direct naar inhoud van 4.11 Verkeer en parkeren
Plan: Park Randenbroek e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00024-0301

4.11 Verkeer en parkeren

4.11.1 Verkeer

De ontwikkelingen die door het bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt hebben de volgende consequenties voor de verkeersdruk in het gebied. Op de zwembadlocatie komt vervangende woningbouw. In de nieuwe situatie zal dat niet tot een grotere verkeersdruk leiden. De overige functies in Park Randenbroek, zoals de skeelerbaan en de horeca, zullen iets meer verkeer genereren dan de huidige activiteiten in het park, maar de toename van de verkeersbelasting voor de omliggende wegen is beperkt ten opzichte van het huidige gebruik.


Het vertrek van het ziekenhuis is gunstig voor de verkeersbelasting van de wegen rondom het plangebied en voor de verkeersafwikkeling, met name van de Heiligenbergerweg en de Ringweg Randenbroek/Gasthuislaan. De parkeervoorzieningen van het ziekenhuis zijn nu namelijk op deze wegen ontsloten. Deze verkeersdruk komt te vervallen. Intensivering van de activiteiten in de sportstrook en frequenter gebruik leidt tot meer verkeer dan in de huidige situatie. Ook hier gaat het echter om beperkte hoeveelheden verkeer ten opzichte van nu. Dit leidt niet tot verkeerskundige problemen.

4.11.2 Parkeren

Momenteel zorgen de aanwezigheid van het ziekenhuis en het zwembad voor parkeerdruk in het plangebied. Na de realisatie van het nieuwe ziekenhuis aan de Maatweg en de verplaatsing van het zwembad naar de Hogeweg valt deze druk weg.

De voorzieningen die in het gebied aanwezig zijn of worden aangelegd, hebben in veel gevallen parkeerplaatsen nodig. Uitgangspunt daarbij is de gemeentelijke nota parkeernormen. Deze geeft een normering voor verschillende functies. Ten behoeve van alle sportvoorzieningen heeft een berekening van de benodigde parkeercapaciteit plaatsgevonden. In het Inrichting- en beheerplan Park Randenbroek e.o. en in dit bestemmingsplan is voor elke sportvoorziening voldoende ruimte aanwezig. Tevens wordt een aantal parkeerplaatsen opgeheven en veranderd in openbaar groen. Dat geldt o.a. voor de parkeerplaats aan de Ringweg Randenbroek tegenover CJVV. Deze wordt voornamelijk gebruikt door het personeel van het Elisabeth en zal worden opgeheven als het ziekenhuis verplaatst is. Ook de parkeerplaatsen aan de Heiligenbergerweg in het park worden opgeheven. In het Inrichting- en beheerplan Park Randenbroek e.o. is vastgelegd, dat de feitelijke uitvoering van de groenbestemming van de huidige parkeerplaats aan de Ringweg Randenbroek tegenover CJVV afhankelijk is van de vraag of en in welke mate deze parkeergelegenheid in de toekomstige situatie nodig is om in de parkeerbehoefte van de omliggende voorzieningen te voorzien. Daartoe zal een jaar na het vertrek van het ziekenhuis een evaluatie worden gedaan. Tot die tijd blijft de parkeergelegenheid bestaan. De raad heeft verder op 24 januari 2012 een motie aangenomen met betrekking tot de parkeergelegenheid bij Metgensbleek. De uitvoering van deze parkeergelegenheid is eveneens afhankelijke van de hiervoor genoemde nadere evaluatie.

CJVV, AFC Quick 1890 en BSC Quick

Voor de sportvelden langs de Rubensstraat (voetbal) en Dorresteinsesteeg (voetbal en honk-softbal) geldt dat er voldoende parkeerruimte beschikbaar is voor de voorgestelde indeling van de sportvelden. Voor sportvelden geldt een norm van 20 parkeerplaatsen per hectare netto speelveld. Een voetbalveld is 0,5 hectare per veld, een honkbalveld 0,75 hectare en een softbalveld ca. 0,4 hectare. Het aantal sportvelden langs de sportstrook neemt niet toe (ten opzichte van de bestaande situatie een honkbalveld minder). In die zin is er geen toename te verwachten in de parkeerdruk ten opzichte van de bestaande situatie.


Bij het complex van CJVV liggen volgens de parkeernormen voldoende parkeerplaatsen (circa 80) voor de vier aanwezige velden. Het aantal velden wijzigt niet en daarmee de parkeerbehoefte ook niet. In het Inrichting- en beheerplan Park Randenbroek e.o. en in dit bestemmingsplan zijn voor het zuidelijk deel van de sportstrook in totaal zeven sportvelden opgenomen: vier voetbalvelden en drie honk- cq. softbalvelden voor respectievelijk AFC Quick 1890 en BSC Quick. Langs de Dorresteinsesteeg komen vier voetbalvelden en een honk- en softbalveld. Bij AFC Quick 1890 wordt het bestaande parkeerterrein heringericht en komen 66 parkeerplaatsen. Dat is volgens de geldende parkeernormen voldoende voor vier velden. Bij BSC-Quick komen 68 parkeerplaatsen. De Dorresteinsesteeg kan indien nodig dienen als overloopruimte bij hoge parkeerdruk.


