direct naar inhoud van 4.8 Verkeer en parkeren
Plan: De Vossenberg
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0302.BP01099-ow01

4.8 Verkeer en parkeren

Bij de voorgenomen ontwikkeling dient rekening gehouden te worden met eventuele gevolgen voor verkeerskundige aspecten in of nabij het plangebied, zoals verkeersbewegingen en parkeren.

De voorgenomen ontwikkeling heeft een geringe verkeersaantrekkende werking. De ontsluiting van het plangebied is geregeld door middel van een in-/uitrit nabij de sporthal op het Groenelaantje. Bij de voorgenomen ontwikkeling komt de hoofdontsluiting aan de Gerard Vethlaan. Hierdoor wordt het smalle Groenelaantje minder belast.

Voor fietsers en voetgangers is er via het Groenelaantje een spoorwegovergang naar de kern Nunspeet. De overige ontsluiting vindt plaats vanaf het Groenelaantje via de Gerard Vethlaan en de Plesmanlaan op de Elspeterweg.

Ook in de toekomstige situatie is sprake van een autovrij terrein. Door de toename van het aantal toeristische plaatsen en trekkershutten is ook extra parkeergelegenheid nodig. Bij de voorgenomen ontwikkeling is getoetst aan de parkeernorm. De parkeernorm (ontleend aan de meest recente uitgave van de CROW-normen) is 1,3 per standplaats * 72 extra toeristische plaatsen. Dit komt neer op 93,6 parkeerplaatsen. De voorgenomen ontwikkeling is hieraan getoetst en voorziet in de benodigde parkeerruimte. De extra benodigde parkeerplaatsen worden op het recreatieterrein gerealiseerd. Bij het ontwerp van het terrein is hiervoor specifiek ruimte gereserveerd.

De verkeersgeneratie (op basis van de meest recente uitgave van de CROW-normen) is 0,4 per standplaats. De toename van het verkeer per fiets en openbaar vervoer wordt gering geacht. De toename van het verwachte aantal verkeersbewegingen is niet zodanig substantieel dat als gevolg daarvan (extra) verkeersmaatregelen noodzakelijk zijn om het verkeer vlot en veilig af te kunnen wikkelen. Zoals hiervoor aangegeven wordt bij de voorgenomen ontwikkeling het Groenelaantje ook minder belast, aangezien de hoofdontsluiting wordt verplaatst.

Door de aanleg van parkeerruimte op het terrein neemt de parkeerbehoefte op het Groenelaantje af en wordt de verkeersdoorstroming bevorderd.

Conclusie

De verkeerskundige aspecten leveren geen problemen op voor de voorgenomen ontwikkeling.