Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Bulkheuvelseweg 10-12 te Ophemert
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0304.BPbgbbulkhweg1012-1003

4.3 Akoestiek


Voor het aspect akoestiek zijn van belang:
  1. In de Wet geluidhinder (Wgh) staat dat voor een bestemmingsplan inzichtelijk moet worden gemaakt welke geluidsbronnen in het gebied aanwezig zijn en wat de geluidsbelasting is voor woningen en andere gevoelige bestemmingen. Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij ruimtelijke ontwikkelingen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai.
  2. In het ‘Streekplan Gelderland 2005’ van de Provincie Gelderland wordt in § 2.11 ‘Ruimtelijk beleid voor stilte' het beleid geformuleerd waar het plangebied mee te maken heeft.
4.3.1 Wegverkeerslawaai

Voor het plangebied geldt dat het alleen in de invloedsfeer van wegverkeerslawaai is gelegen. Om deze reden wordt industrielawaai en spoorweglawaai in deze ruimtelijke onderbouwing niet verder uitgewerkt.
 
Beleidskader wegverkeerslawaai
Artikel 76 Wgh verplicht ertoe om bij de vaststelling of wijziging van een bestemmingsplan dat betrekking heeft op gronden binnen een geluidzone terzake van de geluidsbelasting van de gevel van geprojecteerde geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen) de grenswaarden uit de Wgh in acht te nemen. Hiertoe moet een akoestisch onderzoek worden gedaan naar die geluidsbelasting.
 
Normstelling
In de Wet geluidhinder, artikel 82 is bepaald dat voor woningen binnen een geluidzone de ten hoogste toelaatbare geluidbelasting van de gevel, vanwege de weg, 48 dB bedraagt. Op basis van artikel 83 Wgh is het mogelijk dat een hogere waarde wordt vastgesteld, met dien verstande dat deze waarde de in artikel 83 Wgh weergegeven maximale geluidbelasting niet overschrijdt. Voor de situatie op de planlocatie bedraagt de maximale geluidbelasting 53 dB.  
Voorzover geen sprake is van specifieke omstandigheden wordt de berekende geluidsbelasting verminderd met de aftrek ex artikel 110g van de Wet geluidhinder alvorens toetsing aan de grenswaarden plaatsvindt. De hoogte van de aftrek is geregeld in artikel 3.6 van het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006, en bedraagt:
  • 2 dB voor wegen waarvoor de representatief te achten snelheid van lichte motorvoertuigen 70 km/uur of meer bedraagt;
  • 5 dB voor de overige wegen;
  • 0 dB bij de bepaling van de geluidswering van de gevel.
Uitgangspunten planlocatie
De planlocatie is gelegen aan de Bulkheuvelseweg, waarop de planlocatie ook wordt ontsloten. De weg is verhard met asfalt (type VAB). Op deze weg is ter hoogte van de planlocatie een maximale snelheid van 60 km/uur toegestaan. In de directe omgeving (binnen een straal van 250 meter) van de planlocatie is verder de Kapelstraat gelegen. Gezien de afstand van de planlocatie tot de Kapelstraat in vergelijking tot de afstand tot de Bulkheuvelseweg, kan de invloed van de Kapelstraat op de geluidsbelasting op de planlocatie als ondergeschikt worden beoordeeld. De Bulkheuvelseweg kan als bepalend worden beschouwd voor de geluidsbelasting op de planlocatie door het wegverkeer. 
Uit navraag bij de gemeente Neerijnen is gebleken dat er op de wegen Bulkheuvelseweg en Kapelstraat slechts sprake is van het bestemmingsverkeer. De gemeente Neerijnen heeft desgevraagd aangegeven dat wordt verwacht dat op de Bulkheuvelseweg maximaal 200 (motor)voertuigen per etmaal de planlocatie passeren. De dichtstbijzijnde doorgaande weg (Bommelsestraat, overgaand in de Zijvelingsestraat) is op minimaal 780 meter afstand van de planlocatie gelegen. De rijksweg A15 is op circa 3 kilometer afstand gelegen. De geluidsinvloed van deze wegen op de planlocatie kan derhalve worden verwaarloosd. De straal van 250 meter is gebaseerd op de breedte van de geluidszone van een weg in buitenstedelijk gebied, met 1 of 2 rijstroken.  
De verkeersintensiteiten en de verkeerssnelheden van de drie categorieën motorvoertuigen zijn in onderstaande tabel weergegeven. De gegevens zijn gebaseerd op de inschatting van de verkeersintensiteit van de gemeente Neerijnen. Omgerekend naar het jaar 2020 bedraagt de etmaalintensiteit 227 motorvoertuigen, waarbij rekening is gehouden met een autonome groei van 1,25% per jaar. Het type wegdek is DAB 11/16 (referentie). Er zijn geen wallen, schermen, hoogteverschillen of kruispunten aanwezig in de directe omgeving van de planlocatie. De maximale snelheid ter hoogte van de planlocatie bedraagt 60 km/uur.  
Hieronder de invoergegevens in de ‘Standaard Rekenmethode I’: 
 
Verkeersgegevens:
dag (07-19h)
avond (19-23h)
nacht (23-07h)
Personenwagens per uur
9.9
8.6
2.1
Snelheid personenwagens (km/h)
60
60
60
Lichte vrachtwagens per uur
2.0
1.7
0.4
Zware vrachtwagens per uur
1.3
1.1
0.3
Snelheid zwaar verkeer (km/h)
60
60
60
Wegdektype
DAB 11/16 (referentie)
Hoogte weg (m)
0
 
Horizontale afstand tot de wegas (m)
10.5
 
Hoogte van waarnemer (m)
5
 
Zichthoek (°)
127
 
Fractie absorberend oppervlak
0.7
 
Percentage reflectie van overzijde
0
 
Afstand tot kruispunt (m)
0
 
Afstand tot minirotonde (m)
0
 
Afstand tot drempel (m)
0
 
Correctie ex. art. 110g Wgh
-5 dB
 
   
Resultaat berekening SRMI
Op basis van bovenstaande invoergegevens is middels SRMI bepaald op welke afstand van het wegas van de Bulkheuvelseweg de 48 dB-contour gelegen is. Op basis van bovenstaande gegevens is bepaald dat de 48 dB-contour (inclusief correctie ex. art. 110g Wgh) op ca. 10,5 meter van de wegas gelegen is.
 
De geluidscontour van 48dB is aangegeven met een groene lijn.
 
Conclusie
Aangezien de afstand tussen de wegas van de Bulkheuvelseweg en de gevel van de nieuw te realiseren woning minimaal 12 meter meter bedraagt, kan worden geconcludeerd dat de gevelbelasting voldoet aan de hoogst toelaatbare geluidsbelasting van 48 dB(A). Aanvullend akoestisch onderzoek wordt niet noodzakelijk geacht.
4.3.2 Ruimte voor stilte

De locatie Bulkheuvelseweg 10-12 ligt in het stiltegebied ten noorden van de kern van Ophemert, een gebied zoals dit beschermd is door de provinciale verordening.
 
Uitsnede van themakaart 21 'Stilte', de rode stip stelt globaal het plangebied voor. Bron: provincie Gelderland
 
Binnen het plangebied Bulkheuvelseweg 10-12 worden de bedrijfsmatige agrarische activiteiten beëindigd. Als gevolg daarvan zal de geluidssituatie ter plaatse verbeteren.
 
Conclusie
Door de beëindiging van het agrarische bedrijf zal de geluidssituatie in het stiltegebied verbeteren en daarmee voldoen aan het provinciale principe van 'stand still - step forward'.