direct naar inhoud van 4.5 Geluid
Plan: KULTURHUS, ZORGAPPARTEMENTEN EN VERPLEEGUNITS MET BIJBEHORENDE VOORZIENINGEN
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0302.PB00001-vg01

4.5 Geluid

Sinds 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder van toepassing. In de wet wordt onderscheid gemaakt tussen geluidsgevoelige en overige gebouwen. In de wet worden woningen als "geluidsgevoelig gebouw" bepaald en zijn "andere geluidsgevoelige gebouwen":

  • A. Onderwijsgebouwen;
  • B. Ziekenhuizen en verpleeghuizen;
  • C. Bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) aan te wijzen andere gezondheidszorggebouwen dan bedoeld onder 2; delen van het gebouw die niet zijn bestemd voor geluidsgevoelige onderwijsactiviteiten maken voor de toepassing van deze wet geen deel uit van een onderwijsgebouw;

Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn er drie geluidsbronnen waar geluidsgevoelige bestemming hinder van kunnen ondervinden. Bij de vaststelling van ruimtelijke plannen dient met deze drie geluidsbronnen rekening te worden gehouden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai.

De voorgenomen ontwikkeling betreft de realisatie van een Kulturhus, 24 zorgwoningen en 24 verpleegunits. In het Kulturhus bevinden zich geen functies die als geluidgevoelig moeten worden aangemerkt. Zowel de zorgwoningen als de verpleegunits zijn volgens de Wet geluidhinder aangemerkt als geluidsgevoelig gebouw. Onderzoek in het kader van de Wet geluidhinder is derhalve noodzakelijk. Omdat het projectgebied niet gelegen is binnen geluidzones van railverkeer of industrielawaai wordt hier niet nader op ingegaan.

Wegverkeerslawaai
Artikel 76 Wgh verplicht ertoe om bij de vaststelling van een ruimtelijk plan dat betrekking heeft op gronden binnen een geluidzone terzake van de geluidsbelasting van de gevel van geprojecteerde geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen) de grenswaarden uit de Wgh in acht te nemen. Bij het voorbereiden van de vaststelling van een ruimtelijk plan moet akoestisch onderzoek worden gedaan naar die geluidsbelasting. Op grond van artikel 74 Wgh heeft iedere weg van rechtswege een geluidzone, met uitzondering van:

  • wegen die liggen binnen een tot woonerf bestemd gebied;
  • wegen waarop een wettelijke snelheid geldt van ten hoogste 30 km/uur.

Het projectgebied is gelegen tussen de Gerrit Mouwweg, de Staverdenseweg en de Nachtegaalweg. De Gerrit Mouwweg behoort tot het 30 km-gebied en daarom is voor deze weg akoestisch onderzoek niet noodzakelijk. De Nachtegaalweg en Staverdenseweg zijn beide momenteel 50 km/uur wegen, echter zullen deze wegen in de nabije toekomst gewijzigd worden in 30 km/uur wegen en derhalve ook zo worden ingericht. Omdat de wegen momenteel bestempeld zijn als 50 km/uur wegen en in het kader van een goede ruimtelijke ordening, is voor het projectgebied een onderzoek uitgevoerd.
Voor de locatie tussen de Staverdenseweg en de Nachtegaalweg heeft adviesbureau Tauw B.V. een akoestisch onderzoek uitgevoerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0302.PB00001-vg01_0003.jpg"

afbeelding - geluidbelasting vanwege de Staverdenseweg

afbeelding "i_NL.IMRO.0302.PB00001-vg01_0004.jpg"

afbeelding - geluidbelasting vanwege de Nachtegaalweg


Uit het akoestisch onderzoek kan bij een maximale snelheid van 50 km/uur worden geconcludeerd dat:

  • Vanwege de geluidbelasting afkomstig van de Staverdenseweg er tot op circa 25 meter van de as van de weg niet gebouwd kan worden zonder (bron)maatregelen (oranje gebied);
  • Vanwege de geluidbelasting afkomstig van de Staverdenseweg er in het gele gebied onder voorwaarden gebouwd kan worden. Voor dit gebied dient er op individueel woning niveau een hogere waarde te worden aangevraagd;
  • Vanwege de geluidbelasting afkomstig van de Staverdenseweg er in het groene gebied zonder meer gebouwd kan worden;
  • Vanwege de geluidbelasting afkomstig van de Nachtegaalweg er tot op circa 10 meter (ten zuiden van het projectgebied ) tot circa 20 meter (ten noorden van het oranje gebied) van de as van de weg niet gebouwd kan worden zonder (bron)maatregelen (oranje gebied);
  • Vanwege de geluidbelasting afkomstig van de Nachtegaalweg er in het gele gebied onder voorwaarden gebouwd kan worden. Voor dit gebied dient er op individueel woning niveau een hogere waarde te worden aangevraagd;
  • Vanwege de geluidbelasting afkomstig van de Nachtegaalweg er in het groene gebied zonder meer gebouwd kan worden.

In het gele gebied zijn geluidgevoelige bestemmingen geprojecteerd. Het gaat met name om het complex van de 24 zorgwoningen dat wordt aangebouwd aan de bestaande Oranjehof. In het voorontwerp bestemmingsplan Elspeet noordwest en het GVVP staat het beleidsvoornemen om zowel op de Nachtegaalweg als op de Staverdenseweg een maximale snelheid van 30km/uur in te stellen. Omdat burgemeester en wethouders hiervoor nog geen formeel besluit genomen hebben, wordt vooralsnog uitgegaan van de situatie waarin een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt. Daarom wordt een hogere grenswaarde vastgesteld van 52 dB.

Omdat vaststaat dat voor zowel de Nachtegaalweg als de Staverdenseweg een maximale snelheid van 30 km/uur gaat gelden kan voor de woningen waar de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden geen hogere grenswaarde aangevraagd te worden. Burgemeester en wethouders kan voor de betreffende zorgwoningen derhalve geen hogere grenswaarde vaststellen.

Bij de daadwerkelijke realisatie van de zorgwoningen en de verpleegunits in het gebied waar de geluidsbelasting tussen de 48 dB Lden en de 63 dB Lden ligt, zal de geluidbelasting op de gevels moeten worden vastgesteld. Als uitgangspunt kan bij dit nieuwe onderzoek uitgegaan worden van een maximale snelheid van 30 km/uur.
Er hoeven geen hogere grenswaarden worden aangevraagd aangezien de wegen de status van 30 km/uur weg hebben. Voor die woningen waarvoor de gecumuleerde gevelbelasting meer dan 53 dB bedraagt, is een gevelweringonderzoek gewenst om te bepalen of de eisen uit het Bouwbesluit ten aanzien van de binnenniveaus gewaarborgd zijn. Voor die woningen waarvoor een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde wordt vastgesteld zal in het kader van de bouwvergunning gekeken moeten worden of de binnenwaarde van 33 dB wel wordt gehaald. In sommige gevallen kan dit leiden tot het treffen van bouwkundige maatregelen.

Vooralsnog vormt het aspect verkeersweglawaai geen belemmering voor de ontwikkeling van het voorgenomen plan.