuurvisie Park Randenbroek e.o. is dat deze ontwikkeling budgettair neutraal zal worden uitgevoerd door de bouw van “urban villa's”. Deze locatie wordt mogelijk aangewezen als ontwikkellocatie voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO). Bij de vaststelling van het uitwerkingsplan voor de woningbouw op de zwembadlocatie zal een nader onderzoek naar de financiële uitvoerbaarheid plaatsvinden. In dit stadium kan worden volstaan met een globaal onderzoek daarnaar. Dat wijst uit dat dit planonderdeel financieel haalbaar is.

Omdat het bestemmingsplan een goede ruimtelijke ordening dient moet bij de vaststelling van het uitwerkingsplan eveneens worden aangetoond, dat er behoefte bestaat aan de beoogde appartementen. In de woonvisie Amersfoort 2011-2020, die dit jaar is vastgesteld, wordt aangegeven aan welk type appartementen behoefte is. Uit het reeds uitgevoerde marktonderzoek blijkt dat er behoefte is aan kwalitatief aantrekkelijke appartementen voor empty nesters.

7.2.2 Inkomsten

De inkomsten voor de investeringen bestaan uit gemeentelijke middelen ten bedrage van € 4,9 miljoen en subsidies van o.a. de provincie Utrecht en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ten bedrage van € 5,3 miljoen. Verder is in 2011 op basis van het Besluit rijkssubsidiering instandhouding monumenten (Brim 2011) een subsidie toegekend van € 300.000,- voor het "complex historische buitenplaats Randenbroek". Het tekort van € 1,3 miljoen heeft betrekking op maatregelen in het deelgebied Sportstrook en betreft de aanleg van de hierboven genoemde 4 kunstgrasvelden ten bedrage van € 1,3 miljoen.

Dahliatuin

De investering in de verplaatsing van de Dahliatuin, ca. € 0,1 miljoen wordt gedekt uit de hierboven genoemde gemeentelijke middelen en subsidies

Deelgebied Sportstrook

Een van de doelstellingen van de Structuurvisie Park Randenbroek e.o. c.q. dit bestemmingplan is het stimuleren van vitale sportverenigingen in de sportstrook. Daartoe wordt een aantal wijzigingen in dit gebied voorgesteld. De daarmee gemoeide kosten worden gedekt uit eigen gemeentelijke middelen en subsidies (openbare gebieden) en uit eigen bijdragen van de clubs (uitbreiding clubaccommodatie CJVV en AFC Quick, aanleg skeelerbaan, plaatsing lichtmasten etc.). Zoals de stand van zaken nu is, zijn nog niet voor alle voorgestelde maatregelen de volledige geldbedragen beschikbaar. Er resteert op dit moment nog een tekort van € 1,3 miljoen. De benodigde financiële middelen zullen worden betrokken bij het opstellen van de komende gemeentelijke meerjarenbegrotingen.

Deelgebied Elisabethlocatie

De inrichting van het als parkzone bestemde westelijke gedeelte van de Elisabethlocatie wordt gefinancierd uit gemeentelijke middelen en subsidies.

7.2.3 Exploitatieplan

Het deelgebied Park, Beek en Vosheuvel is grotendeels gemeentelijk eigendom. De percelen die particulier eigendom zijn krijgen geen nieuwe bouwmogelijkheden, die kunnen worden aangeduid als “aangewezen bouwplannen” volgens het Besluit ruimtelijke ordening c.q. zijn geen bouwmogelijkheden waarbij sprake is van verhaalbare bestuurlijke kosten. Er hoeft op dit onderdeel dus geen exploitatieplan bij het bestemmingsplan te worden vastgesteld. Ook voor de toekomstige inrichting van de zwembadlocatie ten behoeve van woningbouw en de herverkaveling van het perceel Heiligenbergerweg 171 hoeft geen exploitatieplan te worden vastgesteld. Dat geldt eveneens voor de toekomstige bestemming van de Elisabethlocatie.