Standplaatsen

Status: vastgesteld
Identificatie: NL.IMRO.0304.BPstandplaatsen-1503
Plantype: gemeentelijke overheid/bestemmingsplan

Inhoud

 

Hoofdstuk 1 Inleidende regels

Artikel 1 Begrippen

Artikel 2 Toepassingsbereik

Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels

Artikel 3 Herziening van de regels

Hoofdstuk 3 Overgangs- en slotregels

Artikel 4 Overgangsrecht

Artikel 5 Slotregel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlagen:

 

 

Hoofdstuk 1 Inleidende regels

 

 

 

Artikel 1 Begrippen

 

In deze regels wordt verstaan onder:

 

plan:

het bestemmingsplan 'Standplaatsen' met identificatienummer NL.IMRO.0304.BPstandplaatsen-1503 van de gemeente Neerijnen.

 

bestemmingsplan:

de geometrisch bepaalde planobjecten met de bijbehorende regels en de daarbij behorende bijlagen.

 

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

 

Dit bestemmingsplan heeft betrekking op de volgende bestemmingsplannen van de gemeente Neerijnen. De regels/voorschriften van deze bestemmingsplannen worden herzien zoals aangegeven in hoofdstuk 2 van deze regels. Voor het overige blijven de regels/voorschriften van deze bestemmingsplannen ongewijzigd van toepassing.

 

Bestemmingsplan

 

Datum vaststelling

Datum goedkeuring

Kern Varik 2004

8 september 2005

4 april 2006

Kern Waardenburg

20 november 2008

20 maart 2009

Kern Ophemert

23 april 2009

-

Kern Tuil

23 april 2009

-

Kern Opijnen

24 september 2009

-

Kern Est

29 oktober 2009

-

Kern Haaften

9 december 2010

-

Kern Hellouw

25 april 2013

-

Kern Heesselt

4 juli 2013

-

Beschermd dorpsgezicht Neerijnen

4 juli 2013

-

Klingelenberg

20 januari 2011

-

Klingelenberg Noord

13 oktober 2011

-

Uitwerkingsplan Klingelenberg, fase 2a/2b

6 oktober 2014

-

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels

 

 

 

Artikel 3 Herziening van de regels

 

De regels/voorschriften van de bestemmingsplannen zoals genoemd in artikel 2 worden als volgt herzien.

 

3.1 Toevoegen van begrippen

  • Artikel 1 (Begripsbepalingen) van het bestemmingsplan 'Kern Varik 2004'

  • Artikel 1 (Begripsbepalingen) van het bestemmingsplan 'Kern Waardenburg'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het bestemmingsplan 'Kern Ophemert'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het bestemmingsplan 'Kern Tuil'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het bestemmingsplan 'Kern Opijnen'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het bestemmingsplan 'Kern Est'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het bestemmingsplan 'Kern Haaften'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het bestemmingsplan 'Kern Hellouw'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het bestemmingsplan 'Kern Heesselt'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het bestemmingsplan 'Beschermd dorpsgezicht Neerijnen'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het bestemmingsplan 'Klingelenberg'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het bestemmingsplan 'Klingelenberg Noord'

  • Artikel 1 (Begrippen) van het uitwerkingsplan 'Klingelenberg fase 2a/2b'

 

worden aangevuld met de volgende begrippen.

 

ambulante handel:

het te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen, dan wel het aanbieden van diensten, op een openbare en in de open lucht gelegen locatie, al dan niet gebruikmakend van fysieke middelen, zoals een kraam, een wagen of een tafel.

 

standplaats:

een voor ambulante handel aangewezen vaste plaats op een openbare en in de open lucht gelegen locatie, waar per dag(deel) één kraam, wagen of tafel mag worden geplaatst. Onder een standplaats wordt niet verstaan:

  • een vaste plaats op een jaarmarkt of markt als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemeentewet;

  • een vaste plaats op een evenement;

  • een vaste plaats op een snuffelmarkt;

  • een vaste plaats voor kleinschalige verkoop van zelf geteelde producten.

 

tijdelijke standplaats:

een standplaats die voor een aaneengesloten periode van ten hoogste 3 maanden mag worden gebruikt.

 

permanente standplaats:

een standplaats die gedurende het hele jaar mag worden gebruikt.

 

 

3.2 Toevoegen van regeling in de bestemmingen

 

 

3.2.1 Bestemmingsplan 'Kern Varik 2004'

 

  • De kaart 'Permanente standplaatsen Varik', die als bijlage bij deze regels is opgenomen, wordt als bijlage 3 toegevoegd aan de voorschriften van het bestemmingsplan 'Kern Varik 2004'.