Langs de Ringweg Dorrestein, ter hoogte van de Oudenhage, komt een softbalveld en is ruimte voor een eventueel toekomstig extra sportveld. Er zijn hiervoor circa 25 parkeerplaatsen beschikbaar op de rijbaan van de Ringweg Dorrestein. Dat is ruim voldoende voor de parkeerbehoefte.

De sportverenigingen moeten zich kunnen ontwikkelen tot “brede verenigingen” met extra maatschappelijke taken zoals bijvoorbeeld naschoolse opvang. De verkeersaantrekkende werking van dergelijke activiteiten is beperkt en valt bovendien niet of hooguit beperkt samen met de normale parkeerdruk van de sportlocaties. Extra parkeergelegenheid ten behoeve van eventuele activiteiten in het kader van de “brede verenigingen” is daarom niet nodig


Zwembadlocatie
Bij de nieuwe woningbouw op de zwembadlocatie wordt het bewonersparkeren opgelost op eigen terrein. Bezoekersparkeren kan plaatsvinden langs de Bisschopsweg en de Rubensstraat. Hiervoor wordt nieuwe parkeergelegenheid aangelegd. Daarbij gaat het om ongeveer 20 bezoekersparkeerplaatsen. De huidige parkeergelegenheid op het terrein op de hoek Rubensstraat-Bisschopsweg (19 plaatsen) verdwijnt bij de toekomstige woningbouw en wordt gecompenseerd langs de Bisschopsweg en de Rubensstraat.


Skeelerbaan

Op basis van de verwachte druk van de skeelerbaan wordt in het bestemmingsplan uitgegaan van een parkeerbehoefte van 20 parkeerplaatsen. Hiervoor wordt parkeergelegenheid aangelegd langs de Rubensstraat tussen de Bisschopsweg en de entree van de ijs-/skeelerbaan. Voor de inschatting van de parkeerbehoefte van de skeelerbaan is niet alleen gekeken naar ervaringscijfers van de vereniging (aantal sporters en inschatting autogebruik) maar ook naar de gemeentelijke Nota Parkeernormen. In die nota staat een norm van 20 parkeerplaatsen per hectare voor sportvelden. Daaraan wordt in het voorliggende geval voldaan. De oppervlakte van de skeelerbaan is 4000 m2 (400 x 10 m). De totale footprint met binnenbaan is circa 1 hectare. Ook is ook gekeken naar situaties elders in het land (Hengelo, Rijssen). Bij de berekening van de parkeerbehoefte in die gevallen is gekeken naar de normen van het CROW ('haalbaarheidsanalyse skeelerbaan Rijssen'), waarbij wordt uitgegaan van 13-27 parkeerplaatsen per hectare netto terrein, ofwel gemiddeld 20. Het aantal van 20 parkeerplaatsen is dus op basis van de verschillende informatiebronnen (informatie AIJV, Nota Parkeernormen en voorbeelden elders) bepaald.

Bij elkaar worden er langs de Rubensstraat en de Bisschopsweg dus maximaal 60 extra parkeerplaatsen gerealiseerd ten behoeve van de woningbouw en de skeelerbaan en ter compensatie van het parkeerterrein op de hoek Rubensstraat/Bisschopsweg.


Functies in Park Randenbroek

Bij Metgensbleek wordt in eerste instantie een parkeerterrein aangelegd met een omvang van 22 plaatsen. Dit is bedoeld voor bezoekers van het park, de eventuele dahliatuin en het bezoek van bewoners van de functies in het park. Huize Randenbroek krijgt mede een functie voor horeca. Voor de parkeerbehoefte is daarbij uitgegaan van een ruimtebeslag van 200 m2 brutovloeroppervlakte. In dat geval zijn daarvoor volgens de vigerende parkeernormen in totaal 24 parkeerplaatsen nodig (12 plaatsen per 100 m2). In het bestemmingsplan is de ruimte gereserveerd om deze toe te voegen naast de hiervoor genoemde 22 bij de eventuele dahliatuin. Omdat CJVV een zaterdagvereniging is, is het parkeerterrein op de zondag ook beschikbaar als overloop.

Vosheuvel

De parkeersituatie bij de school, de scouting en de kinderboerderij wijzigt niet.

Woningen Heiligenbergerweg 171

Het parkeren ten behoeve van de woningen op het perceel Heiligenbergerweg 171 moet op eigen terrein plaatsvinden.

De hiervoor genoemde maatregelen zijn vertaald naar het bestemmingsplan. Voor de wijze waarop dat is gebeurd wordt onder andere verwezen naar hoofdstuk 6 van deze toelichting (Juridische planbeschrijving).