 

 

  • Aan Artikel 15 (Verkeersdoeleinden), lid 15.1 worden de volgende subleden toegevoegd:

 

  • één permanente standplaats op de locatie aan de Keizerstraat zoals aangegeven op de kaart 'Permanente standplaatsen Varik' in bijlage 3;

  • maximaal 5 permanente standplaatsen op de locatie aan het Meester van Daalenplein zoals aangegeven op de kaart 'Permanente standplaatsen Varik' in bijlage 3;

  • tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 15 (Verkeersdoeleinden) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

4. Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

3.2.2 Bestemmingsplan 'Kern Waardenburg'

 

  • De kaart 'Permanente standplaats Waardenburg', die als bijlage bij deze regels is opgenomen, wordt als bijlage 2 toegevoegd aan de voorschriften van het bestemmingsplan 'Kern Waardenburg'.

 

 

  • Aan Artikel 16 (Verkeer), lid 16.1 worden de volgende subleden toegevoegd:

 

 

 

  • In Artikel 16 (Verkeer), lid 16.4, sub 16.4.1 wordt de zinsnede 'Dit verbod geldt niet voor de gronden die op de plankaart zijn aangegeven als 'standplaats'.' vervangen door de zinsnede 'Dit verbod geldt niet voor de standplaatsen zoals bedoeld in lid 16.1'.

 

 

  • Artikel 16 (Verkeer), lid 16.4, sub 16.4.2 onder 16.4.2.2 vervalt.

 

 

  • Aan Artikel 16 (Verkeer), lid 16.5 wordt het volgende sublid toegevoegd:

 

16.5.4 Standplaatsen

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

3.2.3 Bestemmingsplan 'Kern Ophemert'

 

  • De kaart 'Permanente standplaats Ophemert', die als bijlage bij deze regels is opgenomen, wordt als bijlage 2 toegevoegd aan de regels van het bestemmingsplan 'Kern Ophemert'.

 

 

  • Aan Artikel 14 (Verkeer), lid 14.1 worden de volgende subleden toegevoegd:

  1. één permanente standplaats op de locatie zoals aangegeven op de kaart 'Permanente standplaats Ophemert' in bijlage 2;

  2. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 14 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

14.3 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

 

3.2.4 Bestemmingsplan 'Kern Tuil'

 

  • De kaart 'Permanente standplaats Tuil', die als bijlage bij deze regels is opgenomen, wordt als bijlage 2 toegevoegd aan de regels van het bestemmingsplan 'Kern Tuil'.

 

 

  • Aan Artikel 11 (Verkeer), lid 11.1 worden de volgende subleden toegevoegd:

  1. één permanente standplaats op de locatie zoals aangegeven op de kaart 'Permanente standplaats Tuil' in bijlage 2;

  2. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 11 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

11.3 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

3.2.5 Bestemmingsplan 'Kern Opijnen'

 

  • De kaart 'Permanente standplaats Opijnen', die als bijlage bij deze regels is opgenomen, wordt als bijlage 2 toegevoegd aan de regels van het bestemmingsplan 'Kern Opijnen'.

 

 

  • Aan Artikel 7 (Groen), lid 7.1 wordt het volgende sublid toegevoegd:

  1. één permanente standplaats op de locatie zoals aangegeven op de kaart 'Permanente standplaats Opijnen' in bijlage 2;

 

 

  • Aan Artikel 13 (Verkeer), lid 13.1 wordt het volgende sublid toegevoegd:

  1. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 13 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

13.3 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

 

3.2.6 Bestemmingsplan 'Kern Est'

 

  • De kaart 'Permanente standplaatsen Est', die als bijlage bij deze regels is opgenomen, wordt als bijlage 2 toegevoegd aan de regels van het bestemmingsplan 'Kern Est'.

 

 

  • Aan Artikel 8 (Verkeer), lid 8.1 worden de volgende subleden toegevoegd:

  1. maximaal 3 permanente standplaatsen op de locatie zoals aangegeven op de kaart 'Permanente standplaatsen Est' in bijlage 2;

  2. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 8 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

8.3 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

3.2.7 Bestemmingsplan 'Kern Haaften'

 

  • De kaart 'Permanente standplaatsen Haaften', die als bijlage bij deze regels is opgenomen, wordt als bijlage 2 toegevoegd aan de regels van het bestemmingsplan 'Kern Haaften'.

 

 

  • Aan Artikel 13 (Verkeer), lid 13.1 worden de volgende subleden toegevoegd:

  1. maximaal 5 permanente standplaatsen op de locatie zoals aangegeven op de kaart 'Permanente standplaatsen Haaften' in bijlage 2;

  2. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 13 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

13.3 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

 

3.2.8 Bestemmingsplan 'Kern Hellouw'

 

  • De kaart 'Permanente standplaats Hellouw', die als bijlage bij deze regels is opgenomen, wordt als bijlage 2 toegevoegd aan de regels van het bestemmingsplan 'Kern Hellouw'.

 

 

  • Aan Artikel 10 (Verkeer), lid 10.1 worden de volgende subleden toegevoegd:

  1. één permanente standplaats op de locatie zoals aangegeven op de kaart 'Permanente standplaats Hellouw' in bijlage 2;

  2. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 10 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

10.4 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

 

3.2.9 Bestemmingsplan 'Kern Heesselt'

 

  • Aan Artikel 8 (Verkeer), lid 8.1 wordt het volgende sublid toegevoegd:

  1. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 8 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

8.3 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

 

3.2.10 Bestemmingsplan 'Beschermd dorpsgezicht Neerijnen'

 

  • Aan Artikel 14 (Verkeer), lid 14.1 wordt het volgende sublid toegevoegd:

  1. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 14 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

14.3 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

3.2.11 Bestemmingsplan 'Klingelenberg'

 

  • Aan Artikel 5 (Verkeer), lid 5.1 wordt het volgende sublid toegevoegd:

  1. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 5 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

5.3 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

3.2.12 Bestemmingsplan 'Klingelenberg Noord'

  • Aan Artikel 5 (Verkeer), lid 5.1 wordt het volgende sublid toegevoegd:

  1. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 5 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

5.3 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

 

 

3.2.13 Uitwerkingsplan 'Klingelenberg, fase 2a/2b'

 

  • Aan Artikel 4 (Verkeer), lid 4.1 wordt het volgende sublid toegevoegd:

  1. tijdelijke standplaatsen.

 

 

  • Aan Artikel 4 (Verkeer) wordt het volgende lid toegevoegd:

 

4.3 Wijzigingsbevoegdheid

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het bestemmingsplan te wijzigen ten behoeve van het toestaan van één of meer permanente standplaatsen, mits:

  1. de standplaats geen onevenredige nadelige invloed heeft op de normale afwikkeling van het verkeer en op de parkeersituatie;

  2. de standplaats geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden tot gevolg heeft.

Hoofdstuk 3 Overgangs- en slotregels

 

 

Artikel 4 Overgangsrecht

 

4.1 Overgangsrecht bouwwerken

  1. Een bouwwerk dat op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan aanwezig of in uitvoering is, dan wel kan worden gebouwd krachtens een omgevingsvergunning voor het bouwen, en afwijkt van het plan, mag, mits deze afwijking naar aard en omvang niet wordt vergroot,

  1. gedeeltelijk worden vernieuwd of veranderd;

  2. na het teniet gaan ten gevolge van een calamiteit geheel worden vernieuwd of veranderd, mits de aanvraag van de omgevingsvergunning voor het bouwen wordt gedaan binnen twee jaar na de dag waarop het bouwwerk is teniet gegaan.

  1. Het bevoegd gezag kan eenmalig in afwijking van het bepaalde onder a een omgevingsvergunning verlenen voor het vergroten van de inhoud van een bouwwerk als bedoeld onder a met maximaal 10 %.

  2. Het bepaalde onder a is niet van toepassing op bouwwerken die weliswaar bestaan op het tijdstip van inwerkingtreding van het plan, maar zijn gebouwd zonder vergunning en in strijd met het daarvoor geldende plan, daaronder begrepen de overgangsbepaling van dat plan.

 

4.2 Overgangsrecht gebruik

  1. Het gebruik van grond en bouwwerken dat bestond op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan en hiermee in strijd is, mag worden voortgezet.

  2. Het is verboden het met het bestemmingsplan strijdige gebruik, bedoeld in het bepaalde onder a, te veranderen of te laten veranderen in een ander met dat plan strijdig gebruik, tenzij door deze verandering de afwijking naar aard en omvang wordt verkleind.

  3. Indien het gebruik, bedoeld in het bepaalde onder a, na het tijdstip van inwerkingtreding van het plan voor een periode langer dan een jaar wordt onderbroken, is het verboden dit gebruik daarna te hervatten of te laten hervatten.

  4. Het bepaalde onder a is niet van toepassing op het gebruik dat reeds in strijd was met het voorheen geldende bestemmingsplan, daaronder begrepen de overgangsbepalingen van dat plan.

 

 

Artikel 5 Slotregel

 

Deze regels worden aangehaald als:

 

Regels van het bestemmingsplan 'Standplaatsen'.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastgesteld: 17 september 2015